Annons

Nytt ljusstarkare zoomobjektiv till Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Corne

Medlem
Hej!
Är sprillans ny som medlem på Fotosidan.
Jag kommer att köpa ett nytt zoomobjektiv efter att mitt senaste snik-zoom, Sigma 70-300 makro, vikt sig, (tack och lov). Kan ha varit av en lätt smäll eller pur trötthet.

Och - höll på att glömma det viktigaste -är ute efter ett objektiv med autofokus som inte tillåter en kopp fika innan motivet är i fokus! (Skrik rakt ut i skogen av frustration tenderar att skrämma fåglarna jag försöker fota).

Ett litet krux är priset. Så det behöver vara ett beg-råd.
Någon som har ett tips på ett något ljusstarkare zoomobjektiv ca 70-300, gärna med makrofunktion och av bättre kvalité än ovan nämnda?

Hur står sig Big Beercan, och vad är "rätt" pris där?

Du som vet får gärna komma med tips
Jag har en Sony A300

Senast ändrad:
Sigma och Tamron har båda 70-200/2.8, båda har väldigt bra rykte.
Sigman ska ha snabbare fokus, Tamronen ska vara något skarpare. Båda kostar ca 8000:-

Macrofunktionen i zoomobjektiv är aldrig äkta macro, utan bara väldigt bra närgräns (för att inte vara macroobjektiv alltså).

Tack Andreas!
Insåg av ditt svar att jag glömt skriva in att jag behövde ett "billigt", med de begränsningar det innebär, objektiv. Så det handlar väl egentligen om ett beg. tips jag är ute efter. Tack också för info om makro/bra närgräns.

Hej ! Att ditt Sigma var långsamt har inte med ljusstyrkan att göra utan helt enkelt att det är som du skrev,en snik-optik .Du ska nog inte kolla den där Minoltazoomen om det är ljusstyrka du är ute efter.Det finns inga ljusstarka 70-300 på marknaden så då är det som någon skrev här 70-200 du ska kika på.Har själv Nikons 70-300VR och den är både tyst och snabb men är inte ljustark,men ett bra bygge och av kvalitet så det är det du ska kolla efter. Sony har ett 70-300 av hög kvalite men det är nog bra dyrt nytt.Annars Kolla Sigma 120-400 eller 150-500 som jag tycker är prisvärda och snabba ! MVH.

Trodde du ville ha ett ljusstarkare...

Hej Andreas!
Ja det var ju så jag skrev så det gick nog inte att förstå annorlunda. Mitt fel.

Jag hoppas dock fortfarande att det kanske går att komma över ngt ljusstarkare begagnat objektiv nu. Så får jag när ekonomin blir roligare sattsa mer. Du kanske har erfarenhet av ngt objektiv i den klassen?

Tack för hjälpen
Micke

Jag har haft A300. Och har haft flera olika telezoomar ifrån Minolta och provat....

Och jag kan väl säga så här.. Att i hyfsat bra ljus klarar man sig med ett vanligt ej ljuskänsligt alternativ..

Men skall du fota i sämre ljus så finns inget alternativ mer än typ Tamron 70-200 f2,8 ... Eller nån fast ljuskänsligt alternativ..

Så vart du drar gränsen för kompromiss av fotosituation avgör vilket objektiv du väljer...

Hej!
Är sprillans ny som medlem på Fotosidan.
Jag kommer att köpa ett nytt zoomobjektiv efter att mitt senaste snik-zoom, Sigma 70-300 makro, vikt sig, (tack och lov). Kan ha varit av en lätt smäll eller pur trötthet.

Och - höll på att glömma det viktigaste -är ute efter ett objektiv med autofokus som inte tillåter en kopp fika innan motivet är i fokus! (Skrik rakt ut i skogen av frustration tenderar att skrämma fåglarna jag försöker fota).

Ett litet krux är priset. Så det behöver vara ett beg-råd.
Någon som har ett tips på ett något ljusstarkare zoomobjektiv ca 70-300, gärna med makrofunktion och av bättre kvalité än ovan nämnda?

Hur står sig Big Beercan, och vad är "rätt" pris där?

Du som vet får gärna komma med tips
Jag har en Sony A300

Enkelt, om du inte måste ha ända till 300mm brännvidd, ett lätt kompakt zoom, - kolla på original lilla kitzoomen till A500/A550, billig och riktigt bra!

Tack alla för goda råd och tips!

Har nu bestämt mig för att köpa det Big Beercan som nu ligger utannonserat på FS annonssida.
Har läst en del om det och tror att det kommer att passa mig utmärkt.

På återhörande
Micke C

"Låg" på forumet till salu menar du väl...

Hur som helst.. Då du är ny här så får vi väl önska dig välkommen hit föresten också..

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto