Annons

Nyhet. Variabelt ND-filter!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett Singh-Ray http://www.singh-ray.com/varind.html 2-8 stop och det funkar mycket bra. Det kostar $340 för 77mm.
B+W har ett något annorlunda koncept https://www.schneideroptics.com/Ecommerce/CatalogItemDetail.aspx?CID=466&IID=8088
som använder både linjär och cirkular pol detta resulterar i 1-1/3-11 stopVariabelt ND för 579 USD (går att hitta på ebay för runt 400 usd) nu vill jag inte dissa Kenkos men 700 usd låter aningen mycket.

Linjär plus cirkulär är normalt, det första filtret SKA inte vara cirk. ND 2-8 är just områden som funkar bra. Men man blir lite besviken om 2-8 funkar men inte 8-400 eller i detta fall ND8-1000 funkar som utlovat. Åtminstone jag.

ND8 är bara tre steg. Jag vill normalt ha mer.

Linjär plus cirkulär är normalt, det första filtret SKA inte vara cirk. ND 2-8 är just områden som funkar bra. Men man blir lite besviken om 2-8 funkar men inte 8-400 eller i detta fall ND8-1000 funkar som utlovat. Åtminstone jag.

ND8 är bara tre steg. Jag vill normalt ha mer.

Tja Singh.ray är "Offers 2 to 8 stops of added density" dvs upp till 8 steg/stop, Kenko-filtret som tråden började med, utlovar 10 stop.

Det som är annorlunda med Scheiderfiltret är att den är en 77mm + en hållare för 4"x5.65 d.v.s. går med all sannolikhet att använda med vanliga 4x6 filter också.
MVH Joachim

Det känns som om många blandar ihop exponentiella steg och logaritmiska steg i den här tråden. När någon pratar om ND8 är det svårt att veta om det är 3 steg (2^3=8) eller 8 steg (log2(256)=8) det är frågan om.

8-10 steg är mycket, sökaren blir ordentligt mörk om man skruvar på ett sådant filter och det är stor risk för färgstick pga sensorns IR-känslighet. Jag har ofta svårt att få till färgerna med ett ND64 (6 steg) på min D300.

Det känns som om många blandar ihop exponentiella steg och logaritmiska steg i den här tråden. När någon pratar om ND8 är det svårt att veta om det är 3 steg (2^3=8) eller 8 steg (log2(256)=8) det är frågan om.

8-10 steg är mycket, sökaren blir ordentligt mörk om man skruvar på ett sådant filter och det är stor risk för färgstick pga sensorns IR-känslighet. Jag har ofta svårt att få till färgerna med ett ND64 (6 steg) på min D300.

ND8 är entydigt.

NDx är varken exponentiellt eller logaritmiskt, det är en faktor x som ljusstyrkan ska delas med. Dvs ND8 blir en åttondel av ljuset, eller tre steg om man så vill.

Vad jag förstått ska det finnas ND-filter som inte har rödsticket. Jag får väl uppgradera mina grejer.

ND8 är entydigt.

NDx är varken exponentiellt eller logaritmiskt, det är en faktor x som ljusstyrkan ska delas med. Dvs ND8 blir en åttondel av ljuset, eller tre steg om man så vill.

Både ja och nej. Det är visst en exponentiell skala med basen två eftersom varje steg motsvarar just en dubblering eller halvering av ljusmängden. Det är därför ND8 motsvarar 3 steg och inte ND6 som det skulle varit med en linjär skala. Just ND8 är väldigt lätt att beräkna men hur gör du med ND100 eller ND400? Det är inte några jämna exponeringssteg.

Både ja och nej. Det är visst en exponentiell skala med basen två eftersom varje steg motsvarar just en dubblering eller halvering av ljusmängden. Det är därför ND8 motsvarar 3 steg och inte ND6 som det skulle varit med en linjär skala. Just ND8 är väldigt lätt att beräkna men hur gör du med ND100 eller ND400? Det är inte några jämna exponeringssteg.

ND är en linjär skala mot ljusmängden. ND2 är halvering av ljusmängden. ND3 ger en tredjedel. ND100 släpper igenom 1%, ND400 0.25%. ND100 motsvarar ungefär 6.7 steg, ND128 är ju 7 steg och sen tar man bort lite.

Bländarskalan däremot är exponentiell mot ljusmängden och linjär mot bländardiametern.

Skruva ihop två polfilter, då kan man variera ljuset ända till kolsvart, gjorde detta när jag fotade solförmörkelse.
jan

Nej, den varianten går inte alls. Polfilter har sällan gänga framtill, så inte kan man trava dem på varann. Sedan är ju alla polfilter numera cirkulära, så man måste sätta det främre bakvänt för att kunna använda det som variabelt ND. Det gick förr, innan alla filter var cirkulära, men inte nu.

Nej, den varianten går inte alls. Polfilter har sällan gänga framtill, så inte kan man trava dem på varann. Sedan är ju alla polfilter numera cirkulära, så man måste sätta det främre bakvänt för att kunna använda det som variabelt ND. Det gick förr, innan alla filter var cirkulära, men inte nu.
Alla polfilter jag har eller haft har haft gänga framtill.
Linjära filter tillverkas fortfarande.

Olle

Två cirkulära polfilter vända mot varandra fungerar heller inte så bra som ett variabelt filter. I alla fall inte dom två jag just provade med, det blev någon sorts färgfilter som bara släppte igenom mörkblått innan det blev svart ...

Senast redigerad av en moderator:
Har inte provat själv men vad jag läst så kan linjära polarisationsfilter störa autofokusen, fungerar det för dig?

Dessa variabla filter håller väl inte riktigt vad som utlovas. Jag kan iofs inte uttala mig om Kenko-filtret specifikt, men jag gjorde lite research då jag var intresserad av ett dylikt och kom fram till att även om det skiljer lite mellan dyra och billiga variabla ND-filter så är alla förknippade med problem av olika slag.

Man kan tex få ett korsformat mönster i bilden som här:
http://i52.tinypic.com/2qvujqw.jpg
Det är åxå risk att man får problem med knepiga färger (gäller iofs vanliga filter åxå, om de är starka).
Ett filter som utlovar 2-8 steg, tex ger inte detta på alla brännvidder utan på korta brännvidder kanske man får 2-4 steg, exempelvis.
Skärpan påverkas märkbart och med de "billiga" filtrena så var skärpeförlusten påtaglig.

Jag kom fram till att för stillbildsfoto så känns dessa filter rätt värdelösa.

Du få gärna utveckla...

Dessa variabla filter håller väl inte riktigt vad som utlovas. Jag kan iofs inte uttala mig om Kenko-filtret specifikt, men jag gjorde lite research då jag var intresserad av ett dylikt och kom fram till att även om det skiljer lite mellan dyra och billiga variabla ND-filter så är alla förknippade med problem av olika slag.

Man kan tex få ett korsformat mönster i bilden som här:
http://i52.tinypic.com/2qvujqw.jpg
Det är åxå risk att man får problem med knepiga färger (gäller iofs vanliga filter åxå, om de är starka).
Ett filter som utlovar 2-8 steg, tex ger inte detta på alla brännvidder utan på korta brännvidder kanske man får 2-4 steg, exempelvis.
Skärpan påverkas märkbart och med de "billiga" filtrena så var skärpeförlusten påtaglig.

Jag kom fram till att för stillbildsfoto så känns dessa filter rätt värdelösa.

Jag har haft mitt Singh-ray i två år och inte sett några problem annat än att min kamera inte gärna hittar autofokus vid max d.v.s 8 stop men då är filtret riktigt svart. Upp till 7 stop funkar autofokusen utmärkt. Jag har inte sett några som helst tendenser till det din länk visar på.
Jag tycker inte att det är värdelöst att kunna köra full glugg mitt på dan en sommardag, tvärt om jag gillar effekten och det var därför som jag slantade upp.

Jag är medveten om att det finns massor av billiga filter och de brukar vara billiga av någon orsak.
MVH Joachim

Jag har haft mitt Singh-ray i två år och inte sett några problem annat än att min kamera inte gärna hittar autofokus vid max d.v.s 8 stop men då är filtret riktigt svart. Upp till 7 stop funkar autofokusen utmärkt. Jag har inte sett några som helst tendenser till det din länk visar på.
Jag tycker inte att det är värdelöst att kunna köra full glugg mitt på dan en sommardag, tvärt om jag gillar effekten och det var därför som jag slantade upp.

Jag är medveten om att det finns massor av billiga filter och de brukar vara billiga av någon orsak.
MVH Joachim

Har du provat vidvinkel vid tex ND64?

Nej det har jag inte

Har du provat vidvinkel vid tex ND64?

Du har en poäng där. Mitt Singh-ray har så kallad standard mount d.v.s. det är så tjockt att det kommer att vinjettera på vidvinkel. Jag är inte särskilt intresserad av fota landskap, för de tillämpningarna är det nog bra mycket bättre att köra fyrkantiga filterhållare antar jag. Jag ville bara veta mer och vilka problem som finns för jag har inte noterat några med mitt filter och för de tillämpningar som jag använder det.
MVH Joachim

LCW Fader ND Ultra?

Jag har idag ett LCW Fader ND mkII som nämnts tidigare i tråden och jag kan bekräfta att det filtret ger olika effekter vid olika brännvidder. Ju mer vidvinkel jag använder desto mindre omfång klara filtret innan det s.k. korslagda mönstret uppkommer.

I övrigt så är jag ganska nöjd med mitt Fader ND filter men skulle önska ännu fler steg. Har tittat på LCW Fader ND Ultra, men just "problemen" med de korslagda mönstren har fått mig att undra om det är bättre att gå på ett fast ND, t.ex. B+W ND110 eller Lee Bigstopper.

Så mina frågor;

1. Är det endast variabla ND filter som visar korsmönster, eller är det kombinationen av viss styrka och brännvidd?
2. LCW fader Ultra påstås klara 12 steg, medan B+W och Lee klarar 10 steg. Finns det fler alternativ?
3. Om jag stackar flera fasta ND filter på varandra, ger det några bieffekter eller blir det bara mörkare?

Jag har idag ett LCW Fader ND mkII som nämnts tidigare i tråden och jag kan bekräfta att det filtret ger olika effekter vid olika brännvidder. Ju mer vidvinkel jag använder desto mindre omfång klara filtret innan det s.k. korslagda mönstret uppkommer.

I övrigt så är jag ganska nöjd med mitt Fader ND filter men skulle önska ännu fler steg. Har tittat på LCW Fader ND Ultra, men just "problemen" med de korslagda mönstren har fått mig att undra om det är bättre att gå på ett fast ND, t.ex. B+W ND110 eller Lee Bigstopper.

Så mina frågor;

1. Är det endast variabla ND filter som visar korsmönster, eller är det kombinationen av viss styrka och brännvidd?
2. LCW fader Ultra påstås klara 12 steg, medan B+W och Lee klarar 10 steg. Finns det fler alternativ?
3. Om jag stackar flera fasta ND filter på varandra, ger det några bieffekter eller blir det bara mörkare?

1. Korsmönstret kommer från polariseringen så alla ND som använder sig av två polfilter har problemet.
2. Tror knappast något polvariofilter klarar 10 eller 12 steg utan korseffekt. Släng på en 16-35 och lid över resultatet...
3. Ja. Du får fler reflexer pga fler glasytor. Samt svaga ND-filter har inte så bra skydd för IR-ljus vilket gör bilderna rödaktiga. Stackar du flera svaga istället för att köpa ett dyrt starkt får du ordentligt färgskadade bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar