Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt hos Hasselblad, H1D, Zeiss Ikon mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Ooh den verkar riktigt mysig :)

"This model is a medium-format DSLR at its best. The 22 Mpixels sensor is 37x49mm. This allows the pixels to capture the dynamics of virtually any light situation to create a noticeable improvement over smaller format digital capture. "

*dräggl*

Detta var väl vad de menade tidigare när det skrevs att "Hasselblad håller på att utveckla en ny digitalkamera".

Men är det något annat än digitalbakstycket som är nytt ?

Det låter ju intressant med 40Gb inbyggt minne - men vad lär prislappen hamna på ;)

- Med tanke på att 22Mp bakstycket från Phase One till Hasselblad H1 kostar 239.000 (plus moms)

Zeiss ikon ser ju trevlig ut - men säkerligen kommer en del bli besvikna över att det inte var en digitalkamera ;)

Den kanske är tillverkad i Göteborg ?
(såg att en del exempelbilder var från göteborg)

Jag är mest intresserad av det nya bakstycket V96C, hoppas att det funkar med 200-serien.
Kapture Group har en synkkabel man kan använda annars men det vore bra om man bara hade en leverantör.

Andra nyheter är fler objektiv till H-serien, nytt Proshade, adapter för C-objektiv till H-kamerorna. Samt lite andra småsaker.

Men bakstyckena är inte där än, tycker jag.
Till och börja med är sensorn 36.7*49mm. Tycker att den ska vara 6*4.5.
Iso 50-400. Jag vill kunna gå högre.
"Longest shutter speed: 32 seconds". Va? Går det inte att använda sig av längre tider?

Jag hittar inget om inbyggd 40GB minne. Det står:

"There is no need for CF cards, micro drives or other storage media. In the studio the H1D can be tethered to a Mac or PC computer. The H1D includes a separate 40Gb Image Bank that safely and rapidly stores all images. Up to eight hours of constant computer-free shooting is provided from a single charge."

Man kan alltså inte köra cf-kort i den som man kan på andra digitala bakstycken. Man måste köras med den separata disken eller ha kameran kopplad till en dator.

Sedan ingår inte batterierna heller, men det kanske är en petitess...

ooops!

Så går det när man läser för snabbt ;)

Du har rätt angående minnet Calle.

Kan man inte använda filmmagasin överhuvudtaget på den nya kameran - eller ?

Spännande tider just nu :D

Det mest intressanta är givetvis prissättningen - även om dessa kameror stoltserar med 22Mp så är väl den främsta konkurrenten ändå Canon EOS 1Ds mark II.

Min gissning är att de får det ganska tufft om de kostar typ 200.000 kr

Shutter speed range: Digital: 1/800 s to 32 seconds. Analog: 1/800s to 18 hours

men det skulle väl vara helt digital? är det ngt jag inte fattar?

Ballerina skrev:
Shutter speed range: Digital: 1/800 s to 32 seconds. Analog: 1/800s to 18 hours

men det skulle väl vara helt digital? är det ngt jag inte fattar?

Jag tror att H1D bara är ett försäljningsnamn för ett paket med en ev. uppdaterad H1 och ett av bakstyckena. Men just nu är det mycket på deras hemsida som är felaktig med info som tex kompatibilitet med V-systemet som troligtvis bara är 500-serien och det saknas länkar och dokument på lite olika ställen.
Jag har inte hittat C-adaptern till H-systemet än heller, men den har funnits hos Robert White ett tag:

http://www.robertwhite.co.uk/hasselblad.htm

En kamera från Zeiss Ikon! Detta är verkligen en nyhet för oss kameranostalgiker.

Det är något märkligt med gamla kameror. Själv har jag under årens lopp samlat på mig en Leica M2 och föjande Zeisskameror: Contaflex, Ikoflex, Nettar och Super-Ikonta. Dessutom har jag en sojetiska kopia av Contax II...

Jag försöker att ta någon rulle med dessa gamla underverk, nu och då. Även om det finns morderna kameror också i min kameraväska.

Vad kommer nu denna nya kamera från Zeiss Ikon att kosta? Och är det inte i själva verket en kopia av Leica M7?

Eftersom kameran och 5 av objektiven kommer tillverkas av Cosina finns det en möjlighet att Kameran inte blir så extremt dyr.

Zeiss skriver själva att skälet till att Cosina tillverkar hela 5 av objektiven är att få ett lägre pris på dem.

Jag tycker att nyheterna från Mamiya är spännande men har än så länge inte hittat någon mer information.

Jag tog ett screenshot från Flashfilmen så att man kan se nyheterna i stillbild:

Bilden

Angående hårddisk i Digitalkameror:

Det vore förmodligen hur lätt som helst att bygga in en skaplig hd i många digitalhus, men det är väl större pengar i att sälja små minneskort som mer eller mindre är en förbrukningsvara. ( går sönder, tappas bort mm).

Men det måste ju komma snart, folk är ju inte lättlurade i all evighet.

Ska det vara en hårddisk i kameran borde den vara av flashminnestyp. Det skulle vara fiffigt. En vanlig hårddisk känns inte så pålitligt.

Urr skrev:
En kamera från Zeiss Ikon! Detta är verkligen en nyhet för oss kameranostalgiker.

Det är något märkligt med gamla kameror. Själv har jag under årens lopp samlat på mig en Leica M2 och föjande Zeisskameror: Contaflex, Ikoflex, Nettar och Super-Ikonta. Dessutom har jag en sojetiska kopia av Contax II...

Jag försöker att ta någon rulle med dessa gamla underverk, nu och då. Även om det finns morderna kameror också i min kameraväska.

Vad kommer nu denna nya kamera från Zeiss Ikon att kosta? Och är det inte i själva verket en kopia av Leica M7?

På PhotoNet hade någon fiskat fram att priset skulle bli 2000 Euro. Vet inte var uppgiften kommer ifrån men det verkar rimligt. I sitt "Q & A " säger Zeiss att den främsta anledningen till att man tillverkar huset i Japan är just för att priset inte skall bli skyhögt.

Jag ser inte Zeissikon som en kopia av M7:an. Utan att ha känt på kameran skulle jag gissa att Ikonen inte har riktigt samma solida känsla som Leica (som också är ca 1000 euro dyrare). Jag tycker att Ikonen verkar vara en spännade kamera och objektiven är säkert så fina som man påstår. Fast det är synd att den inte finns i svart (ännu) och att den inte kommer förrän i maj nästa år (enligt Zeiss "Q & A")

Som en liten bisats riktad till alla kameranostalgiker vill jag tipsa om Leicas "Camera configurator" där man skräddarsy utseendet på sin MP/M7:a.
Kolla på www.leica.com

Hälsn.

Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar