Annons

Nytt objektiv eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag skulle vilja ha tips på vidvinkelobjektiv som passar till Nikons d5300. Vad har ni för tips på för objektiv? Eller tycker ni att nikons 18.55 objektiv presterar bra? Jag tycker inte det är speciellt mycket vidvinkel på Nikons 18-55 vilket jag då vill ha. Tipsa jätte gärna om vilket ni tycker är bra!

Mvh: Linus Andersson

Eller ta en titt på Nikons 17-55/2.8 och få lite bättre ljusstyrka. Proffsklass både vad det gäller bild och byggkvalitet. Det kostar dock därefter, så det kan vara ide att försöka få tag i det begagnat.

Ja har kollat in på det flera gånger och verkar vara bra. Men eftersom nikon d5300 har en dx sensor så motsvarar 16-85 24-85. blir det bra vidvinkel om det är 24mm. Eller är jag helt ute och cyklar?

Ja har kollat in på det flera gånger och verkar vara bra. Men eftersom nikon d5300 har en dx sensor så motsvarar 16-85 24-85. blir det bra vidvinkel om det är 24mm. Eller är jag helt ute och cyklar?

16 mm är lite vidvinkligare än 18 mm, men skillnaden är förstås inte så fasligt stor. Om du vill ha rejält med vidvinkel får du gå ned mot kanske 10 eller 12 mm. Nackdelen är då att du kommer få ett objektiv som går från massor med vidvinkel till lite mindre vidvinkel.

Eftersom du inte verkar ha någon referens till vad FX innebär så är det helt meningslöst att du håller på och räknar om. Du har ju referensen i hur det blir med 18 mm och om det inte är vidvinkligt nog så behöver du givetvis en bit under det.

Nikons 16-85 är helt suveränt!

Eller ta en titt på Nikons 17-55/2.8 och få lite bättre ljusstyrka. Proffsklass både vad det gäller bild och byggkvalitet. Det kostar dock därefter, så det kan vara ide att försöka få tag i det begagnat.

Både 16-85 och 17-55 är mycket bra, men bara marginellt mer vidvinkligare än den 18-55 som Linus redan har.

Jag skulle rekommendera Nikon 10-24 eller nya Tokina 11-20.

Hej!
Jag skulle vilja ha tips på vidvinkelobjektiv som passar till Nikons d5300. Vad har ni för tips på för objektiv? Eller tycker ni att nikons 18.55 objektiv presterar bra? Jag tycker inte det är speciellt mycket vidvinkel på Nikons 18-55 vilket jag då vill ha. Tipsa jätte gärna om vilket ni tycker är bra!

Mvh: Linus Andersson

Tokina 11-16 2.8 ett riktigt bra objektiv, relativt billigt också!

Är det värt att köpa ett objektiv för 4600kr kommer jag märka någon skillnad. Eller ska jag spara vidare tills jag har råd med ett Nikkor objektiv eller är Tokina bra grejor? Anledningen till att jag vill ha nytt objektiv är för att jag ska till Island. Därför jag tänkte att det kunde varit roligare om jag haft mer vidvinkel.

Är det värt att köpa ett objektiv för 4600kr kommer jag märka någon skillnad. Eller ska jag spara vidare tills jag har råd med ett Nikkor objektiv eller är Tokina bra grejor? Anledningen till att jag vill ha nytt objektiv är för att jag ska till Island. Därför jag tänkte att det kunde varit roligare om jag haft mer vidvinkel.

Titta på ett Tokina begagnat går att få för 2-3000kr

Jag gillar mitt Tokina 11-16, riktigt skarp vid f5,6. Tänk på att det bara är version 2 som har inbyggd autofokus.

Hittar du inget begagnat så kan du göra som jag gjorde och köpa det från England för 4000 ( du hittar butiken på prisjakt. Hdewscameras).

Glöm inte att spana in lite bilder för att se om det är rätt vidvinkel för dig. http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=15944

Både 16-85 och 17-55 är mycket bra, men bara marginellt mer vidvinkligare än den 18-55 som Linus redan har.

Jag skulle rekommendera Nikon 10-24 eller nya Tokina 11-20.

Min tanke med 17-55 var väl mest att den var ljusstarkare, och att den inte tappar ljustyrka på de längsta brännvidderna. Ska man ha ett objektiv som fungerar som ett allround objektiv med vidvinkelmöjlighet är väl förmodligen 17-55 att föredra eftersom det går från kort tele till ganska vidvinkligt.

Ett 10-24 går från extremt vidvinkligt, där proportioner i bilden förvrängs vilket ibland kan ge roliga effekter typ stora näsor, till ett svagt vidvinkel där bilderna känns mer mormala. Dvs det är kanske mindre lämpligt om man t.ex. vill ta ett porträtt, men kan ge kul effekter för t.ex. landskap där man kan ha en liten blomma skarp i förgrunden och sedan ett stort oändligt landskap som breder ut sig i bakgrunden. Det kan säkert vara kul att ta med på en islandsresa men inte som ända objektiv. Skulle kunna fungera fint tillsammans med t.ex. ett 50/1.8 i kameraväskan.

Instämmer med andra här - Tokina 11-16 är riktigt prisvärt. Har själv version 2 och det presterar riktigt bra trots det låga priset. Riktigt skarpt från ca 5.6 uppåt. Jag kör framåt på f11-16 och då är det riktigt skarpt.

Tänk på att extrem vidvinkel ofta förvränger föremål i kanterna och det lämpar sig inte speciellt ofta för porträtt, även om det kan bli rätt sjyssta och udda porträtt om man har tur.

Jag har oftast denna tillsammans med en fast 50 och en 70-200 med mig i väskan och det är en kombo som funkar fint trots gapet mellan 16 och 50.

Jag skulle nog rekommendera ett Nikon 16-85. Allt i ett om man säger.
Skarpa bilder och välbyggd hårdvara. Många lovordar detta objektiv , men kolla tester och testbilder för att bilda dig en egen uppfattning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar