ANNONS
Annons

Nybörjarråd för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Camera RAW ingår i PS, ingår det i LR också det visste jag inte? LR är knappast en ersättning för PS eller Elements för den delen, hur tänkte du nu?

Använder man LR upptäcker man snabbt att kontrollerna är identiska med de i CameraRaw. Jag antar att det är det han syftar på. Lightroom är lika lite en ersättning för PS eller Elements som Camera Raw är.

Använder man LR upptäcker man snabbt att kontrollerna är identiska med de i CameraRaw. Jag antar att det är det han syftar på. Lightroom är lika lite en ersättning för PS eller Elements som Camera Raw är.

Nu är jag inte med.

Lightroom är väl i allra högsta grad en ersättare för Camera Raw i Photoshop. Det är ju Camera Raw som du i princip använder när du redigerar bilderna i Lightroom.

Jag håller med om att Lightroom inte är en direkt ersättare för ALLA funktioner som finns i Elements. Däremot är det massor av punkter där de överlappar varandra.

Mvh
Anders

Med min minimala kunskap så har jag kommit fram till att LX3:an inte ger dng-format, men jag kan ha fel...
I ärlighetens namn vet jag inte ens vad dng är (bortsett från att det är adobes eget RAW-format)

Min FZ28 har samma raw-filer som LX3:an och fram till den uppdatering som Adobe annonserat för LR nu i december måste filerna konverteras till dng för att man ska kunna ta in dem och jobba med dem i Lightroom. Senaste Adobe DNG Converter (5.2) klarar det galant. I Elements 7 med Camera Raw 5.2 behöver filerna inte konverteras utan går att arbeta direkt med.

Det kanske bör tilläggas att Camera Raw i Elements saknar mycket som finns i Lightroom och i det Camera Raw som finns i Photoshop CS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar