Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt kamerahus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Markholm

Aktiv medlem
Har kommit fram till att jag behöver införskaffa ett nytt kamerahus, eftersom min d7000 inte har tillräckligt snabb autofokus.

Jag har väntat på en ersättare för d300s under ett långt tag nu, men eftersom nikon aldrig släpper den, så funderar jag nu på ett begagnat proffshus.

Jag har tyvärr inte råd med en d3s, så därför står valet mellan d700 och d3.

Som jag nämnde innan, så är autofokus-hastigheten mycket viktig, men även isoegenskaperna, då jag ofta fotograferar vid skymning och gryning.

Utöver det ovannämnda, så är även bps, buffert o.s.v. viktigt.

Vad är fördelar och nackdelar med husen? Finns det något bättre val?

Tack på förhand!

Mvh Gustav
http://markholmsfoto.weebly.com/
http://www.facebook.com/GustavMarkholmPhotography

Några funderingar:
D3 är bättre på bps (bilder per sekund).
D3 och D700 har samma sensor och samma iso egenskaper …
D700 är lättare.
D3 har bättre batteritid …. D700 kan ha samma batteritid som D3 med PDK (Batterigreppet och D3:ans batteri) … men då blir den tyngre än D3:an.
D3 tål mer stryk, även om D700 är bra där också … men D3:ans slutare klarar många fler rörelser … (300 000 mot 150 000)

Vid begagnat är det kanske så att D700:an har använts av amatörer och proffs … De som använts av amatörer har nog inte fått lika mycket stryk som de proffsanvända husen … proffsen kanske däremot har servat sin kamera oftare …
D3:an är nog i de flesta fall ett hus som använts av proffs … då har det varit med om en hel del … men den ska ju tåla mycket.

Om detta hjälper eller krånglar till ditt val vet jag inte … hoppas du får lite hjälp.
Skulle jag välja, med tanke på det du skriver om hastighet, skulle jag välja D3:an.

(edit: Jag har själv en D700 … och är mycket nöjd med den … )

Kan bara hålla med föregående. Stod själv inför samma val och det blev D700, löjligt nöjd med den då jag uppgraderade från D300 (som jag fortfarande har kvar och är nöjd med). En stor fördel är att man kan ta bort batteripacket och få ett smidigare hus, inte alltid man vill ha varken vikten eller storleken.

Tack för svaren!
Jag kan också säga att kamera främst kommer användas för fotografering av vilda djur och fåglar (i rörelse (allt från större, betydligt mer lättfångade motv, ned till fåglar i messtorlek))

Mvh Gustav

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar