Annons

Nytt allround-objektiv till Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

persefassa

Medlem
Hej!

Jag är inte särskilt aktiv här på Fotosidan, men tänkte att det kanske finns någon vänlig själ som kan ge mig råd. Jag har en Sony A580 och funderar på att uppgradera från kitobjektivet (Sony 18-55 mm, 3,5-5,6) till Sigma 17-70, 2,8-4,0. Är det vettigt?

Jag har läst mycket bra om Sigma-objektivet, och det som lockar mest är ljuskänsligheten. Egentligen skulle jag vilja ha större zoom-omfång, men då verkar man alltid få kompromissa med kvalitet.

Så, är Sigma 17-70 ett bra köp, månntro? Kommer jag att märka någon större skillnad jämfört med kit-objektivet?

Annika
 
Generellt sett så är svaret ja. Du vinner lite kvalitet på att byta upp från vilket kitobjektiv som helst till ett objektiv med högre kvalitet. Men du ska också fundera lite på varför du vill byta. Med A580an kanske du kan höja ISOn lite istället för att byta objektiv. Den är brusfri upp till rätt höga iso.

Jag har tyvärr bara kört Sigma 17-70 i fem minuter, och det var inte ens på min egen kamera. Men det var en trevlig bekantskap. Lite skarpare än kitet (jag har Minoltas gamla 18-70) även vid "normala" bländare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.