Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nyckelordsproblem i LR5

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
En ack så irriterande detalj!

Under funktionen Använda nyckelord, så föreslår ju LR de mest frekventa nyckelorden. Det är smart!
Men så har också LR fått för sig att jag alltid ska använda ett speciellt nyckelord.

Så varje gång som jag importerar in bilder så är de med automatik märkta, och jag måste alltid komma ihåg att markera alla bilder och ta bort nyckelordet manuellt.
Hur gör jag för att LR ska begripa att det är jag som väljer nyckelord och inte LR? LR får väldigt gärna föreslå, men inte mera...

Antar att det är en himla enkel manöver att lösa problemet på, men jag kommer inte på hur

Bilagor

• Skärmavbild 2015-12-22 kl. 23.49.52.png
    Skärmavbild 2015-12-22 kl. 23.49.52.png
    37.8 KB · Visningar: 194
Jag tycker det låter som om du lägger på nyckelordet redan vid importen.

Kolla inställningarna noga när du importerar dina bilder, på höger sida har du massa options, jag gissar att du har skrivit in detta nyckelord där.

Jag tycker det låter som om du lägger på nyckelordet redan vid importen.

Kolla inställningarna noga när du importerar dina bilder, på höger sida har du massa options, jag gissar att du har skrivit in detta nyckelord där.

Under Importfunktionen så finns det en meny som heter Metadata, där hade jag bockat för en förhandsinställning som ställde till det.

Får be om överseende med att jag ens frågade om en sån enkel sak. Men har under några dagar importerat in väldigt många bilder och har haft fullt sjå med dem. Och hela tiden har jag retat mig på det där, och varje gång så tänker jag att det säkert är en enkel manöver att lösa men det får bli sen.....

Ditt svar skärpte till mig och jag kunde fokusera på problemet istället för allt annat man har i skallen när alla osedda bilder äntligen kan granskas mer ordentligt.

Så tack!

Ditt svar skärpte till mig och jag kunde fokusera på problemet istället för allt annat man har i skallen när alla osedda bilder äntligen kan granskas mer ordentligt.

Så tack!

Bra att det löste sig. Lightroom har onekligen en viss "inlärningströskel". Det tar ett tag innan man kommer i arbetsflödet och börjar förstå hur allt fungerar. Men när man väl kommit över detta, ja det är då det börjar bli riktigt kul att använda programmet!

God Jul

Bra att det löste sig. Lightroom har onekligen en viss "inlärningströskel". Det tar ett tag innan man kommer i arbetsflödet och börjar förstå hur allt fungerar. Men när man väl kommit över detta, ja det är då det börjar bli riktigt kul att använda programmet!

God Jul
Tack för ditt trevlig svar! Hade räknat med att få någon efterkommentar om att svaret finns att googla fram eller varför har du inte testat fram och tillbaka?

Och så är det ju, man googlar och söker och letar efter redigeringstipsen, allt för att lära sig att ta hand om sina bilder på ett bra sätt. Mina första redigeringar ser för hemska ut, och allt emellanåt så gör jag om någon gammal bild.
Nu tycker jag att jag börjar få kläm på det, men vet att jag ännu en gång kommer till en riktig formsvacka framöver om ett tag, det är då man funderar på om man verkligen ska hålla på? Man känner sig helt oduglig, så tar man sig över även den tröskeln och tar sig framåt så sakteliga.

Så alla dessa kringfunktioner som inte har med själva redigeringen att göra, lägger man liksom åt sidan och hoppas att det ska lösa sig på något automagiskt sätt :)

God Jul :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto