Annons

Nytillkomen Nikonian(?)

Produkter
(logga in för att koppla)

krfoy

Aktiv medlem
*fanfar*

Nuså mina herrar och damer, jag har efter många om och men äntligen blivit en liten, liten del i Nikon-familjen. Galen som jag är köpte jag en D200 för några timmar sedan och redan nu är jag toppenöjd! Det tar X antal timmar att ladda upp den, men intrycket jag har fått nu är att den är väldigt bra byggd och man får ett fast grepp om den. Dessutom är det den här fina luktan för prylar som är sprillans nytt. Nästan för bra. I love it!

Så... Vad bör jag tänka på? Vad har ni för tips till en nybörjare? Läsa igenom manualen är ett måste, vad mer finns det att göra tills kameran är laddad? Installera programmen som följde med på CD-skiva eller är det bara skit-grejer? (jag har mac)

Om jag t.ex. vill gå en kurs, vart kan jag göra detta till en låg kostnad? Grunderna och lite till, typ.
 
Jag har inga direkta tips till dig då jag inte hunnit använda kameran så mkt att jag är ett med den ...betraktar mig fortfarande som nybörjare...men jag vill i alla fall säga GRATTIS till ett superbra köp....kan riktigt känna din glädje =))

Jag har inte lagt in nån programvara än, så jag ser med spänning fram emot nån som kan svara på om det är nån ide/värt att installera "ytterligare" ett program i min nya "rena" dator *s

Det du kan göra under tiden är att efter manualen suga i dig info om kamerans inställningar & sätt att bete sig genom att söka här i forumet samt givetvis ute i cyberrymden.
 
Ett allmänt tips kan vara att tänka på att D200 skärper bilderna väldigt lite i kamera. Ställ in lite extra skärpning i menyvalet för detta, eller fixa det i efterhand i datorn. Nämner det bara eftersom en del som inte vetat om detta blivit lite "besvikna" på kameran, tills de fått reda på hur det ligger till.

Grattis till köpet av en toppenbra kamera! :)
 
Within_Temptation skrev:
Jag har inga direkta tips till dig då jag inte hunnit använda kameran så mkt att jag är ett med den ...betraktar mig fortfarande som nybörjare...men jag vill i alla fall säga GRATTIS till ett superbra köp....kan riktigt känna din glädje =))

Jag har inte lagt in nån programvara än, så jag ser med spänning fram emot nån som kan svara på om det är nån ide/värt att installera "ytterligare" ett program i min nya "rena" dator *s

Det du kan göra under tiden är att efter manualen suga i dig info om kamerans inställningar & sätt att bete sig genom att söka här i forumet samt givetvis ute i cyberrymden.
Haha, jepp. Hur länge har du har haft kameran? Vilket objektiv använder du?

Ett extra batteri bör man väl köpa till så man alltid har det, något annat? Inget som kostar så mycket, men en praktisk detalj när jag väl börja fota ute på skogarna, ägarna, vägarna och städerna.

Det ingick en kurs när jag köpte kameran, vilket är jättetrevlig, men när jag skall boka den kan jag inte kryssa i min kamera, den finns inte som alternativ. Kursen är anpassad för de lägre modellerna, D80/D70, ser det ut som. Men jag skulle inte säga nej till en sådan kurs, inte när den är gratis. Tror ni jag kan försöka dra av värdet på kupongen och sedan försöka få den där kursen som handlar om just D200 istället?

Någon som har bilder på D200 tillsammans med kit-objekivet? Gärna på utrustningen och även tagna bilder med utrustningen.
 
Hej och välkommen in bland oss Nikonister.. och grattis till en ny jättehärlig kamera.

Ang kurs, så gjorde faktiskt jag så, att jag satsade på den kursen Nikon har som kostade pengar.. Det var 4 tim, grillning av alla inställningarna i kameran och jag personligen tyckte det var värt pengarna.

ytterligare ett litet tips från en kompis till mig som gick kursen.. Han satt och fotograferade av alla inställningar som kursledaren visade på skärmen.. för att ha i efterhand som minne.

Jag brydde mig aldrig om att ladda ner den programvaran som följde med eftersom jag ganska omgående skaffade Capture NX och använder det programmet för att öppna mina NEF-filer.

För övrigt så ansluter jag aldrig kameran när jag laddar ner bilderna utan använder kortläsare istället.. smidigare och smartare.

Du kommer också i början bli lite förskräckt över hur snabbt batteriet laddar ur.. men var lugn.. det tar ca 10 laddningar innan det funkar optimalt.. Det beror på att något batteri i kameran tar en del kräm i början,, innan det nåt full kapacitet.

Men jag kan ändå rekommendera att skaffa ett extrabatteri.. vara batteritorsk är inget roligt.. fråga mig jag vet.. (learn it the hard way)

Slutligen jättegrattis till din nya kamera.. och ut och lek med den nu testa och pröva.. det är till syvende och den bästa kameraskolan
 
krfoy skrev:
Haha, jepp. Hur länge har du har haft kameran? Vilket objektiv använder du?

Ett extra batteri bör man väl köpa till så man alltid har det, något annat? Inget som kostar så mycket, men en praktisk detalj när jag väl börja fota ute på skogarna, ägarna, vägarna och städerna.

Det ingick en kurs när jag köpte kameran, vilket är jättetrevlig, men när jag skall boka den kan jag inte kryssa i min kamera, den finns inte som alternativ. Kursen är anpassad för de lägre modellerna, D80/D70, ser det ut som. Men jag skulle inte säga nej till en sådan kurs, inte när den är gratis. Tror ni jag kan försöka dra av värdet på kupongen och sedan försöka få den där kursen som handlar om just D200 istället?

Någon som har bilder på D200 tillsammans med kit-objekivet? Gärna på utrustningen och även tagna bilder med utrustningen.

Jag har haft kameran sen i December, köpte den med kitobjektivet:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6895

Extra batteri är ett måste då den slukar en hel del batteri (har dock inget att jämföra med).
En kraftig blåsbälg (hama har en fet röd/svart historia för nån hundring..finns på både cyberphoto samt scandinavianphoto), kortläsare samt en linsrengörinsduk om du inte redan har det.
Batteripacket köpte jag direkt & det är jag sannerligen inte lessen över....greppet är helt underbart med det på.

Kan fixa några bilder med batteripack samt blixt (sb600) om du vill =)
 
Within_Temptation skrev:
*
Wow! Fin bild.

Angående batteriet, är det Nikons egna man skall ha eller går det bra med vilket som helst som fungerar till D200? Finns bl.a. ett på Dustin för 349 kr och ett Nikon-batteri för 799 kr. Det är 400 kr mellan dessa två, ganska mycket. Kör ni med Nikons eller hur gör ni? LENMAR BATTERI NIKON, duger det?

Tips på en schyst kortläsare för CF? Är det att föredra istället för USB-sladd varje gång? SanDisk ImageMate USB 2.0?

Batterigreppet får vänta. Jag är GRYMT sugen på det, men jag tycker kameran är stor som den är redan nu och det är en typisk grej som jag kan önska då jag fyller år. Ett objektiv står på tur före greppet.
 
Senast ändrad:
Du gör rätt i att vänta med greppet, objektiv låter förnuftigt.

Sök lite ang batteri här på forumet, själv föredrar jag orginal då det gäller strömförsörning med allt vad det innebär (gäller tex garantin om det "smäller")

Kortläsare är att föredra (jag köpte en billigt scandinavianphoto läsare som bär deras namn & är nöjd)
*Även om det verkar vara sällsynt kan det bli en konflikt mellan dator & kamera om man har otur.
*Det är betydligt lättare att slippa hantera kameran på databordet (den kan ju gå i golvet).
*Det går enl uppgift mycket snabbare att ladda in bilderna.

Ett tips för att slippa ev problem: när du kopplar ur en kamera, minneskortläsare (minneskort), externa hårddiskar, mp3 spelare etc
Koppla först ur enheten genom att klicka på ikonen "säker borttagning av programvara" nere vid klockan...hmmm....kom precis på att du ju hade mac.....då vet jag inte hur det funkar men fråga i forumet.
 
Within_Temptation skrev:
Du gör rätt i att vänta med greppet, objektiv låter förnuftigt.

Sök lite ang batteri här på forumet, själv föredrar jag orginal då det gäller strömförsörning med allt vad det innebär (gäller tex garantin om det "smäller")

Kortläsare är att föredra (jag köpte en billigt scandinavianphoto läsare som bär deras namn & är nöjd)
*Även om det verkar vara sällsynt kan det bli en konflikt mellan dator & kamera om man har otur.
*Det är betydligt lättare att slippa hantera kameran på databordet (den kan ju gå i golvet).
*Det går enl uppgift mycket snabbare att ladda in bilderna.

Ett tips för att slippa ev problem: när du kopplar ur en kamera, minneskortläsare (minneskort), externa hårddiskar, mp3 spelare etc
Koppla först ur enheten genom att klicka på ikonen "säker borttagning av programvara" nere vid klockan...hmmm....kom precis på att du ju hade mac.....då vet jag inte hur det funkar men fråga i forumet.
Jag läste om det i manualen och vet nu hur man gör för Mac. Tack! Några andra tips? Några andra greje, småsaker, som är bra att ha? Bör jag registrera mig på någon sida för Nikon där jag kan få support etc?

Och sedan undrar jag vad ni föredrar, en ryggsäck eller en väska, vad de nu heter, som du har på ena axeln? Vad är egentligen bäst?
 
Välkommen till oss Nikonister..

Fota i Rawformat och använd Capture NX för editeringen, då får du bästa bildkvalitet från kameran.

Fördelen med Capture NX är att du kan använda kamerainställningarna, dom läggs på Rawfilen av NX vid editeringen, du kan naturligtvis ändra dom i efterhand om du vill, och det utan kvalitetsförlust, brusreduseringen i NX är också helt överlägsen allt annat för Nikons Nef filer.

Här kan du se lite tutorials videos om hur NX fungerar...

http://nikonimaging.com/global/products/software/capturenx/nxsp/tutorials.htm

/kent
 
Ang batterier, så använder jag bara originalbatterier.. Jag vet, att det säkert finns många som tycker jag är knasig som gör det.. men.. jag vill vara försiktig och har jag original, så vet jag iallafall att om något händer.. så gäller garantin.

Ang väska vs ryggsäck, så beror det ju på lite hur mycket utrustning man har.. När jag släpar på allt, då är det ryggan som gäller, men om jag däremot bara har huset och ett objektiv, så har jag en mindre väska..Det där är nog mycket en smaksak.. och framförallt allt jag som inte har världens bästa rygg, skall inte bära för tungt hängande på ena axeln
 
Är lite för trött för att åstakomma ngt rejält snyggt så du får hålla tillgodo med dessa från mig, lite mörka tagna med min ....hrrmmm.canon *s
Nr1
 

Bilagor

  • 070710-d200_2.jpg
    070710-d200_2.jpg
    84 KB · Visningar: 599
Within_Temptation skrev:
Nr5
Vad kostar blixten du har? Och skyddet du har för displayen, låter du det alltid sitta där eller är bara när man har den i ryggsäcken?

Brukar den senaste firmwaren vara installerad på kameror? Kommer Nikon släppa någon till uppdatering till D200 eller är den färdigutvecklad?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.