Annons

Nybörjarutrustning för 10 000 SEK

Produkter
(logga in för att koppla)

Thoht

Medlem
Hej!

Har tidigare postat, men köpet blev inte av just då p.g.a. tidsbrist. Nu tänkte jag uppgradera från min Canon IXUS 95 till en systemkamera, men jag vill försöka hålla mig till under 10 000 SEK då jag ändå inte har kunskap eller erfarenhet att rättfärdiga värstinggrejer. Dessutom skall kameran med ut i naturen och stå pall för att bo i tält. Motiven jag tänker mig är djur, lite landskap och människor som klättrar, åker skidor eller annat kul. Det skall vara en kamera att växa i.

Jag tänker mig att jag behöver ett kamerahus (duh), ett litet objektiv plus ett teleobjektiv, en väska och minneskort. Stativ och batterigrepp är ett plus men inte en nödvändighet just nu. Dator har jag, en Mac med iPhoto, duger gott och väl.

Vad tror ni om kittet Nikon D5000 med 18-55VR + 55-200VR för 8 290 SEK? Lägg till ett minneskort på 16GB för 844 SEK och en Crumpler-väska för 595 SEK, så blir det en total på 9 729 SEK. Jag är lite tveksam till väskan, jag är oerhört förtjust i Crumpler och har flera väskor av det fabrikatet sedan tidigare som hållit i ur och skur, men det skall ju gå att vandra i skog och fjäll med kameran samtidigt som jag lika gärna vill kunna ha med den ute på stan.

Vad tycker ni? :)
 
Flera mindre minneskort är ingen dum idé, skulle aldrig våga lita på ett enda stort kort.
Förslagsvis 4 st 4 GB kanske?

Mvh.
Anders
 
Flera mindre minneskort är ingen dum idé, skulle aldrig våga lita på ett enda stort kort.
Förslagsvis 4 st 4 GB kanske?

Mvh.
Anders

Sant, tänkte inte på det. Jag har ju faktist två stycken minnen på 2GB sedan tidigare som duger - stryker minneskort från listan. Överväger att lägga till stativet Velbon DF-40/F, billig och bra skit, s.a.s.?
 
Vad tror ni om kittet Nikon D5000 med 18-55VR + 55-200VR för 8 290 SEK?

Som Nikonägare tycker jag det är ett klokt val! Du får en kamera med en modern sensor med riktigt goda brusegenskaper och objektiv med goda optiska prestanda till lågt pris.

Det finns säkert motsvarande goda kombination från konkurrenterna, men de vet jag för litet om.

Jag håller med föregående skribent om att du bör ha flera små (!) minneskort i stället för ett stort.

Per.
 
Vid närmare eftertanke så kommer jag nog inte vilja släpa på ett stativ i skogen... Minneskort har jag dessutom redan, så ett av följande alternativ är kanske mer överkomliga priset till trots:

1) Canon EOS 550D med "EF-S 18-55 IS" samt "EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM", 13 180 SEK
2) Nikon D5000 med "18-55 VR" samt "AF-S Zoom-Nikkor 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED VR", 11 580 SEK

Många skriver att 300 är minimum för att plåta djur och fåglar, så ett av ovanstående kanske är en bättre idé istället för att så småningom sälja föregående teleobjektiv och köpa nytt?
 
2) Nikon D5000 med "18-55 VR" samt "AF-S Zoom-Nikkor 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED VR", 11 580 SEK

Många skriver att 300 är minimum för att plåta djur och fåglar, så ett av ovanstående kanske är en bättre idé istället för att så småningom sälja föregående teleobjektiv och köpa nytt?


Nikons 70-300 kan jag rekommendera, ett mycket prisvärt och smidigt objektiv.

Mvh
Anders
 
Grundtipset om du vill spara pengar är nog att gå ut på blocket och köpa en begangad kamera. Det finns massor av Canon 450D (och motsvarande i från Nikon) till salu som bara är 2-3 månader gamla och har garanti kvar men som ändå ligger 1-2000kr under butikspriset. Orsaken är nog att det är ganska många som köper en systemkamera men som efter en månade eller två inser att det inte var så roligt som de trodde och då säljer paketet. Genom att köpa en begagnad kamera får du mer pengar över till riktigt bra objektiv som (enligt mig) är viktigare än kameran för att det ska vara roligt att fota.
 
Det blev en Canon EOS 550D med "EF-S 18-55 IS" samt "EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM" efter många om och men. Jag bläddrade runt lite i andra trådar om utrustning för fjällvandring och liknande aktiviteter och kom fram till att ryggsäcken nog duger som stativ till att börja med. Jag slopade även väskan för att istället satsa på något i stil med Lowepros Street & Field-bälten. Är det dåligt väder åker kameran ned i ryggsäcken istället.

Vet någon vilket sliplocksfodral som skulle passa till det kamerahuset med det lilla objektivet - eller är det bäst att åka till en större stad och kolla i t.ex. en Expertbutik? Finns det liknande fodral av annat fabrikat som man kan spänna fast i ett bälte (horisontellt) eller t.o.m. på en axelrem (vertikalt)?
 
Grundtipset om du vill spara pengar är nog att gå ut på blocket och köpa en begangad kamera. Det finns massor av Canon 450D (och motsvarande i från Nikon) till salu som bara är 2-3 månader gamla och har garanti kvar men som ändå ligger 1-2000kr under butikspriset. Orsaken är nog att det är ganska många som köper en systemkamera men som efter en månade eller två inser att det inte var så roligt som de trodde och då säljer paketet. Genom att köpa en begagnad kamera får du mer pengar över till riktigt bra objektiv som (enligt mig) är viktigare än kameran för att det ska vara roligt att fota.

Tack för tipset - bättre begagnat, givetvis. :) Har redan kikat där men hittade inte vad jag letade efter. Har aningen bråttom också, men nu verkar det som att både Canon 550D och Nikon D5000 är slut i princip varje nätbutik (finns bara ett fåtal i fysiska butiker), så jag får väl se hur det går.
 
Det blev en Canon EOS 550D med "EF-S 18-55 IS" samt "EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM" efter många om och men. Jag bläddrade runt lite i andra trådar om utrustning för fjällvandring och liknande aktiviteter och kom fram till att ryggsäcken nog duger som stativ till att börja med. Jag slopade även väskan för att istället satsa på något i stil med Lowepros Street & Field-bälten. Är det dåligt väder åker kameran ned i ryggsäcken istället.

Vet någon vilket sliplocksfodral som skulle passa till det kamerahuset med det lilla objektivet - eller är det bäst att åka till en större stad och kolla i t.ex. en Expertbutik? Finns det liknande fodral av annat fabrikat som man kan spänna fast i ett bälte (horisontellt) eller t.o.m. på en axelrem (vertikalt)?


Får jag fråga var du köpte och vad du betalade för paketet?
Börjar luta mer och mer åt Canon EOS 550D, efter att ha velat fram o tillbaka mellan den, Canon 500 och Nikon D5000 (och ett tag även Olympus PEN E-PL1).
 
Hittade en väska som borde passa: LowePro Toploader Zoom 55 AW. Med den får det långa teleobjektivet plats om det är monterat. Ett löst fodral (LowePro S&F Lens Case 1) till det andra objektivet borde räcka, kan inte tänka mig att man byter särskilt ofta ute i naturen (men jag kanske har fel!). Jag skippar bältet till att börja med och ser om jag inte kan fästa väskan på ryggans avlastningsbälte, antingen mitt på eller på sidan. Selen såg alldeles för bökig ut.
 
Får jag fråga var du köpte och vad du betalade för paketet?
Börjar luta mer och mer åt Canon EOS 550D, efter att ha velat fram o tillbaka mellan den, Canon 500 och Nikon D5000 (och ett tag även Olympus PEN E-PL1).

7990 SEK på Inet.se. De hade bara två kvar i en av de fysiska butikerna. Säljs de inte under dagen skulle de skicka en av dem till mig imorgon. Jag kollade med ett antal nätbutiker som jag handlat från tidigare och både Canon 550D och Nikon D5000 verkar ha gått åt. Jag gillar min Canon IXUS kompaktkamera, men i övrigt kändes skillnaderna obetydliga för min del.
 
Får jag fråga var du köpte och vad du betalade för paketet?
Börjar luta mer och mer åt Canon EOS 550D, efter att ha velat fram o tillbaka mellan den, Canon 500 och Nikon D5000 (och ett tag även Olympus PEN E-PL1).

Elgiganten är väl billigast med 7500 kr för 550D & 18-55 IS.

550D känns för mig lite som 350D var på sin tid. En grym sensor med grymma egenskaper i övrigt gällande filminspelning med mic osv, men i ett ganska litet hus. Kamerorna är små i händerna men mkt snabb arbetade är dom allt.

Ett säkert köp!
 
Elgiganten är väl billigast med 7500 kr för 550D & 18-55 IS.

550D känns för mig lite som 350D var på sin tid. En grym sensor med grymma egenskaper i övrigt gällande filminspelning med mic osv, men i ett ganska litet hus. Kamerorna är små i händerna men mkt snabb arbetade är dom allt.

Ett säkert köp!

Jo, men tyvärr är de slut på Elgiganten nästan överallt. Ringde deras kundtjänst tidigare idag. Slut även på internetbutiklagret, väntas in igen ca 12/7 men kan komma ännu senare. Antar att de återigen kör en mastodontkampanj trots att de knappt har några ex. av de varor som lockar lite extra... Fult.
Men roligt att läsa så positivt omdöme om kameran! :eek:)
 
7990 SEK på Inet.se. De hade bara två kvar i en av de fysiska butikerna. Säljs de inte under dagen skulle de skicka en av dem till mig imorgon. Jag kollade med ett antal nätbutiker som jag handlat från tidigare och både Canon 550D och Nikon D5000 verkar ha gått åt. Jag gillar min Canon IXUS kompaktkamera, men i övrigt kändes skillnaderna obetydliga för min del.

Tack för svaret!
Ja, det verkar vara ett vanligt pris för kameran via internetbutiker. Hoppas du får den snabbt! :eek:)
 
De har nu plötsligt fyra stycken exemplar istället för två - hur nu det gick till - men jag håller tummarna!

Om man skall ut i obygden, säg en vecka, är det bäst att skaffa batterigrepp eller ett par extra batterier?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.