Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytillkomen Nikonian(?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang väska är det svårt att ge ett svar
Denna är grym om man bara vill ha med sig kameran.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13393

Denna är oumbärligg för längre turer (sök begagnat det gjorde jag med min)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1056

Denna är mitt senaste inköp då jag rör mig en hel del i stan & inte alltid vill skylta med vad jag har i väskan....funkar ypperligt till att använda som "vanlig väska"...dock är prislappen hög.....men den är störtskön in mot kroppen skaver inte nåt & har laptopficka.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14182

Det är alltså svårt att ge ett entydigt svar, kanske vettigt att satsa på en toploader eller en axelremsväska tills du skaffat mer prylar.
 
Sb 600 igger på 2 295 kr på "cyber" MYCKET bra blixt som har fått höga betyg på prestanda kontra prislapp.
Storebror sb 800 har mer lull lull om du vill fota mer studio etc.

Skyddet har jag på jämt....stör mig inte alls...det fanns med i lådan när jag köpte kameran....du får leta lite till...hoppas du fick ett =)

Vet inget om uppdateringar än, nån annan kanske gör!
 
Välkommen bland oss Nikonister.
Jag siktade lite lägre och köpte en D80 med kitobjektiv 18-55 plus ett 55-200 VR.
Aldrig har 1,5 timme känts så lång som när jag laddade batteriet första gången ;)

Det första tillbehör jag köpte var just ett batterigrepp för bättre ergonomi.

Kortläsaren jag använder är en SanDisk Mobilemate som jag hittade på Elgiganten för 99:-. Den är inte större än ett vanligt usbpinneminne occh åker med i fotoväskan om man behöver tömma kortet i nån dator.

Nikons programvara används inte då jag kör Linux. Jag använder Ufraw + Gimp, fria programvaror som finns för flera plattformar.

Fotoväskan (rygga) är en Tamrac Adventure 6 som jag tycker är lagom diskret för att minska rånrisken.

//Martin
 
Muni skrev:
Välkommen bland oss Nikonister.
Jag siktade lite lägre och köpte en D80 med kitobjektiv 18-55 plus ett 55-200 VR.
Aldrig har 1,5 timme känts så lång som när jag laddade batteriet första gången ;)

Det första tillbehör jag köpte var just ett batterigrepp för bättre ergonomi.

Kortläsaren jag använder är en SanDisk Mobilemate som jag hittade på Elgiganten för 99:-. Den är inte större än ett vanligt usbpinneminne occh åker med i fotoväskan om man behöver tömma kortet i nån dator.

Nikons programvara används inte då jag kör Linux. Jag använder Ufraw + Gimp, fria programvaror som finns för flera plattformar.

Fotoväskan (rygga) är en Tamrac Adventure 6 som jag tycker är lagom diskret för att minska rånrisken.

//Martin
En polare sade till mig att jag skulle ladda batteriet i 22 timmar. Hm.. nåja, låter det sitta kvar under natten.

Batterigrepp kommer jag köpa, men det är inte något jag prioriterar. Men är det populärt nu för tiden, för jag ser alltfler som har sådana grepp till sina kameror?
 
jorgene skrev:
Ett allmänt tips kan vara att tänka på att D200 skärper bilderna väldigt lite i kamera. Ställ in lite extra skärpning i menyvalet för detta, eller fixa det i efterhand i datorn.

Njae, det sitter ett AA(antialias)-filter framför sensorn p.g.a. att man haft problem med bandning i bilderna. Detta snor en del skärpa. Annars är det rätt. :)

/H
 
krfoy skrev:


Någon som har bilder på D200 tillsammans med kit-objekivet? Gärna på utrustningen och även tagna bilder med utrustningen.

D200 + 18-70 + SB-800 + MB-D200
Du får med ett Sigma EX 70-200/2.8 med 2xTC på köpet då jag hade bilden låg sedan tidigare...

Grattis till ett bra köp och lycka till!

/
 

Bilagor

  • d200.jpg
    d200.jpg
    34 KB · Visningar: 247
Vandraren skrev:
Njae, det sitter ett AA(antialias)-filter framför sensorn p.g.a. att man haft problem med bandning i bilderna. Detta snor en del skärpa. Annars är det rätt. :)
Det sitter ett AA-filter i alla DSLR:er (med något enstaka speciellt undantag), det är inget unikt för D200:an och de bandningsproblem man initiellt hade på vissa kameraindivider.

Detta AA-filter kan vara olika kraftigt. I konsumentkameror är det vanligen ganska svagt, för att kunna ge skarpa bilder direkt ur kameran. Men på mer professionella kameror, som D200, har man i allmänhet ett lite starkare AA-filter för att undvika de problem som ett svagare filter kan medföra, t.ex. moiré-mönster.
 
jorgene skrev:
Ett allmänt tips kan vara att tänka på att D200 skärper bilderna väldigt lite i kamera. Ställ in lite extra skärpning i menyvalet för detta, eller fixa det i efterhand i datorn. Nämner det bara eftersom en del som inte vetat om detta blivit lite "besvikna" på kameran, tills de fått reda på hur det ligger till.

Grattis till köpet av en toppenbra kamera! :)

Har letat febrilt i instruktionerna efter detta. Var ska jag leta för att göra den inställningen? Vilket värde är vettigt... det ska ju inte se för skärpt ut heller.
 
Grattis till en härlig kamera!

Nedanstående nybörjarråd fick jag när jag köpte min D70 och som gjorde stor skillnad på fotoresultaten och som jag även tillämpar på D200:

- Vid foto utomhus, ställ vitbalansen på sol. Det ger bästa resultat och är du inte nöjd, kan du ändra via datorn och Nikon Capture om du fotograferar i nef. Välj bort autovitbalans/autoiso - gör egna inställningar.

- Ställ in lite extra skärpa via kamerans menyer (som påtalats redan tidigare i tråden).

- Fastna inte vid P, utan börja med A eller S för att senare när du lärt dig mer använda M. P ger dig inga egna möjligheter till inställningar.

Lycka till med fotograferandet!
/Nonno
 
Sådärja. Då har jag börjat leka lite lätt med kameran och hittils är jag verkligen jättenöjd.

Någon som kan ge lite tips på inställningar som passar för det mesta? Något jag kan börja med, typ. Bilderna blir lite suddiga. Ja, jag vet.. nu skall man bara testa sig fram, men lite hjälp på traven behöver jag. Bara någon inställning som ni vet hjälper en. :)
 
Och vilken ISO föredrar ni? Finns det någon regel gällande ISO hur ljust det är? Och formatet på bilderna, vad är att föredrar för mig till en början?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.