Annons

Nybliven Imacon-ägare

Produkter
(logga in för att koppla)

Neptuni

Medlem
Jag hämtade en Imacon Flextight 4800 nu i veckan, och behöver lite hjälp...

• Är det någon här på fotosidan som har någon äldre version av Flexcolor (äldre än 3.6.2)?
  • Ett av lysrören har slocknat, var får man tag på dessa idag?
  • Skall man försöka öppna den och rengöra den, eller är det bästa att låta den vara och provskanna först (den ser rätt dammig ut...)?
  • Övriga tips och råd?
  • Hasselblad vill ha 4000 + moms för en genomgång, en hel del pengar, men kanske värt det?

Tack på förhand!

/Mikael

Jag hämtade en Imacon Flextight 4800 nu i veckan, och behöver lite hjälp...

• Är det någon här på fotosidan som har någon äldre version av Flexcolor (äldre än 3.6.2)?
  • Ett av lysrören har slocknat, var får man tag på dessa idag?
  • Skall man försöka öppna den och rengöra den, eller är det bästa att låta den vara och provskanna först (den ser rätt dammig ut...)?
  • Övriga tips och råd?
  • Hasselblad vill ha 4000 + moms för en genomgång, en hel del pengar, men kanske värt det?

Tack på förhand!

/Mikael

Finns en lista på yahoogroups om Imacon och Hasselblads skannrar. Där kan du hitta tips om reservdelar, var man hittar program med mera..

Finns en lista på yahoogroups om Imacon och Hasselblads skannrar. Där kan du hitta tips om reservdelar, var man hittar program med mera..

Tack för tipset Stefan, har ställt frågan där också faktiskt, hoppas på svar.
Tyvärr verkar min scanner vara en ovanlig (tidig) variant , så det verkar finnas väldigt lite på nätet...

Har laddat ned din text om Flexcolor, deltog på din kurs om skanning för ett år sen.

/Mikael

Let´s do lite experiment

Lysröret är ett standard från OSRAM. Jag vet vilken scanner du köpte. Det är en väldigt ovanlig modell från 1995-97.

Jag är dock oerhört nyfiken hur den presterar. Får en ny Hasselblad Flextight X5 om någon vecka levererad.
Har du ett neg att avsätta för prov? Vi skulle kunna jämföra vad din presterar mot min? Jag scannar en 3F fil av samma neg om du nu kan tänkas vilja skicka detta neg till mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar