Annons

Nyhet. Variabelt ND-filter!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser lovande ut. Har inte läst så noga, men det borde vara polariseringsteknik som används. I så fall verkar det löjligt dyrt, 700 dollar...

Har ett variabelt nd

Jag köpte det på kaffebrus och det är helt jävla underbart om du ska filma mest i det syftet för att få det korta skärpedjupet i soliga starka ljusförhållanden.

Spännande nyhet.
Nu kan man få variabel densitet på sitt ND-filter.
Från ljust till riktigt mörkt. ND, neutral density "neutral grått"
http://www.dpreview.com/news/1108/11080110kenkondxfilter.asp

Jag har ett liknande sen ett par år (så nyhet är det knappast :), tror det fanns på 80-talet) och det ska gå upp till ND400 men över ND8, om man kollar noga, börjar man få ojämn exponering i olika radiella riktningar, speciellt på vidvinkel. Över ND20 börjar man kunna se det tydligt.

Mitt filter kanske har för dålig kvalitet men variabla ND som bygger på polarisation är ingen hit. Det inkommande ljuset är ju också polariserat 90-grader från solen så även om filtret är perfekt får man en oönskad polarisationseffekt som man också måste hålla koll på genom att skruva hela filtret.

En lustig detalj är att jag upplever att jag får mkt mer brus och heta pixlar etc när jag kör långa tider på dagen. Precis som när man fotar på natten eller kör höga ISO. Och jag kommer på mig själv med att inte tänka efter, det är ju sensorns eget brus jag får med.

Edit: snacket om att färgbalansen inte ändras är förstås inte sant. Det "läcker in" infrarött som syns som rött.

Senast ändrad:
Ett variabelt ND med polarisationsteknik behöver inte polarisera det inkommande eller utgående ljuset; det kan bestå av flera cirkulärfilter vända åt olika håll. Då ett sådant filter har minst sex ytor, men troligen fler, är det ganska stor risk för reflexer.

Ett variabelt ND med polarisationsteknik behöver inte polarisera det inkommande eller utgående ljuset; det kan bestå av flera cirkulärfilter vända åt olika håll. Då ett sådant filter har minst sex ytor, men troligen fler, är det ganska stor risk för reflexer.

Det är fyra ytor, två polfilter (på lightcrafts, kan inte svära på att andra märken har fler, varför de nu skulle ha det)

Utgående polariseringen måste vara cirkulär, annars funkar inte autofokus och ljusmätning på vissa kameror.

Inkommande, hur ska du komma bort från den första polariseringen?

(ett cirkulärt polfilter är ett vanligt polfilter plus ett skikt som fasförskjuter 45 grader till cikulär polarisation. Inga extra glasytor. I ovan konfiguration behöver det första filtret inte vara cirkulärpolariserat, däremot det andra.)

Det är fyra ytor, två polfilter (på lightcrafts, kan inte svära på att andra märken har fler, varför de nu skulle ha det)

Och ett polfilter har i regel minst två glas och en folie, och ett cirkulärt polfilter har två folier, vilket ger en sandwich av fyra media med fem gränsytor.

Utgående polariseringen måste vara cirkulär, annars funkar inte autofokus och ljusmätning på vissa kameror.

Inkommande, hur ska du komma bort från den första polariseringen?

Nej, det går så klart inte, det var en brain fart.

(ett cirkulärt polfilter är ett vanligt polfilter plus ett skikt som fasförskjuter 45 grader till cikulär polarisation. Inga extra glasytor. I ovan konfiguration behöver det första filtret inte vara cirkulärpolariserat, däremot det andra.)

Nej, inga extra glasytor, men också hoppressade/kittade ytor är gränsytor mellan media, och de kan ge reflexer. Ett kombinerat filter, sammansatt av två polfilter, har många ytor.

Och ett polfilter har i regel minst två glas och en folie, och ett cirkulärt polfilter har två folier, vilket ger en sandwich av fyra media med fem gränsytor.

Nej, det går så klart inte, det var en brain fart.

Nej, inga extra glasytor, men också hoppressade/kittade ytor är gränsytor mellan media, och de kan ge reflexer. Ett kombinerat filter, sammansatt av två polfilter, har många ytor.

Jag tror man bara kan få extra reflexer om ytorna är fysiskt åtskilda, men ok.

Jag tror man bara kan få extra reflexer om ytorna är fysiskt åtskilda, men ok.
Nej, alla övergångar mellan olika material/media ökar risken för reflexer, inte bara de mot luft. Mängden ljus som reflekteras beror på skillnaden i brytningsindex och ljusets infallsvinkel.

Själv får jag det till sex övergångar; luft/glas, glas/film, film/luft, luft/film, film/glas och glas/luft.

Nej, alla övergångar mellan olika material/media ökar risken för reflexer, inte bara de mot luft. Mängden ljus som reflekteras beror på skillnaden i brytningsindex och ljusets infallsvinkel.

Själv får jag det till sex övergångar; luft/glas, glas/film, film/luft, luft/film, film/glas och glas/luft.

Självklart.

De tunna skiktens reflexer hamnar på samma ställe i bilden så de blir mindre störande. Man kommer inte se 6 flares för varje ljuskälla tex. Sen om skikten ökar eller minskar varje flare/reflex styrka är en annan sak.

Men om man räknar alla lager. Cirk-filmen/skiktet då? Och antireflexbehandlingar? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar