Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytändning, behöver köpråd blixt m.m. Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

apmuskel

Medlem
Har fått en dotter och mitt något dammiga fotointresse har fått nytändning.
Har fotat mycket och även pluggat foto så har väll en del kunskap.

Bestämde mig för ny kamera, köpte en EOS 600D efter mycket velande. Men tyckte inte det var värt dom extra pengarna för en 700D för mina behov..kommer filma extremt lite. Tidigare 350D.

Köpt några objektiv, enda som saknas är en riktig vindvinkel men vet nog vilken jag vill ha.

Tänkte jag skulle köpa en vettig blixt, men har fotat väldigt lite med blixt tidigare och vet inte riktigt vad man ska titta efter.
Kollat en del på 430EX II som många verkar köra med. Men det kanske duger med en YN-565EX eller YN-568EX?
Vad tror ni? Vad är den faktiska skillnaden om någon har koll?

Tänkte köpa en universal softbox som man spänner på blixten med kardborre..typ 23cm x 23cm. Någon som testat dessa och vet om dom funkar bra?

Vart hittar man stativ för att montera blixt? Alltså typ 430EX eller Yongnuo blixt.
Smidigast för att styra dessa blixtar på stativ? Sladd? eller finns annan bra/smidig lösning?

Tack på förhand :)

Jag skulle satsa på en 430EX II. Min erfarenhet genom åren är att vg blixtar är det värt att satsa på original. Du styr den trådlöst via den inbyggda blixten på din 600D (tror jag?) :)

430 exII är en mkt användbar blixt. Du kan styra den trådlöst mha den inbyggda blixten. Kolla på fästen för blixt på tex kaffebrus. Min personliga åsikt är att en för liten softbox gör liten skillnad. Då kan man lika gärna låta blixten slå i tak eller vägg istället. Tänkte du köra stativ så är en större softbox eller paraply roligare. Tänk bara på att om du skall låta kamerans blixt trigga 430:an så måste ljuset från kameran kunna nå 430-blixten. Lite meckigt med en svart softbox som inte släpper igenom ljus. Det är enklare med ett vitt paraply.

Har själv 600d och kompletterat med Youngnuo YN565EX beg på Tradera för under 700:- och är mycket nöjd med den. Känns mycket gedigen. Gillar särskilt den trådlösa funktionen. Så vill du spara en slant till vidvinkel, så rekommenderar jag denna, dock utan att ha kunskap om canons 430 o 580

Tack för tipsen :)

430 exII är en mkt användbar blixt. Du kan styra den trådlöst mha den inbyggda blixten. Kolla på fästen för blixt på tex kaffebrus. Min personliga åsikt är att en för liten softbox gör liten skillnad. Då kan man lika gärna låta blixten slå i tak eller vägg istället. Tänkte du köra stativ så är en större softbox eller paraply roligare. Tänk bara på att om du skall låta kamerans blixt trigga 430:an så måste ljuset från kameran kunna nå 430-blixten. Lite meckigt med en svart softbox som inte släpper igenom ljus. Det är enklare med ett vitt paraply.

Den lilla softboxen hade jag endast tänkt använda utomhus och i liknande situationer. Inne blir det som du säger mot vägg/tak. Köper jag stativ blir det en större softbox till den istället, är lite svag för softboxing men ett paraply kan ju vara värt att också ha då det inte kostar så mycket.

Har nog beslutat mig för att köra på en Yongnuo blixt iaf. Sparar så pass mycket pengar på det och känns som att det kan vara vettigt som första blixt. Mina krav är inte allt för stora och dom jämförelser jag hittat känns som det absolut duger.

En annan fråga, om min kameras blixt utlöser den lösa blixten.. kommer inte kamerans bild att påverka bilden? Eller är det någon slags fördröjning för detta? Vet inte riktig hur det funkar det här hehe. Men får väll labba lite när jag får hem grejerna

Tack för tipsen :)

Den lilla softboxen hade jag endast tänkt använda utomhus och i liknande situationer. Inne blir det som du säger mot vägg/tak. Köper jag stativ blir det en större softbox till den istället, är lite svag för softboxing men ett paraply kan ju vara värt att också ha då det inte kostar så mycket.

Har nog beslutat mig för att köra på en Yongnuo blixt iaf. Sparar så pass mycket pengar på det och känns som att det kan vara vettigt som första blixt. Mina krav är inte allt för stora och dom jämförelser jag hittat känns som det absolut duger.

En annan fråga, om min kameras blixt utlöser den lösa blixten.. kommer inte kamerans bild att påverka bilden? Eller är det någon slags fördröjning för detta? Vet inte riktig hur det funkar det här hehe. Men får väll labba lite när jag får hem grejerna

Det är en fördröjning som gör att ljuset från kamerans blixt inte påverkar bilden, men man kan så klart få den att göra det om man vill, dvs påverka bilden.

tänkte bara säga det att jag köpte YN568EX II blixten och är mycket nöjd :)
Har lekt en del och det funkar super.

Går utmärkt att syra blixten via min menyn i min 600D
Experimenten med trådlöst har varit mycket positiva dom med.

Helt klart värt pengarna.
Nu i efterhand vet jag inte vad orginalblixten skulle gett som denna inte ger..men som sagt är jag ju nybörjare med blixten. Sen hur länge denna håller jämte en från canon kan ju bara tiden utvisa.
Dock känns den mycket gedigen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar