Annons

Nybliven ägare till Nikon D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

mstoltz

Aktiv medlem
Hej

Är nu en nybliven ägare till min allra första systemkamera...en Nikon D5100.
Jag har aldrig ägt / hållt eller tagit foto med en systemkamera, och aldrig varit sådär på fotgrafering, Men nu är man biten och fast på det :)

Har tagit ett par första bilder som finns inne på mitt album, och finns säkert en hel del som man ska tänka på , så alla tips är välkomna !

Något som jag undrar över är ...jag fick till ett objektiv 18-55mm VR, och längst ute finns ju den manuella fokusen, ska den inte vara totalt fast eller ska den gå att "rubba" nån millimeter när det står på Auto?

Nu menar jag inte vrida den helt ( om den inte är i manuellt läge ), utan bara så att den flyttar sig kanske 0,5-1 mm ? Är det normalt eller är nått fel ?

MVH
Morgan Stoltz
 
Grattis, bra att du valde varianten med VR :)

Det är helt normalt att det är lite spel i fokusringen på de objektiven, bara att köra på!
 
Grattis, bra att du valde varianten med VR :)

Det är helt normalt att det är lite spel i fokusringen på de objektiven, bara att köra på!

Hej Rickard.

Stort tack för ditt svar, nu känner jag mig lite lugnare :)
Ja VR hade jag googlat mig fram skulle vara bra, har väl med bildstabilitet att göra om jag inte är helt ute och cyklar :)

Men genast nu vill jag ha ett bättre objektiv, med längre zoom så jag kan både fota som nu, men också fåglar , insekter osv.

MVH
 
Ja exakt, VR är optisk bildstabilisering, perfekt att ha i dåligt ljus.

När det gäller mer tele skulle jag säga Nikon 55-300 VR eller 70-300 VR beroende på hur mycket du är beredd att lägga. 70-300 är lite vassare men 55-300 är också riktigt bra! Dessutom finns Tamron 70-300 VC som också är bra.

Undvik de billigaste Tamron och Sigma utan stabilisering, de är inte i samma klass som de andra.
 
Ja exakt, VR är optisk bildstabilisering, perfekt att ha i dåligt ljus.

När det gäller mer tele skulle jag säga Nikon 55-300 VR eller 70-300 VR beroende på hur mycket du är beredd att lägga. 70-300 är lite vassare men 55-300 är också riktigt bra! Dessutom finns Tamron 70-300 VC som också är bra.

Undvik de billigaste Tamron och Sigma utan stabilisering, de är inte i samma klass som de andra.

Hej Rickard.

Som en total amatör och nybörjare så har jag nog en hel del kanske dumma frågor, och här kommer en till :)

55-300mm .....detta handlar väl om hur nära och hur långt ifrån man kan ta kort ?

Såg på elgiganten bladet att dom hade nu 2 st tamron 1 70-300 mm / bländare f/4,0 - f/5,6 ( vet ej vad detta betyder ) och 1st 18-270mm Bländare f/3,5-f/6,3

Vad tror du om ett 15-105 VR ? eller detta kanske blir lite litet , kanske bättre att lägga lite mer pengar och få ett bättre ?

MVH
 
Tänk dig att du kan fortsätta vrida zoomringen efter 55mm, precis det (och inget) innebär det att ha längre brännvidd. Att köpa 18-105 ger dig visserligen längre brännvidd (105 i stället för 55mm), men du har redan en zoom som börjar på 18mm, så en bättre idé är att köpa ett objektiv som tar vid där ditt nuvarande "slutar". Därför fick du förslag på 55-200, 55-300 och 70-300. "Glappet" i den senare spelar ingen som helst roll, ifall du undrar. Tanken med systemkameror är att man ska kunna byta objektiv. Två separata objektiv som täcker 18-200 är normalt sett bättre än ett, allt annat lika.

Köp gärna Nikon, de är mycket prisvärda på dessa volymobjektiv.

Vill du fota på nära håll för att få en tusenfoting att fylla bilden, behöver du ett makroobjektiv.

Per.

PS. Bländaren anger hur stor max öppning du kan ha, det påverkar skärpedjup och slutartid. Jag mindre siffra, desto bättre, allt annat lika. Finns det två siffror, är det olika max bländare för de olika brännvidderna.
 
Ja exakt, VR är optisk bildstabilisering, perfekt att ha i dåligt ljus.

När det gäller mer tele skulle jag säga Nikon 55-300 VR eller 70-300 VR beroende på hur mycket du är beredd att lägga. 70-300 är lite vassare men 55-300 är också riktigt bra! Dessutom finns Tamron 70-300 VC som också är bra.

Undvik de billigaste Tamron och Sigma utan stabilisering, de är inte i samma klass som de andra.

Hej igen

Jag tittade lite på dom objektiven, och ja....dom kostar ju en del :)

Hade kanske tänkt mig mellan 1000-1500 kr, men dom kanske inte är så bra eller ?

Inte lätt som nybörjare i denna djungel :)

MVH
 
Hej igen

Jag tittade lite på dom objektiven, och ja....dom kostar ju en del :)

Hade kanske tänkt mig mellan 1000-1500 kr, men dom kanske inte är så bra eller ?

Inte lätt som nybörjare i denna djungel :)

MVH

Leta upp en Nikon 55-200 (helst VR) begagnad, det borde kunna gå med din budget. Om du köper från någon här på FS kan du vara rätt trygg, tycker jag.

Per.
 
Hej Per.

Absolut det skulle man kunna göra.....något speciellt man ska tänka på vid köp av begagnade objektiv ?

MVH

Prova objektivet och se att AF fungerar och att den sätter AF rätt, testa då med största bländaröppning (lägsta tal) och med en AF punkt från kameran

Se att VR verkar fungera ska låta lite från objektivet när du trycker ner avtrycket, när AF redan är satt

Sedan så kan du se att avståndsringen går mjukt

Att objektivet inte verkar skadat

ScandinavienPhoto får regelbundet in begagnade objektiv, titta där på deras hemsida. Du kan beställa objektiven till den affär som ligger närmast där du bor så du kan testa och du får 6 mån garnti
 
Ännu en nybliven D5100-ägare :)

Hej!

Jag har också precis köpt min första systemkamera, en Nikon D5100. Jag köpte kittet med både 18-55 VR och 55-200 VR, och jag är nöjd med båda objektiven. Jag resonerade som så att det var inte så stor skillnad i pris och att jag inte riktigt vet vad jag kommer att fotografera mest. Jag har faktiskt dessutom den enorma turen att få låna makroobjektivet Nikkor 60mm f/2.8 AF-S på obestämd tid.

Så som jag har förstått det, så ska det gå att få tag på Nikkor 55-200 VR till mycket bra pris begagnat, just eftersom att det är ett objektiv som ingår i många kit. Dessutom har jag uppfattat det som att om man köper det begagnat, så kan man i princip sälja det vidare för samma pris om man inte är nöjd (förutsatt såklart att det är i gott skick fortfarande).

Hoppas du är lika nöjd med kameran som jag är än så länge! Så himla roligt med en ny hobby.
 
Hej!

Jag har också precis köpt min första systemkamera, en Nikon D5100. Jag köpte kittet med både 18-55 VR och 55-200 VR, och jag är nöjd med båda objektiven. Jag resonerade som så att det var inte så stor skillnad i pris och att jag inte riktigt vet vad jag kommer att fotografera mest. Jag har faktiskt dessutom den enorma turen att få låna makroobjektivet Nikkor 60mm f/2.8 AF-S på obestämd tid.

Så som jag har förstått det, så ska det gå att få tag på Nikkor 55-200 VR till mycket bra pris begagnat, just eftersom att det är ett objektiv som ingår i många kit. Dessutom har jag uppfattat det som att om man köper det begagnat, så kan man i princip sälja det vidare för samma pris om man inte är nöjd (förutsatt såklart att det är i gott skick fortfarande).

Hoppas du är lika nöjd med kameran som jag är än så länge! Så himla roligt med en ny hobby.

Hej

Ja jag håller absolut med dig.
Hade aldrig trott att jag skulle bli så biten på fotografering :)

Jag kommer att köpa en nytt objektiv senare, men idag märkte jag hur bra det hade varit med ett bättre objektiv som kunde zooma längre.

var ute i skogen och fotade, och så en hackspett långt uppe i ett träd och dit nådde tyvärr inte min zoom, hade blivit en klockren bild annars med himlen och trädet som bakgrund :)

Du får lägga upp lite bilder på det du fotat...!! :)

Jag har en del i mitt galleri, men jag har ju bara fotat i ett par dagar, så dom kanske inte är dom bästa direkt :)

MVH
 
Nej, man kan ju inte köpa allt på en gång. Det är nog bra att lära sig den utrustning man har först och känna efter ordentligt vad det är man saknar. Själv skulle jag gärna vilja ha ett stativ, men känner att jag får vänta lite med det.

Har börjat ladda upp ett par bilder, och fler blir det förhoppningsvis! Har inte blivit så många fototurer ännu. Men om ett par veckor ska jag till Köpenhamn och gå på Zoo, där räknar jag med att det blir en hel del bilder!
 
Hej

Är nu en nybliven ägare till min allra första systemkamera...en Nikon D5100.
Jag har aldrig ägt / hållt eller tagit foto med en systemkamera, och aldrig varit sådär på fotgrafering, Men nu är man biten och fast på det :)

Har tagit ett par första bilder som finns inne på mitt album, och finns säkert en hel del som man ska tänka på , så alla tips är välkomna !

Något som jag undrar över är ...jag fick till ett objektiv 18-55mm VR, och längst ute finns ju den manuella fokusen, ska den inte vara totalt fast eller ska den gå att "rubba" nån millimeter när det står på Auto?

Nu menar jag inte vrida den helt ( om den inte är i manuellt läge ), utan bara så att den flyttar sig kanske 0,5-1 mm ? Är det normalt eller är nått fel ?

MVH
Morgan Stoltz

learning by doing e de bästa ! men använd google om du ha funderingar ! det finns bra fotoskolor på nätet som lär ut basic angående brännvidder slutare å sånt fotandet blir enklare å roligare om man förstår sig på sånt å de kostar inget att experimentera me digital fotografering ! men ett gott råd e att lär dig din kamera googla å läs andvändarhandboken
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.