Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarråd ang. framkallning svartvitt...

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Har nu införskaffat framkallningsdosa och diverse tillbehör.. Det enda som saknas är film och kemi... Tänkte nu höra mig för vad ni rekommenderar för film och kemi till en nybörjare? Är nån film enklare att börja med?
Har kikat på Tri-X och Efkes filmer... Nån som har erfarenhet av Efke?

Är tacksam för alla tips och råd jag kan få!

/Malin

Hur snabb film vill du ha? Skall du köra ISO 400 är ju Tri-X en klassiker och ännu mer klassiskt blir det ju om du soppar den i D76.

Även jag är nybörjare. Jag började med Kodak Tri-x och T-max, med Kodak D-76 som framkallare. Bara att följa receptet i filmkartongen då. Använder även fix från Kodak i form av Polymax-fix. pappersbilderna framkallar jag på Agfa eller Illford multikontrastpapper med Kodak Polymax,

Både Tri-X och Efke-filmerna är fina klassiker!

Det är faktiskt lättare att få bra resultat i början med dessa filmer som har traditionellt korn, än med T-kornsfilmer som Tmax som är väldigt besvärlig.

Jag rekommenderar Kodak D-76 som filmframkallare. Den kommer i pulver som man blandar med varmt vatten till förrådslösning. Det kan man göra dagen innan man ska använda den, och fylla på flaskor.

Till stoppbad går vilket märke som helst bra, men det går även mycket bra med att bara köpa 24% ättika som man späder 30-50 ml till en liter vatten.

Fix rekommenderar jag snabbfix, och där spelar märket ingen större roll.

Får hålla med övriga om Tri-x:s ypperlighet.

Trevlig och relativt lättanvänd.

Kodaks d-76frmk. är kanon men ta också en titt på deras Xtol. Billig och riktigt bra!!

Till stoppbad använder jag vatten o ättika.

Fix håller jag med herr Dahlén om något snabbfix.

Lycka till i mörkret!!

Tack så jättemycket för alla tips!!

Det lutar åt att jag beställer ett tiopack Efke iso 400. (tydligen omförpackad Ilford HP5+ ??) Sen blir det nog Kodak D76 och Acufix.

Har funderat lite på vätmedel... är det ett måste? Varför har man filmavtorkare och kan den ersätta vätmedel?

Hmm.. kommer nog fler frågor...

Tack tack!! /Malin

Vätmedle har du hemma. Finns i varje diskmedlesflaska. Ungefär halva flaskan är vätmedel och dethar hittils fungerat bra för mig att använda ett par droppar för at eliminera ytspänningen i dels framkallaren eller förblötandet, samt i sista sköljen.

RolandM skrev:
Vätmedle har du hemma. Finns i varje diskmedlesflaska. Ungefär halva flaskan är vätmedel och dethar hittils fungerat bra för mig att använda ett par droppar för at eliminera ytspänningen i dels framkallaren eller förblötandet, samt i sista sköljen.

I så fall ett diskmedel utan parfym och färg. Då man inte vet hur diskmedlet påverkar filmen ur längre pespektiv är vätmedel bättre. En flaska vätmedel räcker i många herrans år, så det är värt priset.

Håller med Patric. Vätmedel är billigt och väl värt sitt pris. Även om man ignorerar filmens hållbarhet på lång sikt så är risken stor att man får klibbig film som attraherar damm om man förorenar den med fel ämnen.

Även med vätmedel kan man sabba filmer om man doserar för mycket. Men då vet man i alla fall hur man skall dosera.

Jag rekommenderar Kodaks Photoflo. Körde Ilfords variant tidigare men tyckte inte att den skapade den fina vattenhinna som Photoflo gör.

SmurfMolly skrev:
Varför har man filmavtorkare och kan den ersätta vätmedel?
Filmavtorkare ger risk för repor. Rätt doserat vätmedel tycker jag är oslagbart för att få en perfekt filmyta. Jag kör dessutom vätmedlet i destillerat vatten för att garanterat slippa kalkfläckar på filmen men så långt finns det nog inte skäl att sträcka sig om du inte får problem.

Tack för alla svar, jätteglad för all hjälp! Kommer fler frågor ju mer jag läser och grejar...

Läser om vätmedlet AcuWet och fattar inte riktigt.. det står att man ska droppa i ett par droppar i dosan under sköljning.. så långt är jag med. Sen vätmedel i slutsköljen och agitera 1 minut. Sen står det spädes 1+50. Ska man späda 1+50 och sen ha i ett par droppar eller räknar men med att ett par droppar outspätt i dosan blir ungefär 1+50?

Massa frågor, en del kanske dumma men jag vill ju att det ska bli rätt..=)

//Malin

Att droppa i dosan skulle jag undvika hur mycket tillverkaren än rekommenderar det. Då kommer ju medlet ner i 100% koncentration och riskerar att klibba fast på filmen.

1+50 blir 6 ml till 300 ml vatten. Det skulle jag förblanda i ett separat kärl för att slippa förorena dosan (det bildar skum vid nästa framkallning). En liten spruta kan vara bra för dosering.

Det är säkert ok att blanda i lite större mängder för användning flera gånger också om man vill. Slutsköljen i Kodaks diaframkallningskemi uppges hålla i 6 månader blandad så det skulle jag ta som riktlinje för vanligt vätmedel också. Fast många avråder från att förblanda helt och hållet och hävdar att det slämmar sig och börjar växa alger eller vad det är. Jag har aldrig provat själv.

1+50 låter för övrigt väldigt starkt men det kanske inte är en så koncentrerad lösning. Hur stor flaska levereras det i?

Med så stor flaska är den förmodligen rätt svag så då låter nog 1+50 rimligt ändå.

Nu har jag läst ännu mer....= fler frågor.. =)

D76 verkar ju väldigt bra... beprövat och så.. Men det blir ganska stora volymer som ska förvaras och jag har ett minibadrum och en rätt liten lägenhet i övrigt..

Acutol däremot som är i flytande form verkar ju lite lättare att blanda efter behov.. inte allt på en gång... eller? Hur är det att använda? Nån som har erfarenhet av Acutol?
Det jag funderar över är att det står att Acutol rekommenderas till lågkänsliga filmer,upp till iso 200. Hade ju tänkt köra med Efke iso 400, är det ingen bra ide?

Många frågor och hälften av dem är säkert dumma! Tacksam för svar!

//Malin - tusen frågor...

Ett sista försök... I morrn är det dags att beställa från photax... Kan inte välja mellan D76 och Acutol.... *velig!!*

Nån som har några tankar om mitt sista inlägg ovan?

/malin

Äsch...En påse D76 på Clas Ohlson 89:- blir en 4 liter cirkus. Jag häller upp den färdigblandade blandningen på några läskflaskor och förvarar dem tillslutna. Har funkat fint sedan jag köpte framkallern i juni. Det är en dryg liter kvar att förbruka innan CO får ett nytt besök. Fast det finns väl inget som hindrar att man blandar till halva laddningen i taget av pulvret eller så.

Får väl som vanligt smisk på fingrarna. Utäver det så återanvänder jag den brukade lösningen ett flertal gånger. Får väl mer smisk på fingrarna nu. Läste i något av forumen hur många filmer en liter kan användas till om den återanvänds. Minns dock inte hur många, provar vidare eller blir upplyst...

Lycka till önskar en annan novis.

Acutol är en framkallare som ger hög skärpa, men också lite grövre korn. Det är därför man brukar rekommendera sådana för lågkänsliga filmer, eftersom kornet inte blir alltför stort. Men visst kan du använda den för 400-filmer.

Annars finns ju Aculux 2, som passar bra för alla filmer och späds liknande som Acutol. Jag har fått bra resultat med Aculux 2 med Tri-X exponerat efter 200 Asa och nedkortad framkallningstid (ca 25%) och fick fin gråskala och mindre kornighet.

Dock har både Acutol och Aculux nackdelen att de oxideras fort. Jag rekommenderar att du beställer en antioxideringsspray från Photax när du ändå ska beställa. Du sprayar i lite i flaskorna med framkallare efter varje gång du öppnat dem. Gasen förhindrar att luft kommer åt framkallare, och ökar hållbarheten.

RolandM skrev:
Fast det finns väl inget som hindrar att man blandar till halva laddningen i taget av pulvret eller så.

Helst bör man inte göra så. Det kan vara så att kemikalierna inte är helt perfekt blandade i burken, t.ex. att det finns mer av ett ämne i botten än överst osv.

Blanda allt pulver på en gång, rör om tills allt har löst sig. Häll upp i bruna glasflaskor, och spraya in lite antioxidationsgas. Skruva på korken tätt. Förvara framkallaren helst mörkt och svalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar