Annons

Nyfrälst vill-lära-sig-mer-om-foto-person

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap_2112

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag var nyligen ute och reste och gick för första gången in för att försöka föreviga min tripp i form av fotografier. Jag hade bara med mig en digital kompaktkamera och insåg fort att den inte fungerade sådär jättebra i alla situationer.

Ett, eller egentligen flera, sådana tillfällen var när jag var inne i kyrkor och fotade. Framförallt blev de mörka områdena på fotot lite rödskimrande/pixligt och fokus var allt annat än bra på första bilden. Det kunde röra sig om en stor altarprydnad i bladguld, som lös som solen, medans bakgrunden var ganska dunkel.

Jag vet inte om det är pga kameran eller motviet som resultatet blev så dåligt, men jag blev fort väldigt trött på att behöva ta 10 bilder för att KANSKE få en bra.

Så till frågan. Jag funderar på att köpa en systemkamera till sommaren som jag kan ta med mig och förhoppningsvis ha större lycka med i mitt fotande. Många av motiven kommer med största sannolikhet påminna om det ovan nämnda och värt att nämna är att jag sällan ger mig in på att använda zoomfunktioner, men det kommer väl kanske så småningom.

Jag tänker mig någon form utav paketlösning i 10000 kr klassen, +/- ett par-tretusen, och behöver hjälp med vad jag ska välja.

Tack på förhand.

Senast redigerad av en moderator:
Hej.
Jag var nyligen ute och reste och gick för första gången in för att försöka föreviga min tripp i form av fotografier. Jag hade bara med mig en digital kompaktkamera och insåg fort att den inte fungerade sådär jättebra i alla situationer.

Ett, eller egentligen flera, sådana tillfällen var när jag var inne i kyrkor och fotade. Framförallt blev de mörka områdena på fotot lite rödskimrande/pixligt och fokus var allt annat än bra på första bilden. Det kunde röra sig om en stor altarprydnad i bladguld, som lös som solen, medans bakgrunden var ganska dunkel.

Jag vet inte om det är pga kameran eller motviet som resultatet blev så dåligt, men jag blev fort väldigt trött på att behöva ta 10 bilder för att KANSKE få en bra.

Så till frågan. Jag funderar på att köpa en systemkamera till sommaren som jag kan ta med mig och förhoppningsvis ha större lycka med i mitt fotande. Många av motiven kommer med största sannolikhet påminna om det ovan nämnda och värt att nämna är att jag sällan ger mig in på att använda zoomfunktioner, men det kommer väl kanske så småningom.

Jag tänker mig någon form utav paketlösning i 10000 kr klassen, +/- ett par-tretusen, och behöver hjälp med vad jag ska välja.

Tack på förhand./

Kul att du vill börja!
För mig skulle 10000 kännas som rätt mycket lärpengar. Man kan få väldigt bra begagnade utrustningar för långt mindre pengar. Då kan du dels lära dig allt du frågar efter samt att det inte kostar skjortan om det skulle visa sig att ditt intresse inte är så stort.
Nu känner jag bäst till Nikon så därför föreslår jag något i stil med en D40 och ett objektiv. Begagnat. Säljs en hel del sådana på blocket för ca 3000.
Och för märkestalibanerna bland oss. Det går lika bra med en Pentax, Canon, Olympus eller till och med en Sony i samma prisklass.
En systemkamera kommer att hjälpa dig att förstå snabbt vad du vill fotografera och vad som krävs för att komma dit. Sedan är det mycket lättare att veta vad man vill ha.

Hjälpte det något?
/johan

Kul att du vill börja!
För mig skulle 10000 kännas som rätt mycket lärpengar. Man kan få väldigt bra begagnade utrustningar för långt mindre pengar. Då kan du dels lära dig allt du frågar efter samt att det inte kostar skjortan om det skulle visa sig att ditt intresse inte är så stort.
Nu känner jag bäst till Nikon så därför föreslår jag något i stil med en D40 och ett objektiv. Begagnat. Säljs en hel del sådana på blocket för ca 3000.
Och för märkestalibanerna bland oss. Det går lika bra med en Pentax, Canon, Olympus eller till och med en Sony i samma prisklass.
En systemkamera kommer att hjälpa dig att förstå snabbt vad du vill fotografera och vad som krävs för att komma dit. Sedan är det mycket lättare att veta vad man vill ha.

Hjälpte det något?
/johan

Det hjälpte absolut. Och framförallt så låter det ju lovande inte minst ur en ekonomisk aspekt.

Spelar typen av objektiv någon roll?

Det hjälpte absolut. Och framförallt så låter det ju lovande inte minst ur en ekonomisk aspekt.

Spelar typen av objektiv någon roll?

Oftast kommer dessa kameror med en zoom på ungefär 18-55 mm. De duger absolut att börja med.

Sedan finns det ju begränsningar i den här prisklassen som vi som sitter fast i digitalkameraträsket gör vårt bästa att komma i från (lite ironi!)

Zoomarna är nog rätt bra om man betänker vad de kostar. Men de har ofta dålig ljusstyrka. 3,5 i vidvinkelläget och kanske 4,5 i teleläget.
En zoom kompletterat med en fast 50 mm med en ljusstyrka på kanske 1,8 så har du ett bra kit. 50 mm blir till ett bra porträttobjektiv.
Men vad har du mest tänkt fotografera?

/johan

Det ska åter nämnas att en systemkamera ofta är svårare att använda än en kompaktkamera. Många tror att en systemkamera automatiskt ger bättre resultat, men det är ganska långt ifrån sanningen.
Visst får man bättre bildkvalitet rent tekniskt, i form av mindre brus osv, men själva bilden kommer inte bli lättare att få som du vill.
Systemkameran ger MÖJLIGHET till bättre bilder då du kan styra allt själv, men det krävs lite mer av användaren.

Ett tips är att läsa alla artiklar i "foto-skolan" här på fotosidan.
Att förstå grunderna i ljusmätning, perspektiv, komposition, osv, är viktigt om du skall få kontroll över vad som fångas av kameran.

I övrigt håller jag med föregående talare. En begagnad systemkamera med optik kostar inte mer än en lite finare kompaktkamera.
Exempelvis kostar en Canon 350D under 3000kr idag, och optik finns i alla prisklasser. 350D är trots sin ålder en mycket kompetent kamera som klår en kompakt i de flesta aspekter.
Givetvis finns det motsvarigheter från de andra tillverkarna, och dessa är precis lika bra.

Optik väljer du efter användningsområde. Så kallade superzoomar är smidiga att ha med sig på resan. De täcker, beroende på modell, in brännvidderna 18-200mm. Dessa är naturligtvis kompromisser vad det gäller bildkvalitet, men det är ju en prioriteringsfråga.

Hej.

Får du ut en riktigt bar bild på 10 skall du vara nöjd. Normalt behöver jag ta 100-200 bilder för att få en bra.

Eftersom jag har analog bakgrund så tar jag ofta inte tillräckligt med bilder av ett motiv. Om jag är ute och går utan huvudfokus på att fotografera eller är på semester så tar jag kanske 3-5 biler per motiv. Min son som knappt har använt en analog kamera tar 10-20 bilder.

Var inte rädd för att ta många bilder. Det är just det som är möjligheten med digitalteknik.

Så räkna inte med att ta färre bilder för att du köper en systemkamera. Däremot så kommer dina bästa bilder att bli bättre när du väl har lärt dig hantera en systemkamera.

Jag tror att normalpriset är lägre på 350D, jag köpte en som reservhus för inte så länge sedan och betalade 1800 pix för ett exemplar i gott skick, men lite smutsig sensor och halvtrött batteri. En sensorswap och ett billigt piratbatteri så är den som ny igen och 350D är verkligen ingen dålig kamera. AF är inte lämpligt att fota flygande fågel med och kameran är begränsad vid mf på grund av liten sökare och avsaknad av liveview så för macro är inte 350D perfekt och inte för snabb sport eller flygande fågel. Allt annat fixar den riktigt bra och är smidig samt pålitlig. Lite klen om man har tunga telen och 580 blixten känns lite stor och tung på det lilla huset, men annars? En helt utmärkt kamera!

En lite bättre normlazoom och kanske ett EF 50 f/1.8 så har man en bra utrustning till en låg kostnad.

Oftast kommer dessa kameror med en zoom på ungefär 18-55 mm. De duger absolut att börja med.

Sedan finns det ju begränsningar i den här prisklassen som vi som sitter fast i digitalkameraträsket gör vårt bästa att komma i från (lite ironi!)

Zoomarna är nog rätt bra om man betänker vad de kostar. Men de har ofta dålig ljusstyrka. 3,5 i vidvinkelläget och kanske 4,5 i teleläget.
En zoom kompletterat med en fast 50 mm med en ljusstyrka på kanske 1,8 så har du ett bra kit. 50 mm blir till ett bra porträttobjektiv.
Men vad har du mest tänkt fotografera?

/johan

För att göra en lite längre historia kort så har jag aldrig riktigt varit så intersserad av foto, men samtidigt har jag inte varit ointresserad heller. Jag reste med min flickvän till hennes släkt i Österrike och vi var runt i städer och mindre samhällen och kollade på olika sevärdheter.

Det som jag rent initialt känner att jag är helt klart mest intresserad av att fota är byggnader, olika föremål på museum och naturvyer (med Österrike som exempel; Alperna, sjöar och dyl.) Det som verkligen gav mig blodad tand var alla de fina gamla katolska kyrkorna med deras pråliga altarprydnader och takmålningar m.m. Vad som däremot inte gav blodad tand var att ta foto med min kompaktkamera. Bilderna blev rentav skitdåliga för det mesta. Därför vill jag nu lära mig ta finare foton och jag inser ju även att allt inte sitter i kameran.

Ett intresse är väckt och jag planerar att jobba vidare på det. Jag har aldrig sysslat med det förut dock så jag kan behova lite bra nybörjartips./

När det gäller interiören i kyrkor så kan de ju ofta spänna över ett ganska stort dynamiskt omfång, dvs det ljusaste (genomlysta fönster) är väldigt ljust i förhållande till det som är mörkast. Detta blir såklart lite mindre av ett problem med en systemkameran som har lite större dynamiskt omfång, men kan fortfarande bli ett problem, vilket det låter som att det, i viss mån, varit med din kompaktkamera.
För att råda bot på det kan man lägga ihop flera exponeringar, men detta kräver ett stativ.

De röda skimmret du pratar om är troligen brus som kan komma av att kameran skruvat upp ISO-talet (ljuskänsligheten). Detta kommer åxå att bli bättre med en systemkamera, då en systemkamera har lägre brus. Det är ju dock bättre att inte behöva öka ISO-talet alls, vilket kan avhjälpas med ett stativ.

Ja, du kanske ser varåt jag är på väg? :)

Nu säger jag inte att du inte ska köpa en ny, bättre kamera, men en systemkamera kanske bara delvis löser ditt problem, vilket kan vara bra att vara medveten om innan man spenderar sina surt förvärvade slantar.

Jag skulle rekommendera att du köper en billig kamera med ett vettigt objektiv. Nikon D40 med 18-55 hittar man, som sagt, för runt 3000kr. Till det skaffar du ett vettigt stativ. Cyber photo har ett som heter Digipod 2841P (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2841P) som jag tycker verkar väldigt prisvärt. Jag har visserligen inte använt det själv, men läst lite om det och det har nästan uteslutande varit positivt. Det väger knappa 1.5kg och blir hyfsat högt,även utan att man höjer mittpelaren. Kulled med snabbplatta medföljer.
Då är vi uppe i 4000kr, vilket gör att du har 6000kr kvar att köpa roliga grejer för. Jag skulle kunna tänka mig att ett objektiv med lite med "extrem" vidvinkel skulle kunna tillföra en del för ditt intresse att fotografera byggnader och även för lanskapsbilder. Sigma 10-20/4-5.6 HSM är ett bra alternativ. Tokina 12-24/4 är åxå bra, men det måste vara den nya "II"-versionen för att ge AF på en D40 och den nya är, än så länge, lite i dyraste laget, IMO. Du har även Tamron 10-24/3.5-4.5, med trevligt omfång som spänner ända från 10 till 24mm. Den verkar dock inte riktigt lika vass, optiskt, som Tokinas och Sigmas alternativ.

Såklart kan man köpa liknande med kameror från andra tillverkare åxå. Canon har ju 450D, tex, men den är betydligt dyrare, så då får du gå på begagnat om du vill kunna klämma in vidvinkeln åxå. Inget fel att köpa begagnat, men en del gillar ju inte det. Med Canon ska du se till så att det är 18-55:an med IS du får. Den är optiskt mycket bättre än den utan IS.
Andra märken kan såklart åxå vara aktuella. Sigma 10-20 finns till alla fattningar, tror jag. Tokina 12-24 finns bara till Canon och Nikon, tror jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar