Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt 50 mm 1;4 kommer 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Hittade denna notis nyss...
mvh
/ B

PS källa: Daily Camera News

Bilagor

• EDD36EDF-CC54-46B2-A112-21302C1E1A7E.jpg
    EDD36EDF-CC54-46B2-A112-21302C1E1A7E.jpg
    53.6 KB · Visningar: 128
Det vore bra om det kom. Dagens modell är gammal och kan inte mäta sig mot Sigma 50/1,4 Art och Tamron SP 45/1,8 VC.

Låt oss hoppas det!

Canon är ju på gång med en ny 85mm f/1.4 IS, som tillsammans med en ny 50mm f/1.4 IS verkligen är något som Canon behöver.

Stabiliseringen är verkligen värdefull.
"Old" 50mm/1,4 är dåligt på f:1,4 och blir bättre först på f:2.
Sigmas 50mm/1,4 ART saknar stabilisering men är mycket bra optiskt.

Detta blir förmodligen en rejäl best, om man ska lyckas få högsta optiska kvalitet så blir glasbitarna stora.
En EF 50mm/1,8 IS skulle räcka långt, bli lättare och smidigare samt billigare.

Om det inte är ett objektiv i L-serien så blir det nog inte "högsta optiska kvalitet" så då behöver nog inte objektivet bli så stort eller dyrt.

Om man jämför med EF 35mm/2 IS så har 35:an tillräckligt bra optisk kvalitet. Det som främst skiljer från EF 35mm/1,4 (som saknar IS) är ett bländarsteg i ljusstyrka (och mekanisk byggkvalitet hos 35mm/1,4)

Jag tror inte att de kommer att släppa något nytt 50mm/1,4 med undermålig skärpa på största öppning.
Det är betydligt enklare och billigare att konstruera ett 50mm/1,8.
Det nya objektivet kommer säkert att vara skarptecknande på alla bländare oavsett om det får ett "L" eller inte.

Om man jämför med EF 35mm/2 IS så har 35:an tillräckligt bra optisk kvalitet. Det som främst skiljer från EF 35mm/1,4 (som saknar IS) är ett bländarsteg i ljusstyrka (och mekanisk byggkvalitet hos 35mm/1,4)

Jag tror inte att de kommer att släppa något nytt 50mm/1,4 med undermålig skärpa på största öppning.
Det är betydligt enklare och billigare att konstruera ett 50mm/1,8.
Det nya objektivet kommer säkert att vara skarptecknande på alla bländare oavsett om det får ett "L" eller inte.

Jag är inte riktigt säker på vad du pratar om här, det enda jag invände mot var ditt resonemang kring "högsta optiska kvalitet" och ett stort objektiv, och nu pratar du om undermålig skärpa?

Jag är inte riktigt säker på vad du pratar om här, det enda jag invände mot var ditt resonemang kring "högsta optiska kvalitet" och ett stort objektiv, och nu pratar du om undermålig skärpa?

OK
Med undermålig skärpa tänkte jag på nuvarande 50mm/1,4 på de största bländaröppningarna.

Vad det gäller L eller utan L så finns det många EF-gluggar utan L som har mycket bra optisk prestanda.
Jag är övertygad om att det nya objektivet kommer att hålla hög klass på största öppningen även om det inte blir en L-glugg.

Betyder det att Canon gett upp sina f/1.2 objektiv i L serien och gått över till bländare f/1,4 istället för sina top-of-the-line objektiv?

Så tolkar jag inte det.

Canon 85/1,4L IS är inte en ersättare till 85/1,2L II utan ett lättare och smidigare komplement. Jag skulle tro att det kommer en 85/1,2L III med tiden. Det är något magiskt med f/1,2 som Canon inte kan ge upp.

En EF 50/1,4L IS skulle kunna vara ett komplement till EF 50/1,2L för den som vill ha ett stabiliserat alternativ. Då skulle innebära att EF 50/1,4 USM blir kvar som ett ännu billigare alternativ.

Så tolkar jag inte det.

Canon 85/1,4L IS är inte en ersättare till 85/1,2L II utan ett lättare och smidigare komplement. Jag skulle tro att det kommer en 85/1,2L III med tiden. Det är något magiskt med f/1,2 som Canon inte kan ge upp.

En EF 50/1,4L IS skulle kunna vara ett komplement till EF 50/1,2L för den som vill ha ett stabiliserat alternativ. Då skulle innebära att EF 50/1,4 USM blir kvar som ett ännu billigare alternativ.

Jag håller med om att de är speciella och något unikt för Canon som inte finns hos konkurenterna, lite av deras profil kan man säga så det vore synd om man gav upp dem.

Jag undrar dock hur många olika objektiv man kan ha i produktion i samma brännvidd utan att förvirra kunderna för mycket och att det även är finansiellt försvarbart. Kanske skulle en 50/1.2 L, 50/1,4 L IS samt en tredje billigare 50/1,8 vara vettigt.

Jag undrar dock hur många olika objektiv man kan ha i produktion i samma brännvidd utan att förvirra kunderna för mycket och att det även är finansiellt försvarbart. Kanske skulle en 50/1.2 L, 50/1,4 L IS samt en tredje billigare 50/1,8 vara vettigt.

Någon gräns finns det naturligtvis. Utveckling och produktion är en flaskhals. Det är skillnad på lagerhållning och produktion. Alla objektiv tillverkas inte parallellt. En del ligger många år i lager.

En 50/1,4L IS skulle antagligen påverka försäljningen av 50/1,2L mer än 50/1,4. Men totalt sett leder det till ökad försäljning.

Canon hade för övrigt fyra 50:eek:r under 80-talet ;)

Ja, normalobjektiv har de aldrig varit rädda för att ta fram. När jag köpte min första Canon, en Canon EF 1975, då hade Canon redan hunnit med att plocka fram tolv fasta objektiv med "normalbrännvidd", sedan FD-systemet introducerades 1971. Då producerade de dem med 50 och 55 mm brännvidd.

Alla såldes inte samtidigt, utan de hann med att ersätta flera av dem på dessa få år.

Nu ska jag messerschmitta mig och påpeka att det faktiskt var sex stycken 50:eek:r. :)
  1. New FD50mm f/1.2
  2. New FD50mm f/1.2L
  3. New FD50mm f/1.4
  4. New FD50mm f/1.8
  5. New FD50mm f/2
  6. New Macro FD50mm f/3.5

OT: Kan vi kommer överens om fem? Jag tror inte nr 5 på din lista kom ut förrän på 90-talet ihop med T60.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar