Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv eller en laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja!

Ska sälja massa musikprylar, har beslutsångerst och kan inte välja om jag ska spendera pengarna på ett nytt objektiv eller en bärbar dator.

-Alt 1:
Jag säljer musikprylarna (ca 4500kr) och köper ett objektiv för dom pengarna.

-Alt 2:
Jag säljer musikprylarna & den nuvarande datorn (summa: ca 8700kr) och köper en laptop för dom pengarna.

Anledningen till varför jag vill ha en laptop är att jag vill kunna bli mer mobil.

Vad säger ni?

?
Det kan väl bara du svara på. Vad är viktigast, vara mobil eller nytt objektiv? Hur skall vi kunna veta det?

Drog precis sticka, nytt objektiv vann. Så där har du mitt svar. Du skall köpa ett nytt objektiv! fråga mig inte varför

Hehe okej :)
ja de har nu kanske rätt i, men jag får panik om jag säljer datorn jag har nu och så märker jag att jag inte behöver en bärbar etc...
Lite jobbigt

Men tack iaf :)

Ja men va fean...

Hade du verkligen behövt ett nytt objektiv så är ju valet enkelt, du hade ju valt objektivet, men eftersom du verkar kunna prioritera bort det till fördel för en bärbar dator så verkar ju inte objektiv vara akut.

samma med datorn, du får ju panik för att sälja den om inte laptopen motsvarar dina förväntningar och samtidigt funderar du på ett objektiv, då kan ju itne mobiliteten vara direkt akut eller avgörande heller.

Du vet, bara för att man har pengar, så betyder det itne att man måste spendera dom på saker man inte behöver... Spara pengarna och du kanske får ytterligare någon tuselapp till dom där 4000 så kasnke du kan göra en cool fotoresa...

jag gillar verkligen min bärbara dator. riktigt smidigt att kunmna packa ner den å ställa undan den när man inte använder den! smidigt att kunna plocka med sig datorn om man är borta över t.ex helgen och se ett par avsnitt av favoritserien om man får tråkigt. eller om man tagit nån riktigt grym bild är det trevligt att kunna se på den på stor skärm med en gång.

sen gillar jag en hel bunt av mina objektiv oxå, så det är väl inte helt givet vad pengarna ska gå till. om du nu absolut måste spendera dom :D

Jag har startat rökelserna, tänt stearinljusen, tittat i kulan, talat med mina döda släktingar...

De sa: Köp ett nytt objektiv....

Finns det någon laptop som har tillräckligt bra skärm och därmed funkar hyffsat för bildbehandling?

videren skrev:
Finns det någon laptop som har tillräckligt bra skärm och därmed funkar hyffsat för bildbehandling?
Ja om man köper en extern skärm till den. Den inbyggda är aldrig bra nog och även om den var jätte bra och kalibrerad så tappar du allt om du vinklar om skärmen lite.

Zotamedu skrev:
Ja om man köper en extern skärm till den. Den inbyggda är aldrig bra nog och även om den var jätte bra och kalibrerad så tappar du allt om du vinklar om skärmen lite.

Men skärpning... det är klart det finns bärbara som är bra nog. Jag har uteslutande haft olika sorters laptop i 8 år nu, och bildbehandlat på samtliga inbyggda skärmar.

Visst, det är inte LIKA bra som en stor fin kalibrerad extern skärm, men grabben skriver "hyffsat" inte "proffsklass".

Jan, det går jättebra att jobba med sina bilder på laptop.

Jag använder en Lenovo Z61p nu och den skärmen är inte bra, svag ljusstyrka och ingen vidare kontrast. Tips mottages tacksamt på laptopmodeller du tycker funkar OK att bildbehandla på.

Skärp dig lite Jonas!

Det här börjar lika en chattlinje och det är väl nte meningen. Korkad fråga! Det finns ju hur många telen som helst!! Vad behöver du? Använd sökfunktionen här på FS så kanske du får tips. När du väl kommit fram till ett som verkar intressant så gå in på recensioner och se vad ägarna tycker. Titta på andra sajter som recenserar objektiv och kameror....

...ursäkta men jag börjar bli lite trött på dom här öppna frågorna "vad ska jag köpa..

(Visst jag kan ju för alldel hoppa över frågorna..)

min HP nx9420 har helt ok skärm tycker jag allt. men då har jag iof inte jämfört den med nån bra och kalibrerad skärm...

jag tycker att du borde köpa ett nikon 80-200/2.8 i nån variant. kanonbra telezoom! finns lite olika varianter i olika prisklasser, sök efter trådar här på fotosidan! och läs recensionerna oxå

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar