Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarråd för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Jag ser att kunskapsnivån på detta forumet är betydligt högre än min, men jag har inte hittat någon annanstans att ställa frågan, so here I go...

Tänkte äntligen påbörja att redigera digitala bilder och skulle behöva lite programtips...
Jag har vettiga kameror som skjuter RAW och vill gärna jobba med det filformatet.
Jag har plåtat och framkallat en hel del manuellt för ett antal år sedan, men småbarn och jobbet har sett till att tiden för digital bilbehandling inte funnits.

Nu har jag dock tid över och funderar t.om att anmäla mig till nån kurs på medborgarskolan

Nåväl, nu till min fråga... jag blir osäker på om jag skall köra Photoshop eller Photoshop Elements?
Lightroom, är detta ett alternativ till de 2 ovan, eller är det ett tilläggsprogram?

Vill gärna köra Svensk version

Ödmjukast!

Ps. det blir rätt mycket bilder med min nya P&S kamera Lumix LX3, så programmet jag skall använda måste kunna hantera RAW från den

Hej

Jag använder både Lightroom och Photoshop. Lightroom har för mig varit förlösande då det snabbt och enkelt går att göra alla de justseringar jag behöver (beskärning, skärpa, nivåer etc etc.) för att få fram en bra bild ur skrivaren. Om jag däremot vill göra lite extra med en bild så fixar jag med den i Photoshop (tex nivåer inom olika områden på bilden, efterbelysa, skugga, jobba med lager, selektiv färgändring etc etc). De passar därför bra att använda tillsammans (Elements duger säkert också). Jag har också småbarn och var glad då Lightroom lanserades. Det programmet gör allt snabbt och enkelt men har sina begränsningar. Har du hållt på och "slabbat"med framkallning och kopiering kanske du vill gå ett steg längre än vad jag gör och då är väl Photoshop (eller Elements) att föredra.

Hälsningar

/HYB

Vill du arbeta med raw så finns det ett bra gratis program som heter Raw Therapee (har jag för mig), själv använder jag Lightroom2, men det kostar en del. Ska man bara syssla med enkel bildredigering så räcker de senare versionerna av Elements väldigt långt. De är dessutom mer intuitiva än vad PS är. Har man däremot planer på att syssla med avancerad redigering av sina bilder är det nog lika bra börja direkt i PS eftersom gränssnitten skiljer sig en del.

Testa Lightroom (ver 1.4 har en bugg så kör senaste). Det är lätt och du kan faktiskt göra väldigt mkt. Photoshop kan vara nästa steg när du har kommit in i den första hanteringen med framkallning etc. Jag börjar i LR, gör grundinställningarna och exporterar vissa till PS som jag vill göra något ytterligare, mer avancerat med.

Finns massor med alternativ. Vet inte vad du får för format ur din kamera men det finns konverterare som gör om till ex .dng som är Adobes egna format.

Hej,
kul att du känner dig sugen på att ge dig in i det här träsket du med - välkommen.

Jag tycker du skall satsa på Adobe Elements 7.

Det finns flera gratisprogram av olika slag t.ex. Gimp (som jag aldrig provat), PhaseOne (som funkar bra men har ett lite rörigt gränsnitt tycker jag, hög inlärningströskel) och säkert många många fler...men det är inte för inte som Photoshop är industristandarden idag, och att då få köra deras konsumentversion som nybörjare tycker jag känns klockrent.

/ Magnus, som var busig för 10 år sedan och körde med piratprogram på den tiden - men inte nu längre...

Tack för tipsen...

Jag tror att med min nivå så räcker Elements väl istället för den "stora" versionen. Det jag har kunnat googla mig fram till så är Elements riktigt bra för att vara instegsmodel.
Däremot verkar Lightroom vara intressant, vilken version är det som gäller? Är Lightroom bara en ren bildredigerare eller är det också ett standalone program för visning (typ sorterare i Elements)?
Om fallet är så, blir det inte struligt att ha 2 program (Elements & Lightroom) som "huvudprogram/bildinporterare"

Förstår ni hur jag menar?

Tack för tipsen...

Jag tror att med min nivå så räcker Elements väl istället för den "stora" versionen. Det jag har kunnat googla mig fram till så är Elements riktigt bra för att vara instegsmodel.
Däremot verkar Lightroom vara intressant, vilken version är det som gäller? Är Lightroom bara en ren bildredigerare eller är det också ett standalone program för visning (typ sorterare i Elements)?
Om fallet är så, blir det inte struligt att ha 2 program (Elements & Lightroom) som "huvudprogram/bildinporterare"

Lightroom 1 eller 2 (2:an har en del nya smarta funktioner som tillåter lokala förändringar av en raw-fil) är först och främst ett program för konvertering av raw-filer (vissa kanske säger emot, men jag anser det), men det är också ett väldigt kompetent katalogprobram, klarar enkla bildspel, har en funktion för publicering av bilder på nätet samt även utsrift. Däremot så är många funktioner för redigering/retuschering väldigt begränsade. Därav kan det vara bra att komplettera med ex. Elements.

Är Lightroom bara en ren bildredigerare eller är det också ett standalone program för visning (typ sorterare i Elements)?

Lightroom är inte i första hand för bildredigering utan för hantering, dvs importera bilder från kamera, sortera, göra bildgallerier och sånt där man hanterar en grupp bilder istället för enskilda bilder.

Det finns ganska mycket instruktioner om photoshop och elements på www.moderskeppet.se respektive www.bildbehandla.se
De som står bakom de siterna har också en distanskurs i bildbehandling/photoshop på Högskolan i Jönköping.

PS Elements rekommenderas

Med Photoshop Elements (f.n. version 7) kan du
1. Importera, omvandla och grundbearbeta dina raw-filer från (nästan) alla DSLR-kameror som finns på marknaden idag och spara dem i valfritt format.
2. Bearbetad dem ytterligare med den ordinarie bildbehandlaren i Elements, nivåer, mättnad, färger, lager, lagermasker osv osv. (mycket mer än man som vanlig användare torde kunna lära dig att använda)
3. Sortera och hålla ordning på alla dina bilder i den sorterings / organiseringsmodul som också ingår och som fungerar alldeles utmärkt.
Mitt tips: Krångla inte till det med flera olika program
PS Elements har allt du behöver och mer därtill.

Med reservation för att mina erfarenheter av Elements avser version 5 (som är ett par generationer tillbaka) så tycker jag Lightroom är överlägset.

Jag tycker att man ganska ofta lurar sig själv genom att köpa "konsumentversionerna" av programmen. De är inte enklare att använda än de "riktiga" programmen.

Jag skulle föreslå att du laddar ner Lightroom version 2.1 frå Adobe. Det finns en gratisversion som du kan testa i 30 dagar. Jobba intensivt med det under den perioden - perfekt julpyssel! :) Om du inte gillar det, fine, prova något annat. Min gissning är dock att du kommer att älska det - när du väl kommit över de första frågetecknen.

För min del behöver jag inget mer än Lightroom. Jag kan göra alla de redigeringa som jag vill i det programmet. Dessutom ger det i princip obegränsade möjligheter att organisera dina bilder på ett vettigt sätt.

Det som LR inte kan göra är mer avancerade redigeringar av bilder men för egen del är jag inte det minsta intresserad av det.

Mvh
Anders

Lightroom är inte i första hand för bildredigering utan för hantering, dvs importera bilder från kamera, sortera, göra bildgallerier och sånt där man hanterar en grupp bilder istället för enskilda bilder.

Jag håller inte med helt och hållet.

Visst använder man Lightroom för att redigera enstaka bilder!

Det är en av många fördelarna med Lightroom, du kan göra förändringar på en, flera, eller alla bilder. Helt efter eget beslut.

Mvh
Anders

Jag började med Elements. Gick sedan över till Lightroom som huvudprogram. Behäll Elements som redigerare för mer avancerad redigering men använde Lightroom för import, organisation och 99% procent av all redigering.

När jag bytte dator i somras brydde jag mig inte om att installera Elements, klarar mig gott på Lightroom.

Men visst kan man ha båda om man så vill.

Mvh
Anders

Hej,

Ser att det finns en massa bra förslag och olika tips här.

Men ingen har nämnt Adobe Camera Raw som är ett ruggigt kraftfullt verktyg för att grundredigera en RAW bild - innan en ev. mer avancerad redigering tar vid i PS. Det ingår i PS (men är ett separat program) och du kan hitta jättebra guider på Moderskeppet och se vad man kan göra med det.

Min kombination är:
Adobe Bridge - organisering
Camera Raw - grundläggande RAW redigering (varning: starkt vanebildande!:)
PS - för mer specifik redigering, S/V konvertering mm

Tack för ett överväldigande engagemang!

Jag kommer börja med Elements men även titta på Lightroom, jag måste dock undersöka om Lightroom eller Camera Raw (eller dylika) kan hantera RAW från Panasonic, verkar varit lite si och så med det...

Återigen, tack!

Ps. Tipset om Moderskeppet var ju toppen, kan t.om ladda hem videokurser till min iPhone :)

Tack för ett överväldigande engagemang!

Jag kommer börja med Elements men även titta på Lightroom, jag måste dock undersöka om Lightroom eller Camera Raw (eller dylika) kan hantera RAW från Panasonic, verkar varit lite si och så med det...

Återigen, tack!

Ps. Tipset om Moderskeppet var ju toppen, kan t.om ladda hem videokurser till min iPhone :)

Jag kan vara ute och cykla nu, men genererar inte inte panasonics LX-3 (som jag låtit mig förstå att du använder) raw-filer i dng format? Om det är fallet så har inte någon av adobes senare bildbehandlare problem med den eftersom det är deras eget raw-format.

Jag kan vara ute och cykla nu, men genererar inte inte panasonics LX-3 (som jag låtit mig förstå att du använder) raw-filer i dng format? Om det är fallet så har inte någon av adobes senare bildbehandlare problem med den eftersom det är deras eget raw-format.

Med min minimala kunskap så har jag kommit fram till att LX3:an inte ger dng-format, men jag kan ha fel...
I ärlighetens namn vet jag inte ens vad dng är (bortsett från att det är adobes eget RAW-format)

Med min minimala kunskap så har jag kommit fram till att LX3:an inte ger dng-format, men jag kan ha fel...
I ärlighetens namn vet jag inte ens vad dng är (bortsett från att det är adobes eget RAW-format)

Filerna har oftast ett alfanumeriskt namn följt av en punkt och tre bokstäver - vilka tre bokstäver genererar din kamera för RAW-filer?

/ Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar