Annons

Nyköpt kamera som gick sönder - dålig service...

Produkter
(logga in för att koppla)

Månza

Aktiv medlem
Är inte helt säker på om jag lägger inlägget på rätt ställe, är inte så ofta här inne...

För ca 4,5 månad sen köpte jag en ny kamera, en canon powershot S3 IS som fungerade lite sådär... begrep mej inte riktigt på den, var det mej eller kameran det var fel på? Efter 3 veckor gick den sönder, objektivet hängde sej. Fick lämna in kameran till en mycket sur och oförstående ung kille i fotobutiken. Kändes inge kul. Veckan efter pratar jag med butikschefen, ungefär lika "trevlig" hon. Jo, hon ska ringa till verkstan och kanske kan dom flytta fram kameran i lagningskön eftersom den är så ny...
Efter 1,5 vecka är jag riktigt less på att vara utan kamera, som ändå kostade en del, så jag ringer konsumentrådgivaren. Max en vecka säger hon, sen ska du kunna häva köpet eller begära en ny kamera!
Så jag ringer butikschefen... neee säger hon en vecka är fel... minst två är det, väldigt kort i tonen. Nja, konsumetrådgivare har nog inte så bra koll menar hon. Jo, hon ska ringa canon...
Jag blir så ARG! Jag har ändå köpt en kamera plus lite tillbehör för ca 6500:- Ska jag bli bemött så då?

Vad skulle ni gjort?

//Mona
 
Jag skulle ha häft köpet direkt! Kolla in på konsumentverket och ladda ner hela konsumentköpslagen. Den är faktiskt inte alls så lång att läsa. Där står det svar på vitt att du har rätt som kund att häva köpet om det visar sig att varan är behäftad med ett fel. Det är också du som kund som bestämmer om felets art är sådant att du inte kan använda produkten.

Häv köpet och byt butik. Är de inte någorlunda tillmötesgående så ska de inte ha dina pengar.

Lycka till! Trist när det blir så här.

mvh,
Thomas
 
Jag håller verkligen med thomas, gå till en annan affär för guds skull, är dom så otrevliga och har så dålig kundservis, så förtjänar dom inte dina 6500kr!!
 
Du skriver att du köpte den för 4,5 månader sen, och att den gick sönder efter 3 veckor !
Har du fortfarande inte fått tillbaka kameran?
I så fall borde det nog inte vara några problem att häva det köpet.

Stå på dig.
 
Ursäkta, 4,5 vecka var det jag köpte kameran. Hade den i 3 veckor, nu har den varit på lagning i 1,5 vecka.

//Mona
 
När vi lämnade in kameran på lagning ville vi häva köpet och köpa en annan kamera i stället. men det gick inte sa killen då för vi hade ju använt kameran och nu var ju dessutom sönder! Annars är det ju öppet köp i 30 dagar. Ska se om jag hittar nåt svart på vitt, har inte riktigt hittat nåt än. Blir jättesvårt att argumentera med henne annars eftersom jag är jättedålig både på kameror och konsumentlagar... Mest besviken blir jag på att både chefen och personalen inte bryr sej om mej som kund...

//Mona
 
Månza skrev:
Ursäkta, 4,5 vecka var det jag köpte kameran. Hade den i 3 veckor, nu har den varit på lagning i 1,5 vecka.

//Mona
OK
Det var en annan sak.
Ta ett snack med dom i butiken igen och förklara hur du känner, är dom fortfarande lika tjuriga så lämna ut butikens namn så bojkottar vi dom.
 
Jaaaa lägg ut butikens namn så kan vi bojkotta dem. Lägg även ut chefens adress så att vi kan ägga hennes hus.

OBS! Ovanstående är inte seriöst menat! OBS!

Nej, se till att inte lägga ut företagets namn här. De måste ju få chansen att reparera kameran innan det stora kopplet av FS-medlemmar ger sig dit och börjar kritisera. Två veckors reparationstid i semestertider är inte mycket. Att det inte bara går att byta kamera beror ju på att butiken inte kan veta om det handlar om yttre åverkan eller inte.

Varför vill du köpa en annan kamera istället? Är du inte nöjd med ditt köp? Vad vill du ha istället?

/Jon - som blir upprörd när det pratas om bojkott så fort en säljare vaknat på fel sida.
 
Nej, Jon, jag förstår att det kan ta tid att laga en kamera speciellt i semstertider. dom sa minst två veckor men det kan bli längre helt klart. Men erkänn att det är skitråkigt att köpa en ny kamera och sen bli av med den nästan direkt! Konsumentvägledaren sa dock att högst en vecka, annars ska man få en annan kamera. Men butikschefen argumenterar emot mej, jag tycker hon har fel inställning då.

Jag köpte kameran helt på eget bevåg, det var sambon som ville ha en annan, och när då denna fungerade så dåligt så funderade vi på en annan. Men nu tror jag att det är den här kameran jag vill ha, fast inget måndagsex då. Jag vet inte om det var fel på kameran från början, det är en hel del tekniska finesser på den :) Det gick ofta inte att få nån skärpa, suddig bakgrund på porträtt var helt omöjligt tex.

Nej, ingen annan behöver bojkota affären ;) men två sura säljare varav den ena butikschef är inte kul.

//Mona
 
Konsumentköplag (1990:932)

Här på SFS Författningstext finns
Konsumentköplag (1990:932)

Några intressanta stycken... jag tycker att du ska printa lagen, göra lite understrykningar och därefter gå till butiken och kräva att häva köpet, vilket du har laglig rätt till, se speciellt 29 §. Du behöver nog inte hota om 30-32 §. :)

Fel på varan

Vad som avses med fel

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Varan skall anses felaktig,

3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.