Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt 70-200 2.8 VR från USA, räknar jag rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

D.A.Ö

Aktiv medlem
Efter att i denna tråd kommit fram till att det kan vara värt att köpa nytt har jag sniffat runt lite på de finfina länkar som återfinns här på Fotosidan.
Blev lite förvånad när jag hittade Nikon 70-200 för 1678$ (~12.000kr) med UPS Express på www.bhphotovideo.com

Räknar jag rätt om jag landar kring 16.000kr med tull och moms?

Hittade samma optik ännu billigare på www.prestigecamera.com men har inte hört något om dem!?

Jämmer och elände, började i tankar kring ett beggat 80-200 AF-S för ~5-9.000 och som vanligt spårar det ur *suck*

Edit: Ingår stativfäste som standard?
 
*räkna räkna ...*

Jupp, 12.000 * 1,06(tull) * 1,25(moms) =15.900:-

Det kanske tillkommer någon expeditionsavgift också, men totalt verker det landa på 16KSEK.

Kom igen ... shoppa loss.

Det är nästan vetenskapligt bevisat att man blir lyckligare, smartare och snyggare av nya blanka prylar. :D

-- MW
 
Jepp, stativfäste samt en schysst väska ingår i priset. Köpte själv ett 70-200 2.8 VR, fast i Hong Kong alldeles nyss. Blev i och för sig en dryg tusenlapp billigare än i USA. (Fast det gör ju inget...)
Priset i Hong Kong var ink. "Worlwide" garanti som kostar ca 600:-
 
Ooops, såg Magnus inlägg nu och det ser ut som det blev 4000:- billigare (för mig) än att beställa från USA inkl. moms tull,UPS... :)
 
Micke30AF skrev:
Ooops, såg Magnus inlägg nu och det ser ut som det blev 4000:- billigare (för mig) än att beställa från USA inkl. moms tull,UPS... :)

Ooops, säg mig, har du möjligen någon länk till den butiken du handlade av?
Har ju redan "spräckt" budgeten i tanken, så ju billigare desto bättre för min plånbok!

Mvh
André
 
D.A.Ö skrev:
Ooops, säg mig, har du möjligen någon länk till den butiken du handlade av?
Har ju redan "spräckt" budgeten i tanken, så ju billigare desto bättre för min plånbok!

Mvh
André

Jag har tyvärr inte det. Det var en av mina affärskontakter som fixade det till mig.
 
Det var ju synd man inte visste att ni var så sugna på detta objektivet för 3 veckor sedan, då kanske det hade gått att köpa fler...
 
Micke30AF skrev:
Det var ju synd man inte visste att ni var så sugna på detta objektivet för 3 veckor sedan, då kanske det hade gått att köpa fler...

Kan ju hoppas att det går fler tåg... sitter egentligen inte i sjön då jag får köra lånat tele just nu eftersom jag sålt min förra konsumentglugg.
Men en ny måste införskaffas... och om prisskillnaden inte är så enorm så är det lätt värt att köpa ett 70-200VR jmfrt med ett beggat AF-S 80-200...
 
Re: Re: Nytt 70-200 2.8 VR från USA, räknar jag rätt?

Emil-G skrev:
Jag skulle inte handla hos Prestige Camera: http://www.resellerratings.com/seller1995.html

När jag var i Hongkong för 1,5 år sedan kostade gluggen runt 12000kr. Hos HK Supplies köpte jag min ljusmätare. Mycket trevliga och service-minded. Runt $1600 för en 70-200VR.

Tack för den informationen Emil.
Är ju onödigt att göra misstaget att handla från oseriösa handlare när det finns svart på vitt hur de beter sig.
 
D.A.Ö skrev:
Efter att i denna tråd kommit fram till att det kan vara värt att köpa nytt har jag sniffat runt lite på de finfina länkar som återfinns här på Fotosidan.
Blev lite förvånad när jag hittade Nikon 70-200 för 1678$ (~12.000kr) med UPS Express på www.bhphotovideo.com

Räknar jag rätt om jag landar kring 16.000kr med tull och moms?

Hittade samma optik ännu billigare på www.prestigecamera.com men har inte hört något om dem!?

Jämmer och elände, började i tankar kring ett beggat 80-200 AF-S för ~5-9.000 och som vanligt spårar det ur *suck*

Edit: Ingår stativfäste som standard?
Jag köpte mitt av privatimportören Bo Lundberg som sålt framför allt Canonprylar i snart 15 år. Han tog 15500 kr och då kontaktar man honom i garantiärenden. Han är seriös så det är ingen fara att handla av honom. Maila mig om du är intresserad av att kontakta honom.
 
Tänk på att ni inte får någon Nikon garanti då ni köper i från HongKong, ni måste då köpa till en Mack-Garanti.

Om och hur denna garanti fungerar här hemma tror jag ingen vet, jag har då aldrig hört någon som behövt utnyttjat den här på forumet i allfall, men den verkar vara seriös i allafall, man kan lösa samma garanti hos B&H på deras importgluggar, så det är helt klart värt att chansa då prisskillnaden är så pass stor.

Jag har förövrigt också handlat från HK Supplies och har bara gott att säga om dom, köpte en MC-36 av dom för halva priset, bad dom skicka den som present så jag skulle slippa tull och moms, och det var inga problem alls :)

kent.
 
Zoso skrev:
Jag har förövrigt också handlat från HK Supplies och har bara gott att säga om dom, köpte en MC-36 av dom för halva priset, bad dom skicka den som present så jag skulle slippa tull och moms, och det var inga problem alls :)

kent.

Och vad händer om en sådan "present" blir transportskadad eller till och med försvinner?
Är "presenten" ändå fullt försäkrad?
 
D.A.Ö skrev:
Och vad händer om en sådan "present" blir transportskadad eller till och med försvinner?
Är "presenten" ändå fullt försäkrad?

Nej, det är risken man får ta, jag skulle aldrig göra det på ett objektiv eller andra dyra prylar, men jag tog risken på MC-36'an och El-trafon till min D2Hs, dom kostar ju inte en förmögenhet så det hade man väl överlevt ändå om dom försvunnit på vägen.

kent.
 
Re: Re: Nytt 70-200 2.8 VR från USA, räknar jag rätt?

Emil-G skrev:
Jag skulle inte handla hos Prestige Camera: http://www.resellerratings.com/seller1995.html
Apropå dessa lurifaxer och andra oseriösa handlare:
Innan du beställer nåt från en butik i USA, kolla upp dem hos Better Business Bureau, http://search.bbb.org/
Där kan man söka på företagsnamnet och få reda på om de har mycket klagomål från missnöjda kunder, och hur de isf hanterat dessa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.