Annons

Nytt objektiv, dålig kalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

mackanbass

Medlem
Det verkar det handla om felfokusering. Och om du önskar skicka in objektivet för kalibrering är det bäst att också skicka med huset. De kommer inte att "skruva" i huset, utan det är endast objektivet som justeras med hjälp av mjukvara (huset används endast då testbilder tas).
 
Den där optiken är tyvärr kass.......


Hej,

Köpte förra veckan ett nytt objektiv, Sigma 18-50 f/2.8 till Nikon. Är dock inte nöjd med hur den fungerar. Den ser ut att fokusera fel, blir lite bättre när jag kör med läge AF-C istället för AF-S men det blir ändå någon slags dimmig hinna på alting, detta blir inte med mina nikkor objektiv någon som har några tips?

http://i1222.photobucket.com/albums/dd494/mackanbassman/SigmavsNikkor.jpg

http://i1222.photobucket.com/albums/dd494/mackanbassman/af-svsaf-c.jpg

/Marcus
 
Kontaktade butiken och skickade med fotot på bananerna. De sa att de självklart byter ut det, så jag hoppas det löser sig med ett annat exemplar.

/Marcus
 
Varför då?, du äger säkert en och är bara ute efter att såga mina argument..

Om objektivt är kasst är det väl bra om folk får veta varför det är så dåligt så att potentiella köpare inte behöver bli besvikna. Dessutom kan ägare som är nöjda med sina glas bemöta din kritik.

Tål inte dina synpunkter att bli granskade kanske du ska överväga att byta ståndpunkt.
 
Om objektivt är kasst är det väl bra om folk får veta varför det är så dåligt så att potentiella köpare inte behöver bli besvikna. Dessutom kan ägare som är nöjda med sina glas bemöta din kritik.

Tål inte dina synpunkter att bli granskade kanske du ska överväga att byta ståndpunkt.
Tack, du tog orden ur munnen på mig :)

tomasbz: Skall även tilläggas att det du skrev kan även tolkas som att du tycker att gluggen är kass eller att TS fått ett måndagsex.
Och nej, jag har inte den omtalande gluggen.
 
Den där optiken är tyvärr kass.......

... och nu var det ju inte det som var poängen här. Jag ville veta om det var ett trasigt objektiv eller om det var i behov av kalibrering. Har bara läst positivt om Sigmas ersättare för "kit-objektiv" sen är det klart att man ser skillnad på ett objektiv för 2-3000 kr och ett för 10.000kr :)
 
Hur kalibrer man ett objektiv?
Flyttar man glasen ?
Finns justerskruv på motormekaniken någonstans?
Fyller man på med tejp mellan objektivets bajonett och objektivet?
Slipar man bort material mellan objektivets bajonett och objektivet?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.