Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarutrustning??

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Hej!

Som gröngöling inom fototeknik känns det bra att ha en sådan sida som denna. Jag skulle behöva tips på ett komplett nybörjarpaket..som ändå har potential att ge riktigt högkvalitativa bilder.

Jag vill främst ta stämningsfulla landskapsbilder med favoritmotivet "Skärgårdar". Då jag är total nybörjare och prioriterar själva bilden framför att "pula" med en mängd teknik..så söker jag enkelhet vid kameraval - om nu detta finns att tillgå :).

Ett tips som jag tidigare har fått är detta:

* Nikon FM eller Nikon FM2
* Objektiven 28/2.8 50/1.8 och 105/2.5
* Stativ med kulhuvud - gärna med gummifötter

Är detta en lämplig nybörjarutrustning?
Finns det andra alternativ man bör beakta?
Kanske Nikon FM3A?

Om ni känner till vad ovanstående produkter ligger på för priser så tar jag tacksamt emot information...

Bästa hälsningar
Jonas

FM3 kostar sju papp så det är väl inte så intressant.
Jag skulle satsa på en 24mm istället för 28mm.
Då kan man ännu bättre få med det storslagna "landskapet" i skärgården. Även himmelen kommer med som är en viktig del av skärgården (i och med så lite som skärmar av horisonten)
Jag använder en Nikon F2 men då måste man pula med exponeringen själv så det kanske inte passar (men det är kul:).

Hej

tycker att du fått ihop ett bra paket. Nikon Fm2 är ju en mycket rejäl kamera som fungerar både som nybörjarkamera och som extra hus för proffsen. Den har ju den uppenbara fördelen att inte vara i behov av ström för att fungera så den är ju perfekt för riktigt bistert klimat (utan exp mätare då förståss..)

Tycker att du borde komplettera med filter.. titta gärna närmare på Cokins P-system, tonat grått o polafilter bör ju ligga med.

Bilder tagna med Fm2 mfl Nikon hittar du om du önskar på www.motljus.com

Med vänlig hälsning
Johan

Låter som ett välkomponerat paket. Med dina motivval är inte ljusstyrka högsta prioritet, så då kan du komma billigare undan om du köper en AF Nikkor 28-105-zoom istället för de fasta objektiven. Visst förlorar du lite skärpa, men du vinner mycket flexibilitet. Till syvende och sist är det väl en fråga om stil. En disciplinerad fotograf som vet vad hon är ute efter väljer nog de fasta rören, men i början kan det vara himla lärorikt att snabbt kunna se skillnaden mellan olika brännvidder.

Vad är det för pris på Nikon FM2 egentligen? Säljs den som ny eller är det endast begagnat som gäller?

Jag såg att FM2-N kostar runt 6200:-...aningen mycket kanske...så jag hoppas att det går att få tag på en FM2 som ligger något lägre i pris än så!?

Jag har också fått upp ögonen för Nikons F80. Hur är denna kamera jämfört med ovan nämnda modeller? Ska som sagt främst användas vid landskapsfotografering (skärgårdsmiljö). Priset på denna ligger ett par tusen under FM2-N, alltså runt 4000:-. Ett ok instegspris tycker jag!

Med vänlig hälsning
Jonas

F80 klarar allt som FM2 klarar förutom spegeluppfällning och manuella objektiv. En sån kombinerat med ett AF Nikkor 28-105 eller en tredjeparts 28-70/2.8 är inget dumt val.

Sen är det ju en modern kamera med allt vad det innebär av batteriberoende osv.

Vad innebär spegeluppfällning egentligen? Och vilka problem kan batterierna ställa till med..förutom att dem tar slut någon gång då och då?

Vilken av kamerorna F80 och FM2 har potential att ge bäst bildkvalité? Det är det viktiga för mig. Vilken skulle du satsa på om du varit på gång att köpa din första systemkamera? Andra, kanske bättre alternativ i denna prisklass?

Det jag känner för att fota är vackra landskapsbilder, främst skärgårdsmiljöer och jordbruksbygder. Men också sysselsatta människor i dessa miljöer vill jag på något sätt dokumentera. Att försöka hitta det enkla i tillvaron..ursprunget. Att få fram en känsla av värme, glädje och förnöjdsamhet i bilderna lockar. Även ögonblicksbilder med sysslande människor i ovanliga situation; kanske pressbilder tagna i svart/vitt hade varit intressant att fota.

Kameran behöver inte vara överutrustad med teknik och finesser, utan det viktiga är den potentiella kvalitén på slutbilden. Så enkelhet framför finesser föredrar jag.

Vilket system kan passa mina behov för ovan nämnda användningsområden?

Med vänlig hälsning
Jonas

Tar batterierna slut i en F80 är det bara att gå hem. I en FM2 kan du fortfarande fota, även om du får gissa tiderna eller använda lös mätare.
Använder själv en FA med just 28/2,8 50/1,8 och 105/2,5. Det är en jättebra kombination med ett brett användningsområde. Jag är liksom du intresserad av människor i sin dagliga syssla och även en del natur. Då jag ofta tar ganska god tid på mig behöver jag ingen zoom.
Lycka till!

Båda de ovanstående uppfyller dina krav med råge, fast på helt olika sätt. F80 har motor, exponeringsautomatik och autofokus som rätt använt gör livet lättare. FM2 ställer större krav på dig som fotograf och att du tänker när du fotograferar, men det kan också vara till fördel i din utveckling.

Bäst bildkvalitet? Kamerahuset är ju bara en ljustät låda, det är objektivet som gör bilden. Å andra sidan kan FM2ans spegeluppfällning ge skarpare bilder tillsammans med långa objektiv eller vid närbildfotografering i de kritiska tiderna mellan 1/15 och 1/2. F80 å andra sidan har en modernare ljusmätare som kan bidra till mer precision i exponeringen.

Men om jag får ge en personlig rekommendation så skulle jag rösta på en begagnad F801 eller F90. Det bör du få för samma pris som en ny F80, men då med möjlighet att använda äldre manuella objektiv vilket F80 inte klarar.

Spotmätning kommer du nog att vilja ha så småningom, och det talar i så fall mot FM2 som r den enda av de nämnda kamerorna som saknar detta.

Det känns som de båda systemen uppfyller mina behov med råge. Kanske är det för avancerade hus för mig som nybörjare!? Huvudsaken är att det går att förmedla känslorna i dem miljöer jag har tänkt mig..och detta med bra kvalité på bilderna.

Vad finns det för billigare/enklare system som kan ge samma gedigna bildkvalité som F80 och FM2? Kanske F65 eller liknande? Bara man inte växer ur "kostymen" för snabbt! :)

Jag ska ta och kolla upp F801 och F90 också.

Får passa på att tacka för era hjälpsamma svar också! Tack!!

Med vänlig hälsning
Jonas

Det F65 inte har är skärpedjupskontroll, som är en rätt nyttig finess vid naturfotografering.

F80..

Jag älskar min F80, den är perfekt i alla avseenden - speciellt exponeringen. Men, jag tycker inte om att den inte tar mina äldre gluggar från 80-talet. Så om du vill ha ett system där du både kan få kakan och samtidigt äta upp den bör du satsa på en begagnad F90X, precis som JIMH skriver.. Den växer du inte ur iallafall. Och dessutom finns det inget som går upp mot gamla hederliga manuellt fokuserade gluggar.. :)

F65:an har väll visst skärpedjupskontroll? Den knappen sitter rätt under fokusbelysningslampan, om jag inte minns knasigt. (Rätta mig! Om jag är knasig!)

Jag kollade upp det där med skärpedjupskontroll hos F65. Den har iallafall en skärpedjups-knapp..:)

Men, jag förstår inte riktigt vad det är man inte kan göra med en F65 som man kan med exempelvis en F90X..? Jag antar att det helt enkelt har att göra med vilka objektiv som passar etc..!?
Och det i sin tur till hur kvalitén på bilderna kan bli...så klart! ;)

Får nog ta och läsa in mig på fototeknik så att man kan göra egna "korrekta" slutsatser vid val av hus. Lika bra att börja redan nu...

Mvh
Jonas

"Bättre bilder" blir det inte med en F90 jämfört med en F65. Däremot finns det funktioner på den mer avancerade kameran som ger dig som fotograf större kontroll. Spotmätning t ex. Men jag försöker absolut inte avråda dig från en F65, det är en kamera som klarar mycket. Men du gör nog klokt i att läsa in dig lite i ämnet. Då kan du ju fatta ett beslut som du kan överblicka alla konsekvenser av. En webbplats med mycket info om olika nikonmodeller hittar du här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar