Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarval

Produkter
(logga in för att koppla)

chigabiga

Medlem
Hej,

Är nybörjare och är intresserad av att skaffa en systemkamera. Tycker det vore intressant att lära sig fotografera från grunden.

Många anser att man bör börja med en manuell kamera, åsikter? Hur är kamerorna de säljer på www.photax.se (Phenix, två modeller)? Är det värt att satsa på, eller ska man satsa på bra begagnat istället?

Jag har kollat upp kameror med autofocus etc etc också, och där finns flera stycken jag funderar över, bl a:

Minolta Dynax 5
Canon EOS 300
Pentax MZ-6 (den är väl ganska ny, har någon testat den?)

Tacksam för åsikter och råd i allmänhet.

Tack på förhand!

kan rekomendera pentax k1000

Tjena mittbena...
Jag ar en glad amator fotograf som har bade den ena och den andra dyra o fina foto mojangen, men min gammla arbets hast, Pentax K1000 den ar en klippa... har du chansen att fa tag pa en san har sa kommer du att behalla den, skulle tro att du kan hitta en beganad for runt 500 spann hemma... sag att det fanns nya modeller har i USA men de tog typ $200 for en san... objektiven e snor billiga o det e kul att fota med den, rekomenderar att skaffa en tex. 28mm o en ljuskanslig 50mm sag 1.4 eller 1.8... jag slapper aldrig min Pentax, kolla garna mina bilder, de flesta e tagna me den...
Hoppas att du hittar natt.
Timo

Tveeggat svärd

En helmanuell kamera är mycket bra att lära sig fotografera med, för den tvingar en att tänka på det man håller på med. Å andra sidan kan det också vara hämmande; Det är många saker att hålla reda på samtidigt, och det finns trots allt tillfällen då man inte bryr sig om huruvida det var man själv eller kameran som ställde in allting.

I de fallen är en kamera med automatik en god vän.

Dagens AF-kameror kan vara väldigt hjälpsamma, eftsom man kan ju ställa in dem på automatik på alla andra saker än just den del man vill lära sig behärska vid varje givet tillfälle.

Därmed inte sagt att en AF-kamera är det självklara valet, för det finns alltid en risk att man slarvar och låter kameran ta över även sedan man lärt sig behärska alla manuella finesser.

/Fredrik

Det är oerhört svårt att ge ett generellt råd som passar alla nybörjare. Kameravalet styrs av din personlighet och av de motiv du har tänkt fotografera. Exponeringsautomatik och AF är bra om du är snapshot-typen som gillar att ta bilder på fri hand t.ex. på människor i rörelse. Om du är en långsamma stativfotograf som plåtar stillastående motiv, ja då kan en manuell kamera vara rätt val.

Sedan beror kameravalet förstås på hur pryl- och teknikintresserad du är. Finessjägaren föredrar säkert en modern AF-kamera.

Det finns minns hundra forumtrådar om nybörjarens kameraval. Ett tips är att kolla igenom dem, om du inte redan gjort det.

Köp en modern kamera med en normalzoom (cirka 28-80 mm). Hoppa över motivprogrammen, välj bländarförval (du bestämmer bländarvärdet, kameran föreslår slutartid).

Läs instruktionsboken noga. Jag tar den en gång till: läs instruktionsboken noga! Lär dig kamerans funktioner, torrfotografera (utan film alltså) så att du vet precis hur kameran fungerar. Det är som att köra bil: svårt när man håller på att lära sig, enkelt när man kan det.

Börja med negativ färgfilm (sådan som ger färgkort). Det är billigt och man ser snabbt resultatet. Undersök världen med kameran!

håller med om att den gamla pentaxen är riktigt skön att plåta med, och objektiv i de ljusstyrkorna (1.4,2.0 osv) kostar skjortan till nyare kameror. Om du å andra sidan vill ha möjligheten att ibland köra helautomatiskt och dessutom alltid ha blixten med dej rekommenderar jag starkt en eos 300. Det är en mycket bra kamera; lätt, skarp optik, pålitlig och välexponerande. den kostar väl 3-3500 spänn (billigast på nätet exvis gm. hegethorns). Även dess föregångare eos 500 är en bra kamera. lycka till!

Jag kan också rekommendera EOS 300.
Vad jag vet så har den en del saker som F-65 saknar. Iaf. manuell ISO-inställning (bra att ha).

En fördel med Canon är att marknaden för begagnade objektiv verkar vara större, samt att sortimentet överhuvudtaget är något större.

MZ-6 och Pentax vet jag inte så mycket om.

Då får väl jag rekommendera Minolta Dynax 5 då.. hehe. Slår både EOS 300 och F65 "på fingrarna". Alla tre är bra kameror för "allroundfotografering".

Vet du inte riktigt vad du är intresserad av för motiv att fotografera..eller om du överhuvudtaget inte vet om skapande foto är något för dig..ja då är alla tre utmärkta val. De klarar de flesta kreativa situationer, kan köras med automatik eller helt manuellt samt också med halvautomatik (bländarförval tex). Upptäcker man att man inte var så intresserad av det här med kreativt fotoskapande så har man en kompetent kamera till "semestern".

Men satsa på ett lite mer kvalitetsobjektiv än den "vanliga" plastsaken som följer med i normala fall. Det ger en mer gedigen känsla i kameran då.

/JP

Föreslå kamera + objektiv, ca 5000 kr!

Hej,

Tack för bra tips!!!

En idé! Ska vi låtsas att jag ger er 5000 kronor att köpa en systemkamera till en nybörjare som jag? Välj precis vad ni vill, nytt, begagnat, manuellt, automatisk, billigt hus med "dyra" (nåja, 5000 är ju gränsen...) objektiv eller tvärtom (vilket väl dock inte är så smart, har jag förstått), vad som helst som pengarna räcker till för i kamera- och objektivväg. Vad blir valet och med vilken motivering?

Nu vet jag ju att det är individuellt vad man gillar i kameraväg, och att alla alternativ kanske inte passar mig. Men ändå - jag är nyfiken på vad ni väljer och hur ni motiverar detta val.

Hälsningar,

Michael

Minolta Dynax 5 med ett original AF 28-105/3.5-4.5 objektiv!! Finns hos Scandinavianphoto.se.

Jag motiverar det med att du inte hittar en mer prisvärd kamera under 5000:-. :)

/JP

Sådant här är kul! Det här är vad jag skulle välja (begagnat):

Nikon FA 2500:- På LP-foto
+
Nikon 135/2,8 Series E 1100:- L-foto
Eller Nikon 75-150/3,5 995:- L-foto
+
Nikkor 50/1,8 1300 L-foto
Eller Nikon 50/1,8 Series E ca 700:- L-foto

Om du väljer de billigare objektiven får du råd (nästan) med ett Manfrotto 055 eller 190 stativ!

Det här kittet riktar sig nog mot någon som vill lära sig grunderna med en manuell kamera men ändå ha möjlighet till program eller halvautomatik. När prylarna är begagnade behöver man inte vara så rädd om dem och kan släpa med sig dem på tokigheter. Om du sedan väljer att gå mot ett AF hus bör objektiven funka och FA'n blir nog ett utmärkt andra hus!
OBS, vet inte hur aktuella priserna är på L-foto.

Hasselblad 500C med Planar80 och i värsta fall ett C12, men man kan få ha litet is i magen och vänta in den - och pruta, men de finns.
Us

Tack för tips!

Hej,

Tack för tips (om någon har fler, skicka gärna)! Just nu lutar det nog åt Minolta Dynax 5 med 28-105, men jag har inte bestämt mig till 100% än...Det kan bli manuellt och/eller begagnat också...

Jag får väl bestämma mig om en månad ungefär. Just nu bor jag i Brasilien med min fru, men vi flyttar tillbaka till Sverige i augusti. Skulle ju kunna köpa kamera här i och för sig, men de är sanslöst dyra på kameror och andra teknikprylar (tv, datorer etc etc) i detta land! Ångrar att jag inte köpte mig en systemkamera innan vi flyttade hit, fantastiska bergslandskap där vi bor...Men jag får väl utnyttja kameran nästa gång vi åker hit istället :)

Åter - tack så mycket för svar och råd!

Michael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar