Advertisement

Annons

Nytt kamerahus fr Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

m1ri1

Aktiv medlem
Hej!

Har en 40d jag är nöjd med men är rädd att nåt ska hända så jag tänkte köpa en extra-kamera. Men så tänker jag att det kanske är dags för 40d att bli extrakamera och så köper jag en bättre :)
Men vilken? Tyvärr är jag inte rik, annars är jag väldans sugen på 5d.

Är det "lönt" att köpa 60d? Man kan få den för väldigt bra pris. Eller bör jag köpa en fullformat för att ta ett större steg? Är det möjligt att använda mina gamla objektiv till fullformat? Canon 50mm 1.4, Macro 60 mm, 17-55 f 2.8 t ex.

Tacksam för köpråd!

Maria

50mm f/1.4 går att använda på en småbildskamera ("fullformat"), men 60mm f/2.8 och 17-55mm f/2.8 går inte att montera på en småbilds-EOS.

De senare har beteckningen EF-S vilket betyder att de bara går att montera på en EOS-kamera med mindre sensor (brukar kallas APS-C). 50mm f/1.4 har beteckningen EF och går att montera på alla EOS-kameror.

Om du skall köpa fullformat, t ex 6D eller 5D mk III så behöver du ha objektiv som heter "EF", dvs ditt 50/1.4 passar.

Däremot passar inte dina andra två objektiv du nämner då de är EF-S

Alltså kommer en fullformats kamera kosta en hel del, både för huset och för objektiv så om budgeten är tight blir det nog väldigt svårt. Enda chansen är väl då begagnat men även då kommer det att bli dyrt eftersom du måste skaffa en ny normalzoom. Skillnaden i bildkvalité kommer att vara påtaglig.

Om du skaffar en 60D eller 70D kan du fortsätta med nuvarande objektiv. Du kommer få en viss förbättring av bildkvalitén men någon enorm skillnad mot din 40D tycker jag inte det är (har en 40D och har haft en 7D).

Däremot är det ju mycket annat som blivit bättre på den nyare kamerorna, inte minst filmning.

Om det bara handlar om backup, köp en begagnad 40D för någon tusenlapp, det är ju fortfarande en bra kamera.

Såg inte Anders svar, tack även du. 40d ligger på ca 5000 kr på Blocket, en 60d kan jag hitta för 6500 kr. Att man får massa objektiv till är inte så intressant då jag är nöjd med de jag har.

Filming är inte så intressant heller, men det kanske är något man fastnar för om man har det :)

Jag skulle gärna ha fler megapixlar (och högre ISO), har fått råd här på forumet att 40 klarar förstoringar på 30x40 fint men sen blir det svårare, antar att 60 där klarar det bättre?

Maria

En ny EOS 60D kostar under 6500kr. Var det det du menade, Maria?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=697573

Jag skulle hellre välja en ny 60D än en begagnad 40D. ;-)

Det finns en massa kul finesser i 60D som gör fotograferandet roligare, så om pengarna finns så rekommenderar jag den. Jag "bytte" (dvs jag behöll den gamla kameran som backupkamera) från 40D till 60D för några år sen, och det var bara positivt.

En ny EOS 60D kostar under 6500kr. Var det det du menade, Maria?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=697573

Jag skulle hellre välja en ny 60D än en begagnad 40D. ;-)

Det finns en massa kul finesser i 60D som gör fotograferandet roligare, så om pengarna finns så rekommenderar jag den. Jag "bytte" (dvs jag behöll den gamla kameran som backupkamera) från 40D till 60D för några år sen, och det var bara positivt.

Sweet! Då härmar jag nog dig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar