Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nyborjar fraga... !

Produkter
(logga in för att koppla)
Kort skärpedjup samt se till att bakgrunden är svart. Om det är något litet du ska fotografera så kan man lägga tex en svart fotoväska eller dyligt bakom och använder du då kort skärpedjup (låga siffror hos bländaren) så kommer inte väskans mönser att synas.

/ Marcus

Tänk på att exponera efter tex blomman (spotmät om möjligt), detta gör att bakgrunden/undervegetationen blir underexponerad om den ligger i skugga och upplevs därmed mycket mörk.

mvh
Patrik

hej igen.

kort skarpdjup, suddig bakgrund. men etx pa den har bilden sa verjkar inte blommorna ligga i skugga och anda sa ar bakgrunden helsvart och jag tror inte att hon har plockat av blommorna och lagt de pa kameravaskan eller?

ar det bara att kora pa kortskarpdjup och "hoppas" pa det basta.

att bara köra på och hoppas på det bästa är väl min filosofi, men jag tror att bakgrunden blivit mörk därför att bilden är exponerad utifrån blomman, som var ljusare än bakgrunden. att bakgrunden blev mörkare än vad den var beror på att den delen blev underexponerad ( eftersom ljusmätningen gjordes på blomman, inte bakgrunden)

hade man mätt ljuset mot de mörkare delarna i motivet, så hade de delarna blivit "rätt" exponerade, medans blommorna hade blivit överexponerad, dvs väldigt ljusa.

Om du använder en digitalkamera med liten sensor (i princip alla utom dom digitala systemkamerorna) så kan du få svårt att åstadkomma kort skärpedjup, rör det sig om macro så bör du dock kunna lyckas hyfsat.

Med en analog småbildskamera & stor bländaröppning så har man dock inga problem med detta.

Som Anna skriver så är blommorna på bildexemplet i mer ljus än bakgrunden, ljuset har mätts på blommorna därför blir bakgrunden som är mörkare underexponerad (mörkare).

M.a.o. så har "mörkheten" i bakgrunden inget med skärpedjup att göra...

/Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar