Annons

Nytt körkort, och en reflektion

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Hade jag skrivit en blogg skulle det här nog passa bättre där, men nu har jag ingen sån, så ...

Jag behövde förnya mitt körkort i dagarna och fick lite blanketter att fylla i. Först tänkte jag att jag ska förstås ta bilden själv, (hobby)fotograf som jag är, men sedan tänkte jag att det är nog enklast att åka in till Vägverket och låta dom göra det samtidigt med att jag lämnar in prov på min underskrift m.m. Väl där så upptäckte jag att det är självbetjäning i fotoautomat, inte ens en person som tar bilden. Tre försök får man, med platt ljus rakt framifrån och alla bilder ser ut som skrämt rådjur i strålkastarljus. :)

Vad jag tänkte på är mest att "det var bättre förr". Min förra körkortsbild togs av en fotograf som dels kunde få lite inkomst på det men framförallt hade kunnande och såg till att min bild faktiskt var bra och liknade mig. Den nya bilden är ett grått blurr som kan föreställa vilket skrämt rådjur som helst :) och jag ser inte att det egentligen duger som identitetshandling. Dålig kvalitet på ID-handlingen, färre arbetstillfällen för yrkesfotografer och vem tjänar egentligen något på detta? Jag förmodar att det är samma sak med passfoton.

Som sagt, det var bättre förr, ibland tycker jag inte förändring är till det bättre.

Jo, passfoton tas ungefär på samma sätt hos Polisen. När jag fixa mitt i våras var det en stor makapär som innehöll kamera, blixt och skrivplatta för namnteckning och som stod precis vid expeditionsluckan. Polisen som hanterade passärenden kunde höja och sänka kameran med skrivplattan. Jag blev väl sisådär lik, kanske på gränsen mot skrämt rådjur men namnteckningen ser ut som det var en femåring som skrev sitt namn för första gången. Tänk dig själv att skriva namnet på en papperslapp något över armbågshöjd, ståendes utan armstöd. Pennan var inte heller så bra. Det kanske är så det är för kändisar som skriver autografer?

I alla fall tänkte jag ungefär samma tanke innan jag fixade passet. Varför tar jag inte bilden själv och framkallar en bunt? Det går ju åt på liftkort när man är i alperna, bara för att ta ett exempel.

När det gäller körkortsfoto så går det bra att ta bilden själv bara den uppfyller reglerna. Jag var hos en fotograf i Sundbyberg när jag förnyade mitt körkort. Jag håller med, man ska försöka se till så att de lokala näringsidkarna inom foto kan fortleva.

Passbilderna måste dock tas hos polisen eftersom de ska tas med den speciella kameran, så där duger inga pappersbilder längre.

Hämtade ut mitt nya pass igår och huga så man ser ut! När jag hade fått bilden tagen några veckor tidigare frågade polisen "är du nöjd med den eller ska vi ta en till?" Jag såg inte klokt ut sa jag, varvid hon log och sa "man får ju inte le nu längre, tro mig - det där är ett bra passkort, jag har sett en massa. De flesta tycker de ser ut som straffångar..."

Anders Östberg skrev:
Som sagt, det var bättre förr, ibland tycker jag inte förändring är till det bättre.
Vad var det som var bättre? Och när var "förr"?

Dåliga fotoautomater har det ju funnits i åtminstone 30 år. Men personligen skulle jag aldrig förnya körkortet med något annat än en bild tagen av en professionell fotograf -- de finns ju trots allt kvar!

Pass, däremot...

Ärligt talat så förstår jag inte varför så många verkar lägga så stor vikt vid hur de ser ut på sina pass- och körkortsfoton. För mig spelar det absolut ingen roll. När jag visar upp passet eller körkortet i nåt sammanhang ser ju den jag visar för ändå hur mycket vackrare jag är i verkligheten än på fotot.

Det är klart att möjligheten till bättre bilder finns, om inte annat skulle jag gjort ett mycket bättre jobb själv trots att jag inte är någon porträttfotograf precis. Jag kunde bara inte ana att det skulle bli så dåligt resultat hos VV, och inte heller att dom relativt nya fotoautomaterna skulle vara så usla. Hur svårt kan det vara att ordna lite bättre ljus och en aning kontrast i bilden?

Kanske dom accepterade lika dåliga bilder hos Vägverket tidigare (jag har inget att stödja mig på där åt endera hållet) och i sådana fall var det väl lika dåligt förr då.

Jag bryr mig inte heller om hur jag ser ut på körkortet, däremot är det ju en praktisk fråga - kanske polis, snabbköpskassörskor och andra skulle uppskatta om det gick att se vem det är på bilden. :)

biometri

Tony Wilhelmsson (atotowi) skrev:[/i]
Passbilderna måste dock tas hos polisen eftersom de ska tas med den speciella kameran, så där duger inga pappersbilder längre. [/B][/QUOTE]

Det nya passet är försett med ett datachipp som lagrar innehavarens personuppgifter och passfoto.
Vid en passkontroll kan passinnehavaren fotograferas och passfotot i datachippet användas för att göra en jämförelse mellan ansiktena. Syftet är att säkra att personen på passfotot och den som använder passet är samma person.
Också ansiktets biometri lagras vid fotograferingen. Alltså ansiktets form och avstånd mellan specifika punkter. Därför får man inte le;) Och och biometri kan jämföras i databaser mot andra personer.

Talking Heads

"passport pictures are what people really look like"

eller ngt liknande, minns inte vilken låt det är dock.

Ja. Man får även ändra frisyr, anlägga/raka bort skägg, byta från glasögon till linser osv. Detta påverkar ju ändå inte de biometriska värdena.