Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarutrustning??

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Hej!

Som gröngöling inom fototeknik känns det bra att ha en sådan sida som denna. Jag skulle behöva tips på ett komplett nybörjarpaket..som ändå har potential att ge riktigt högkvalitativa bilder.

Jag vill främst ta stämningsfulla landskapsbilder med favoritmotivet "Skärgårdar". Då jag är total nybörjare och prioriterar själva bilden framför att "pula" med en mängd teknik..så söker jag enkelhet vid kameraval - om nu detta finns att tillgå :).

Ett tips som jag tidigare har fått är detta:

* Nikon FM eller Nikon FM2
* Objektiven 28/2.8 50/1.8 och 105/2.5
* Stativ med kulhuvud - gärna med gummifötter

Är detta en lämplig nybörjarutrustning?
Finns det andra alternativ man bör beakta?
Kanske Nikon FM3A?

Om ni känner till vad ovanstående produkter ligger på för priser så tar jag tacksamt emot information...

Bästa hälsningar
Jonas

FM3 kostar sju papp så det är väl inte så intressant.
Jag skulle satsa på en 24mm istället för 28mm.
Då kan man ännu bättre få med det storslagna "landskapet" i skärgården. Även himmelen kommer med som är en viktig del av skärgården (i och med så lite som skärmar av horisonten)
Jag använder en Nikon F2 men då måste man pula med exponeringen själv så det kanske inte passar (men det är kul:).

Hej

tycker att du fått ihop ett bra paket. Nikon Fm2 är ju en mycket rejäl kamera som fungerar både som nybörjarkamera och som extra hus för proffsen. Den har ju den uppenbara fördelen att inte vara i behov av ström för att fungera så den är ju perfekt för riktigt bistert klimat (utan exp mätare då förståss..)