ANNONS
Annons

Nytt bildvisningsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

mnilsson

Aktiv medlem
Jag et i bildbyten, thumbnails etc. Jag saknar dock histogramvisning per bild och undrar nu om någon har tips på bildvisningsprogram som har följande egenskaperanvänder idag IrfanView för bildvisning pga dess snabbh:

1) Väldigt snabbt på att byta från en bild till nästa (fullbild/skärmssvisning)
2) Visar bilden i full upplösning om jag vill så (zoom in)
3) Visar histogram för bilden
4) Kan starta en editor för aktuella bilden (Photoshop CS).

Jag är således mest intresserad av att ha detta program för manuell traversering av alla bilder i en folder (ej för batchprocessning etc).

Ge gärna förslag i varierande prisklass. Klarar Lightroom detta? Finns Freeware program som klarar det?

Nya Nikon ViewNX verkar vara gjort precis för det du är ute efter, det kan inte så mycket mer. Om det är tillräckligt snabbt vet jag dock inte, men det är gratis så det kostar inte så mycket att testa.

Glöm lightroom, det är långsamt i cach-hanteringen.

Själv använder jag Bridge för liknande uppgifter. Tror dock inte att det går att få histogram tillsammans med förhandsvisningen av bilden (du måste öppna i camera raw för att få fram det).

Picasa2 från Google kan detta och lite till samt är helt gratis. Tycker att det fyller syftet ganska bra och att man kan ställa in vilka program som skall startas vid avancerad redigering.

Du kan även katagorisera bilderna utan att fördubbla dem eller flytta dem från orginalplattsen på disken.

Själv använder jag Pixort (www.pixort.com) för att kolla och sortera bilder. Programmet visar histogram, metadata samt vilka partier som är räddningslöst överexponerade. Det går också att zooma upp till 100 procent.

Fördelen med Pixort är att det både är snabbt och mycket lättjobbat. Det finns in två versioner, en gratis- och en betalversion. Betalversionen kostar 25 USD, och den klarar även tiff- och råformatsbilder.

/Per

Hej.
Personligen använder jag VuePrint Pro i flera år. För mig det är otroligt bekvämt att med bara tangenter snabbt rotera förminska förstora slideshow osv istället för en massa menyer och musklickandet. Programmet är litet och startar omedelbart när jag klickar på ngn bildfil i utforskare t ex för att förhandsgranska bilder innan man använder PS eller liknande.
Visst är det vanesak, men jag har inte hittat ett bättre program för just detta ändåmål.

Jag tror att det är definitivt värd att testa:

http://www.hamrick.com/upg.html

PS: kan användas också som skärmsläkare som visar bilder vilket jag tycker är bättre än det som är inbyggd i Vista.

Kolla in någon variant av ACDSee http://www.acdsee.com/

Har det du frågar efter plus en hel del annat att använda om man vill.

Snabbhet är givetvis något relativt och beror bl.a. på hur stora filer du har, format (RAW eller JPEG) och vad du har för resurser i datorn..

Både ACDSee 9 Photo Manager och ACDSee Pro 2 Photo Manager går att tanka hem på prov.

Jag använder Breeze Browser Pro http://www.breezesys.com/

Den är snabb, visar histogrammet och EXIF data.
Man kan konfigurera så att deletade filer hamnar i en särskild mapp. Jag använder den mest för att rensa bort bilder. Ofta blir det många hundra bilder vid ett tillfälle.

Jag har testat Irfanview och Pixort men har fastnat för Breeze. När jag skall redigera bilderna öppnar jag Bridge. Håller på och bekantar mig med LightRoom.
Jag har inte riktigt hittat till ett snabbt arbetsflöde ännu, jag har massvis med bilder på hårddisken som väntar på att bli omhändertagna.

När man dubbelklickar på en bild kan man konfigurera vad som skall hända (tex editering i CS2). Dock startar Breeze egen RAW-konverterare, har inte luskat vidare hur man går direkt till Camera Raw.

Jag kör XnView för bildvisning. Snabbt, gratis och har stöd för de flesta bildformat.
Stöd finns för PS plug-ins, "JPEG-lossless transformations", slideshows och mycket annat

Programmet har en massa inställningsmöjlighter, så att få till en konfiguration som man trivs med är lätt.

http://www.xnview.com/

/Christian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar