Annons

Nytt Gitzo - men ingen garanti.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
Har precis beställt nytt Stativhuvud (RSS BH-55) och ett Gitzostativ (3531). Beställde från RSS i USA.

Fick precis ett mail från dom , där de påpekar att stativ som skeppas till land utanför USA inte har Gitzos garanti.

Det skiljer över 2k i pris mellan RRS och tex S.P.
Vad göra ?

Jag har ytterst få gånger behövt utnyttja någon garanti. Men det är ju självklart skönt att ha garanti. Vill ju helst köpa både huvud och stativ från samma ställe, pga höga fraktkostnader.

Törs man chansa ? Det är ju trots allt ett av de bästa stativ som finns.

Jag skulle tjacka ändå, chansen att det är trasigt/går sönder är ju minimal. skulle det pajja beror det säkert på den mänskliga faktorn och då täcker ju garantin ändå inte!

Undrar hur ett stativ packas. Kolfiber kan ju bara gå rakt av om det får en rejäl smäll på rätt ställe, eller fel ställe. Annars så sparar du väl nästan så mycket att du kan köpa ett riktigt bra stativ för mellanskillnaden om det mot förmodan skulle vara något fel. Är dessuto övertygad om att Optipod kan reparera all typer av mekaniska fel som skulle kunna uppstå. Även de fel som innebär rena reparationer. Övriga fel finns det reservdelar till som bara är att köpa och montera.

Han gör också speciallösningar till folk med särskilda behov. Ex när jag sålde mitt 1320 till en av hans kunder så ordnade han så att den killen fick hjul till stativet. Han ville ha det för smidig förflyttning i studio. Han är också mannen bakom Stabils unika fötter, metallskålarna. Just nu är skålfötter i metall till Gitzos stativ under utveckling, något som jag själv beställt till mitt 3540. Jag har en prototyp hemma som han inte blev nöjd med så de skall jag få utbytta. Nu blev det visst lite off topic, ber om ursäkt för det.

Robert White har en del Gitzo-prylar men inte kulleden. Säljs RRS någon annanstans än på deras egen hemsida?

Vad står det om garantier på Gitzos egen hemsida?

Frakt

Jag funderar också på att köpa ett Gitzo stativ (GT1540) och kulled (BH-40 LR) från RRS. Någon som handlat därifrån och vet vad fraktkostnaden till Sverige blir på ett ungefär? Har tidigare handlat från B&H, men fraktkostnaden kan ju skilja ganska mycket beroende på vilket fraktsätt som används.

För kännedom !

Jag lät beställningen ligga kvar. F.ö. kan jag tala om att RRS är det hitills mest suveräna bolag jag handlat av ! Mailade några frågor till dom igår kväll vid 22-tiden. Hamnade mitt i en chatt med en tjej på kundtjänst. Hon svarade med mail på studs, och var jäkligt trevlig.

Idag Torsdag, mindre än ett dygn senare, ringer de från UPS och meddelar att sändningen är på gång !! Kan förmodligen hämta paketet imorgon (bor 500m från UPS-terminalen)
Svenska postverket kan slänga sig i väggen :)

Gissa vad jag gör i helgen ?

Mikael: Du har mail.

paul innergård skrev:
Undrar hur ett stativ packas. Kolfiber kan ju bara gå rakt av om det får en rejäl smäll på rätt ställe, eller fel ställe. Annars så sparar du väl nästan så mycket att du kan köpa ett riktigt bra stativ för mellanskillnaden om det mot förmodan skulle vara något fel. Är dessuto övertygad om att Optipod kan reparera all typer av mekaniska fel som skulle kunna uppstå. Även de fel som innebär rena reparationer. Övriga fel finns det reservdelar till som bara är att köpa och montera.

Han gör också speciallösningar till folk med särskilda behov. Ex när jag sålde mitt 1320 till en av hans kunder så ordnade han så att den killen fick hjul till stativet. Han ville ha det för smidig förflyttning i studio. Han är också mannen bakom Stabils unika fötter, metallskålarna. Just nu är skålfötter i metall till Gitzos stativ under utveckling, något som jag själv beställt till mitt 3540. Jag har en prototyp hemma som han inte blev nöjd med så de skall jag få utbytta. Nu blev det visst lite off topic, ber om ursäkt för det.

Paul, det är du som "lurat" mig till detta köp !

Tack för alla tips och råd i div.trådar här på Fotosidan. Var på gång att köpa fäste från Optipod,men det blev till slut från RRS, beställde även en s.k. L-platta

// Hasse

Gården skrev:
För kännedom !

Jag lät beställningen ligga kvar. F.ö. kan jag tala om att RRS är det hitills mest suveräna bolag jag handlat av ! Mailade några frågor till dom igår kväll vid 22-tiden. Hamnade mitt i en chatt med en tjej på kundtjänst. Hon svarade med mail på studs, och var jäkligt trevlig.

Idag Torsdag, mindre än ett dygn senare, ringer de från UPS och meddelar att sändningen är på gång !! Kan förmodligen hämta paketet imorgon (bor 500m från UPS-terminalen)
Svenska postverket kan slänga sig i väggen :)

Gissa vad jag gör i helgen ?

Mikael: Du har mail.

Jag måste bara slänga mig in med ett OT-inlägg här känner jag.

Jag sysslade förut med att importera bilar från USA. Bilarna skeppades i containrar, men alla papper på bilarna skickades med Fedex eller UPS (man måste ju ha papprena för att få öppna containern). Många av mina containrar gick oöppnade från göteborg eller stockholm direkt till luleå, och då var jag ju tvungen att skicka papprena vidare dit. I de allra flesta fall gick det betydligt snabbare med Fedex/UPS från miami till stockholm, än från stockholm till luleå med svenska posten :)

USPS (amerikanska posten) är inte snabba de heller. Har varit med om att vykort från miami till sverige har tagit 2-4 veckor.

Gården skrev:
Paul, det är du som "lurat" mig till detta köp !

Tack för alla tips och råd i div.trådar här på Fotosidan. Var på gång att köpa fäste från Optipod,men det blev till slut från RRS, beställde även en s.k. L-platta

// Hasse
Där ser man, så roligt. Alltid kul o veta att man bidragit till att lätta på andra plånböcker än sin egen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto