Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nystart...

Produkter
(logga in för att koppla)

Brangen

Ny medlem
Hej!

Efter att ha läst och läst på detta forumet, funnit mer och mer inspiration så sitter jag nu i valet och kvalet av utrustning... Det är verkligen roligt och inspirerande med all den utrustning som idag finns på marknaden, annpassat för såväl Svensson eller naturfotgrafen mfl.
Har fotat en del för några år sedan men sedan har tiden liksom bara flugit iväg.

Nu vill jag åter ut och låta pekfingret jobba.. Men för det krävs en utrustning. Och frågan lyder givetvis.. Just det ,Vilken?

Har tittat runt lite (massor) på nätet, i butiker, på forumet osv. Men denna djungel av utrustning, egenskaper, märken, objektiv, begagnat osv, kan man bli galen.

Ligger i fyndera kring Canons 550d eller 50d. Eller kanske nikons d90 eller pentax k7..?
Som sagt finns lite att välja på.

Sen vill man ju att det ska finnas möjligheter till begagnad optik i framtiden och då vore nikon eller canon ett smartare val. Men samtidigt vill man inte förlora ett alternativ på en sån grej som framtida begagnad optik.

50d känns som ett robust hus men kanske har börjat bli "sval" om man tittar på nyteknik. Men skulle säkert tillfredställa mig och täcka mina kvaliteer gott och väl.
Troligtvis gör säkert alla ovan nämnda det!

Tips? Positivt och negativt med de olika husen?
Fotar mest natur, djur och kanske lite sport. Men har även blivit väldigt inspirerad att gå in på macro.

Men om man sen tittar vidare och går längre in i amazonas djupa djungel och ska välja optik.
-Låt säga ett lite allround med hyfsad kvalitet. Är det t.ex. stor skillnad på kit-objektiven och de lite dyrare usm om man tittar på canon?
- Ett macro, är för mig en ny bekantskap men vill kunna växa med det utan att direkt känna att jag måste byta upp mig. Tamron 90 verkar vara ett helt ok om man tittar runt här.

Skulle uppskatta all hjälp och ev tips från er som är mer erfarna och insatta!
Jag är fullt medveten om att det är svårt att rekomendera andra beroende på vad den personen har tänkt använda den till, Men detta är sista desperata försöket att få nån som hels vägledning, kanske till och med en kompassriktning för snabbaste och enklaste vägen ut ur den här djungel jag har gått vilse i ;)
 
Vad hade du för kamera förut?
Då kanske du vet ungefär vad som du saknade hos den.
50d känns väldigt prisvärd och den blir ju inte sämre bara för att det släpps en ny kamera modell.Annars så kan du ju köpa en begagnad kamera och känna dig fram vad du vill ha.Man får nästan alltid pengarna till baka på begagnade kamera prylar.
 
Det var canon jag använde då. Men min mitt syfte då var annat än idag så det är därför jag är lite osäker på utrustningen. Då var det objekt på längre håll, krav på korta slutartider mm. Men detta var kanske 05-06 och mycket har hänt sen dess antar jag.
Sen har jag iom tiden sen jag var aktiv antagligen inte så svårt att byta märke. Och försöker hålla mig så öppen som möjligt till förslag och tips.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.