ANNONS
Annons

Nyckelordsförvirring - Finder (Mac) Bridge och Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

MarieF

Aktiv medlem
Hej. Så har också jag efter många många år skaffat mig en mac och är nu förvirrad i kubik. Men sak efter sak löser sig (lång inlärningströskel) Tänkte kolla här om någon kan hjälpa mig med hur jag ska hantera nyckelordsmärkningen. Jag började tagga med Bridge och blev trött på att behöva märka fil efter fil. Vet att det går att märka fler bilder år gången men det som stör mig är att jag inte hittar något sätt att kopiera nyckelord på en bild och kopiera in på en annan.

Så jag förflyttade mig till Lightroom som ju har en alldeles underbar nyckelordshanterare Importerade mina filer och nyckelorden hängde med. Bra. Dock blev jag lite paff för det verkar inte gå att exportera och importera metadata? Alternativet är gråmarkerat i högerklicksmenyn? De nyckelord jag lagga till i Lightroom dyker heller inte upp i Bridge. Detta är en dealbreaker för mig då jag till hälften jobbar med film och ska använda premiere och after effect, där är Bridge en just en brygga mellan dessa två så jag behöver Bridge :(

En tredje sak är att nyckelorden inte heller vekar dyka upp i filinformationen i Finder. Finder verkar ha sitt egna system som heter kommentarer, dessa kommentarer syns varken i Bridge eller Lightroom.

Sliter mitt hår här för jag stampar runt och kommer inte igång med mitt sorterande. Någon som har något tips?
Mvh,
Marie

Lightroom kan arbeta med separata metadatafiler, de kallas xml filer och placeras ihop med varje bildfil. Så har jag mitt Lightroom inställt, se 3:e rutan uppifrån.

Om du kryssar ur den rutan så kommer Lightroom att bädda in dina metadata i själva bildfilen och då kan du leta med Finder. Jag trodde faktiskt att Bridge också kunde använda/läsa externa xml-filer, men det verkar inte som det fungerar för dig.

Bilagor

• Skärmavbild 2016-01-14 kl. 20.58.40.jpg
    Skärmavbild 2016-01-14 kl. 20.58.40.jpg
    126.7 KB · Visningar: 51
  • Skärmavbild 2016-01-14 kl. 21.01.55.png
    Skärmavbild 2016-01-14 kl. 21.01.55.png
    122.5 KB · Visningar: 30
Importera/ exportera nyckelord

Importera/ exportera nyckelord

Bilagor

• Skärmavbild 2016-01-14 kl. 21.08.07.jpg
    Skärmavbild 2016-01-14 kl. 21.08.07.jpg
    157 KB · Visningar: 35
Hej igen och tack för snabbt svar. Testade precis att exportera från lightroom och importerade i Bridge. Inget hände :( Strukturen är ju där eftersom jag från början skapade den i Bridge, men de bilder jag taggar i Lightroom har inte fått nyckelorden i Bridge. Snark....
Finns det någon tredjepart som man kan använda?

Och var i Finder ser jag mina nyckelord? När jag väljer visa filinfo så finns inte ens de där.

Och så här ser det ut om jag försöker spara ner meta i filen (lavsätt om jag klickat i eller ur att den ska spara i separata xml filer

Bilagor

• Skärmavbild 2016-01-14 kl. 22.58.40.jpg
    Skärmavbild 2016-01-14 kl. 22.58.40.jpg
    33.6 KB · Visningar: 45
Och så här ser det ut om jag försöker spara ner meta i filen (lavsätt om jag klickat i eller ur att den ska spara i separata xml filer

Och du har valt att spara meta-data i XMP-filer? Och gjort ändringar i meta-datan, lagt till nyckelord tex?

Till vänster syns det i LR tillagda nyckelordet "Olivia" för en bild som ligger i en katalog som använder XMP-filer. Till höger syns en bild som ligger i en katalog som inte använder XMP-filer.
Fälten "Kommentarer" och "Taggar" hör till filsystemet och inte med XMP/EXIF och kommer inte att synas i Finder.

Du kan dock granska och redigera nyckelord för bilder med XMP-filer i Förhandsvisning. Öppna bilden och tryck ⌘+I, klicka på tredje fliken. Ändrar du här så måste du välja "Läs metadata från fil" i LR.

Adobe har dokumenterat det mesta vad gäller nyckelord här: https://helpx.adobe.com/se/lightroom/help/keywords.html

Dock har de missat en sak jag ofta använder, snabbkommandon för märkning. Skapa en uppsättning och sedan markerar du en eller flera bilder, tex klickar du på en bild och håller sedan inne ⇧ (shift) och markerar den sista. Eller så håller du inne ⌘ (cmd) och väljer med att klicka på bilder.
Därefter taggar du med ⌥ (alt) + 1-9 (valfri siffra). För att märka med "Porträtt" så trycker man alltså ⌥+5.
Andra bra sätt att tagga många bilder är att kopiera metadata och att synka metadata.

Bilagor

• Preview - Finder - IMG_9637.JPG-info - Screen Shot 15 jan. 2016 01.00.22 - Screen Shot 15 jan. 2.png
    Preview - Finder - IMG_9637.JPG-info - Screen Shot 15 jan. 2016 01.00.22 - Screen Shot 15 jan. 2.png
    89.5 KB · Visningar: 47
  • LR_nyckelordsuppsättning.jpg
    LR_nyckelordsuppsättning.jpg
    22 KB · Visningar: 516
Att exportera nyckelord innebär väl att man exporterar alla nyckelord som finns i databasen?
Det innebär inte att filerna taggas med den informationen.
Vilket ger att om man har byggt upp en hiearki av nyckelord så kan man delge den till annan person/dator.

Vad/Hur använder du nyckelorden i Premiere Pro/AE?

Hmm, kan det vara att TS önskar tvinga skrivning av metadata till filerna som efterfrågas. Det kan man göra genom att högerklicka på en mapp och välja "Spara metadata". Då förs nyckelorden över direkt till bildfilerna. Tror de ligger på väntekö inuti Lightrooms databas tills de skrivs.

Bilagor

• Skärmavbild 2016-01-15 kl. 09.45.13.jpg
    Skärmavbild 2016-01-15 kl. 09.45.13.jpg
    144 KB · Visningar: 42
Att exportera nyckelord innebär väl att man exporterar alla nyckelord som finns i databasen?
Det innebär inte att filerna taggas med den informationen.
Vilket ger att om man har byggt upp en hiearki av nyckelord så kan man delge den till annan person/dator.

Vad/Hur använder du nyckelorden i Premiere Pro/AE?

Det gör jag inte, men jag använder Bridge ganska flitigt i mitt arbetsflöde.

Ang exportera nyckelord så var det min tanke också, men jag tyckte det var värt att testa haha. Man vet ju aldrig om man missförstått något

Jag kan förstå användningen av Bridge för att öppna filer i olika verktyg.
Men jag förstår inte alls hur det hänger ihop med nyckelorden.

Hmm, kan det vara att TS önskar tvinga skrivning av metadata till filerna som efterfrågas. Det kan man göra genom att högerklicka på en mapp och välja "Spara metadata". Då förs nyckelorden över direkt till bildfilerna. Tror de ligger på väntekö inuti Lightrooms databas tills de skrivs.

ÅÅh, först blev jag hoppfull då det verkade som att det gick att spara. Men tyvärr syns inte ändringarna i Bridge

Får inte XMP att fungera med mp4 :( Det kanske är det här som är problemet.
Helt galet det här.... Måste starta min pc och se vad som händer om jag taggar en videofil i bringa om det sparas i filen över huvud taget....

Och du har valt att spara meta-data i XMP-filer? Och gjort ändringar i meta-datan, lagt till nyckelord tex?

Till vänster syns det i LR tillagda nyckelordet "Olivia" för en bild som ligger i en katalog som använder XMP-filer. Till höger syns en bild som ligger i en katalog som inte använder XMP-filer.
Fälten "Kommentarer" och "Taggar" hör till filsystemet och inte med XMP/EXIF och kommer inte att synas i Finder.

Du kan dock granska och redigera nyckelord för bilder med XMP-filer i Förhandsvisning. Öppna bilden och tryck ⌘+I, klicka på tredje fliken. Ändrar du här så måste du välja "Läs metadata från fil" i LR.

Adobe har dokumenterat det mesta vad gäller nyckelord här: https://helpx.adobe.com/se/lightroom/help/keywords.html

Dock har de missat en sak jag ofta använder, snabbkommandon för märkning. Skapa en uppsättning och sedan markerar du en eller flera bilder, tex klickar du på en bild och håller sedan inne ⇧ (shift) och markerar den sista. Eller så håller du inne ⌘ (cmd) och väljer med att klicka på bilder.
Därefter taggar du med ⌥ (alt) + 1-9 (valfri siffra). För att märka med "Porträtt" så trycker man alltså ⌥+5.
Andra bra sätt att tagga många bilder är att kopiera metadata och att synka metadata.

Nej jag hade inte heller lagt ngn möda på den.
Ganska meningslöst med ett verktyg till som inte funkar med ngt annat.

När jag hittade editorn så var andemeningen i kommentarerna att det smartaste är att sätta informationen i filnamnen. På så vis är man också helt verktygsoberoende.

Jag har hittat en lösning som inte är optimal kanske, men den funkar.
Jag har skrivit in ett gäng nyckelord i nyckelordshanteraren och vill kopiera just dessa (inte hela strukturen) till en annan bild. Då klickar jag på första bilden och väljer Metadata-filken. Där finns även nyckelorden, och dessa går att kopiera (genom att markera och kopiera som vanligt).
Gå sedan in på den nya bilden och gå in på Metadata-fliken och välj "klistra in" under Nyckelord.

Det går alltså inte att kopiera/klistra in i Nyckelordshanteraren men väl i Metadata-hanteraren. Hoppas det hjälper dig!

Bilagor

• Skärmavbild 2016-08-24 kl. 11.58.00.jpg
    Skärmavbild 2016-08-24 kl. 11.58.00.jpg
    65.6 KB · Visningar: 23
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar