Annons

Nyköpt: Polaroid 600SE

Produkter
(logga in för att koppla)

decadent

Avslutat medlemskap
Jag har en förkärlek för märkliga kameror och har just köpt en begagnad Polaroid 600SE med 127/4,7 objektiv samt M adapter för att montera Mamiya Press och RB67 bakstycken. Vet någon var man kan få tag i rullfilmsbakstycken 6x7 eller 6x9. Polaroidfilm är kul men attans dyrt . . .

Kameran är i absolut toppskick och verkar helt fantastisk. Lyckan är stor (framförallt med tanke på priset: 2500 kr inklusive mattskiva för fokusering, ljusmätare och ett stöddigt Getz-stativ med Manfrotto-huvud).

/Martin
 
Hej Martin!

Är på jakt efter en polaroidkamera själv, vet dock inte vilken riktigt. Är ute efter den speciella polaroid looken om du förstår vilken jag menar?

Har du möjligtvis nån bild liggande som är tagen med 600SE? Så man kan se vad typ av look man får med den.

Mvh martin
 
Märkliga kameror är alltid skojiga ! Jag har just fått hem en Mamiya press super 23 som jag köpt på eBay.com med 6x9 rullfilmsbakstycke. Där finns det hela tiden delar till mamiya press serien, nackdelen är fraktkostnaderna från USA där det mesta säljs från. I sverige har jag sett väldigt få delar till dessa kameror, men RB magasin borde det finnas.
Vill du veta mer om kameran så kolla på www.photo.net där finns ett forum för diskussion om Mamiya press kameror och jag tror du även hittar en del om 600SE.
Själv försöker jag komma underfund med hur jag skall utnyttja bakstycket på kameran som går att dra ut och tilta och vrida för att förlänga skärpedjupet med.

mvh björn
 
Jag letar också på eBay efter bakstycken och annat smått och gott. Tyvärr blir det som sagt ganska dyrt med frakt. Priserna på bakstycken är också ganska höga - det verkar som om det är ganska många som är ute efter just Press/Universal bakstycken (S-formade).

Jag köpte min kamera på www.tradera.com - en svensk autktionssajt där det ibland dyker upp riktiga pärlor.

Polaroid 600 SE ser exakt ut som en Mamiya Universal, men tyvärr passar inte objektiv från Press / Universalserien. 600 SE brukar vara ganska mycket billigare än Press kamerorna.

Ska man ha en proffsig Polaroidkamera är det 600SE som gäller. Man kan även kika på Polaroid Land Camera Model 180, 195 eller 250. Vill man bara leka kan man säkert hitta en gammal kamera för hundralappen. Mer info på the Land List: http://www.rwhirled.com/landlist/landhome.htm

Jag har tyvärr inga bilder inscannade, men nu när det våras tänkte jag ge mig ut och plåta en del. Polaroidfilm gillar inte svensk vinterkyla så det är en typisk säsongskamera om man vill plåta utomhus.

/Martin
 
Lyfter fram tråden igen.

Orsaken är att jag funderar på att köpa just en Polaroid 600 SE. Är kameran något att ha? Någon som har erfarenheter av den?

/ Fredrik
 
Nu har även jag, till sist, skaffat mig en polaroid 600 se, med bakstycken och mattskiva. Även jag är dock intresserad av ett rullfilmsbakstycke - någon som känner till var man kan skaffa det? Eller kanske t.o.m. någon som har ett till salu?

/ F.
 
Kul att fler gillar Polaroid 600SE!
Jag sålde min för ett tag sedan eftersom jag sällan använde den och behövde pengar. Jag hittade till slut ett rullfilmsbakstycke för 6x9 -> 6x7 och drog igenom några rullar. Fantastiska resultat. Jag hittade rullfilmsbakstycket på www.tradera.com - leta där eller på auktion hos www.lpfoto.se t.ex. PÅ www.ebay.se kan man söka på eBay i hela världen så där borde det gå att få tag i.
Nån dag när jag blir rik kanske jag köper en sån här tingest igen ...

p.s. Det är jättekul att jobba med "dye-transfer"-metoden: skaffa ett schysst akvarellpapper, fukta det lätt, plåta med polaroidfilm, riv isär filmen snabbt som attan och pressa mot akvarellpappret. Lägg en bok på och vänta ett tag. Snyggt!
 
Idag fick jag kameran och blev förvånad. Hade ingen aning om att den var SÅ stor (vilket i och för sig bara är positivt). Kan också än en gång konstatera att de förr gjorde gedignare och vackrare kameror än nu.

/ F.
 
Grattis till de nya kamerorna. Jag har också kollat på polaroid 600SE och Mamiyas motsvarande. De verkar fräcka!
För min del blev det en Fujica G690 istället. Det är också en rejäl klump.
Det är kul med gamla och bra grejer!
 
Detta är pinsamt. Men hur i hela världen laddar man en Polaroid 600 SE? Jag har sedan tidigare en äldre polaroidkamera (land mod 340) som det inte är några problem med att ladda men lyckas inte med bakstycket till 600 SE. Kan någon förklara eller finns det möjligen någon med instruktionsbok som är villig att skanna sidan rörande laddning?

/ F.
 
Whell I shoot a lot Polaroids (www.apneaimages.com/blog) and the cameras that really are for intress are 600SE , 180, 195.
Then off course 4x5 view cameras with Quickload pola film

All off those are 100% manual and can be used with studio light to.

The polaroid Look is a other think. Its more how the film works and every film have different characteristics. To know them and use them is the way to go.
 
Jag har en förkärlek för märkliga kameror och har just köpt en begagnad Polaroid 600SE med 127/4,7 objektiv samt M adapter för att montera Mamiya Press och RB67 bakstycken. Vet någon var man kan få tag i rullfilmsbakstycken 6x7 eller 6x9. Polaroidfilm är kul men attans dyrt . . .

Kameran är i absolut toppskick och verkar helt fantastisk. Lyckan är stor (framförallt med tanke på priset: 2500 kr inklusive mattskiva för fokusering, ljusmätare och ett stöddigt Getz-stativ med Manfrotto-huvud).

/Martin

GRATTIS Martin!

Du gjorde FYND! Jag hade 6x9 cm rullfilmsmagasin men använde den mycket sällan eftersom förstoringsapparaten var begränsad till max 6X7 cm negativ.
 
Lyfter fram tråden igen.

Orsaken är att jag funderar på att köpa just en Polaroid 600 SE. Är kameran något att ha? Någon som har erfarenheter av den?

/ Fredrik
Har haft en Polaroid 600 SE för väldigt längesedan med 127/4,7, två polaroidbakstycken och ett för rullfilm 6x9. Jag sålde aldrig detta - försvann när den lagerskrubb jag förvarade detta och mycket annat i plundrades. :-(

Visst är kameran något att ha, förutsatt att det går att få tag i Polaroid-film förstås. Jag hann aldrig använda den särskilt mycket - tog bara någon enstaka 120-rulle.

Kameran tillverkades för Polaroid av Mamiya - är byggd i huvudsak på deras Mamiya Press. Den väsentliga skillnaden är att P 600 SE är optimerad för Polaroid-film, medan M Press är optimerad för 6x9 cm film.

Till 600:an finns bara tre objektiv - 75/5,6 127/4,7 och 150/5,6. Till M Press finns fyra gånger så många (ifall man räknar in olika versioner av samma objektiv). Objektivfattningen skiljer sig alltså något. Liksom bakstyckena (även om det i och för sig finns bakstycke-adaptrar, som dock verkar vara ganska dyra). De tre 600 SE objektiven funkar perfekt till Polaroid-film (och även till rullfilm förstås), medan åtskilliga av objektiven till M Press vinjetterar tydligt vid användning av Polaroid-film (som ju är större).
 
Senast ändrad:
Grattis till de nya kamerorna. Jag har också kollat på polaroid 600SE och Mamiyas motsvarande. De verkar fräcka!
För min del blev det en Fujica G690 istället. Det är också en rejäl klump.
Det är kul med gamla och bra grejer!
För min del blev det en Fujica G690 OCKSÅ... Som också försvann när ett annat litet lager plundrades. :-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.