Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt eller begagnat med begränsad budget?

Produkter
(logga in för att koppla)

HappySatan

Ny medlem
Hej på er fotogenier!

Jag är sugen på att införskaffa mig en digital systemkamera. Har varit sugen i flera år, men prislappen har alltid hindrat mig. Nu tycker jag att priserna på de lite billigare modellerna är så pass mänskliga att jag vågar mig på att köpa.

Men vad ska jag köpa? (Budget upp till 4500)

Ska jag titta på dagens lite billigare kameror, Nikon D3000, Olympus Pen EPL-1?
Ska jag öka budget till 4800 och en Pentax K-x?
Eller ska jag leta fynd på blocket/tradera/här? Men hur bra står sig en kamera med något år mot nacken mot de lite nyare budgetkamerorna?

Tacksam för svar!
 
Det beror helt och hållet på vad du själv prioriterar.
Jag använder fortfarande en gammal Canon 20D och för mig finns det inget som motiverar ett byte till en nyare kamera med samma sensorstorlek. Så, hade jag 4500kr att lägga skulle jag troligen kika på just XXD-serien hos canon eller motsvarande hos annan tillverkare. Anledningen är ett stort hus byggt i metall med topdisplay och många fysiska reglage, ljusmätning med gammal optik etc.

Gå till en affär och känn på lite kameror, hur ligger de i handen? Hur känns reglagen? Ännu bättre är det om du har någon vän som du kan låna en kamera av ett tag, för att bilda dig en uppfattning om vad du vill ha.
 
Gå till en affär och känn på lite kameror, hur ligger de i handen? Hur känns reglagen?
Och framför allt: titta i sökaren. Det är trots allt den del av kameran man använder mest och det är uppseendeväckande stor skillnad mellan de riktigt billiga modellerna och de lite dyrare.
 
Kortfattat kan man uttrycka det så här: bildmässigt överträffar dagens billigaste systemkameror 2-3 generationer gamla entusiastkameror (t ex Canon 30D/40D Nikon D200). MEN för vanlig fotografering vid ISO 1600 eller under och förstoring A3 och under spelar det knappast någon praktisk roll. Beg kan man få tag i bättre kameraegenskaper för pengarna. Ett exempel Canon 40D kostar beg som en 1000D ny men jag skulle mycket hellre ha en 40D - metallhus, bättre AF, sökare mm. Upplösningen på dessa är faktiskt samma men Canon har putsat på sensorn. På Nikonsidan kostar en beg D200 mindre än en D3100 men är mycket mer stabilt byggd. Ju dyrare kameran har varit desto mer har den fallit i kronor, och i vissa fall även i procent. Tag en 2 generationer gammal proffsmodell Canon 1D mark IIN nypriset var över 40.000:- 2006 nu får man beg i bra skick ge 6500:-. En samtidig 30D kostade sådär 11.000:- ny och kanske betingar 2500:- - 3000:- beg. Vill du inte ha video skulle jag föreslå att du sträcker din budget lite och betalar max 4000:- för en beg 40D och köper till 18-55IS för en tusenlapp beg. Detta objektiv kanske inte klingar så högt men ett bra exkan faktiskt vara skarpare än 17-85 IS USM även om det senare är trevligare att använda. Bor man nära en Scandinavian Photo, ellet t ex Mattssons eller Hegethorns kan man ju köpa beg där men 1-3 mån garanti. Jag har inte köpt ett nytt kamerahus sedan 2006, och under mina 25 år, 3 olika kamerasystem, har jag bara köpt 3 nya kamerahus - alla andra hus har varit beg. Den digitala revolutionen har inneburit ett prisfall som aldrig förr. Tänk då en ny F5 kostade 25000:- och en beg F4 fortfarande gick för minst 6000:- trots 8 år emellan. En 1Ds kostade över 70.000:- 7 år sedan och kostar idag 6000-7000:- beg!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.