ANNONS
Annons

Nytt ljusstarkt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Simonsson89

Ny medlem
Hej.
Jag har fullständigt fastnat för det här med fotografering sedan min flickvän fick en Canon eos 650d i somras. Just nu har jag ett "allt i allo" objektiv (Tamron 18-270) Men jag är nu på jakt efter ett ljuskänsligt objektiv med fast brännvidd. Jag har tänkt använda objektivet till gatufoto i lite mörkare miljöer, porträtt samt för att helt enkelt utvecklas som fotograf. Står nu och velar mellan Canon EF 50MM 1.4 USM & Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Blir Canon 50mm "för mycket zoom" på en eos, någon som själv har en 50mm på en icke fullstorleks kamera och som vet om det är bra/dåligt? Hur står sig Sigman bildkvalitet osv jämfört med Canon objektivet? Borde jag kanske köpa något helt annat objektiv?
Kanske bör tillägga att jag är student och således inte har särskilt gott om pengar.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Ta ditt 18-270 och "lås fast zoomen" på 30 respektive 50mm. Gå sedan runt och plåta ett tag utan att ändra brännvidd, och se vilken av dem som känns bäst.
 
För gatufoto lär Sigma 35/1.4 Art vara bäst, men helst ska du ju ha ett ljusstarkt motsvarande 35mm på fullformat, och det finns ju inte riktigt förutom 24L!
 
Vi har plåtat massor av gatufoto och använt 24-105/4. Funkat hur bra som helst. använd det objektiv du trivs bäst med så blir bilderna bra. Vill du ha mer ljusstyrka är Canon EF 50/1,8 ett mycket prisvärt objektiv. Inget fel på EF 50/1,4 heller såklart. Bra mycket dyrare bara. Sedan beror det på vilken brännvidd du vill använda. Bra tips att "låsa" din zoom på olika brännvidder och testa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.