Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarråd ang. framkallning svartvitt...

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Har nu införskaffat framkallningsdosa och diverse tillbehör.. Det enda som saknas är film och kemi... Tänkte nu höra mig för vad ni rekommenderar för film och kemi till en nybörjare? Är nån film enklare att börja med?
Har kikat på Tri-X och Efkes filmer... Nån som har erfarenhet av Efke?

Är tacksam för alla tips och råd jag kan få!

/Malin

Hur snabb film vill du ha? Skall du köra ISO 400 är ju Tri-X en klassiker och ännu mer klassiskt blir det ju om du soppar den i D76.

Även jag är nybörjare. Jag började med Kodak Tri-x och T-max, med Kodak D-76 som framkallare. Bara att följa receptet i filmkartongen då. Använder även fix från Kodak i form av Polymax-fix. pappersbilderna framkallar jag på Agfa eller Illford multikontrastpapper med Kodak Polymax,

Både Tri-X och Efke-filmerna är fina klassiker!

Det är faktiskt lättare att få bra resultat i början med dessa filmer som har traditionellt korn, än med T-kornsfilmer som Tmax som är väldigt besvärlig.

Jag rekommenderar Kodak D-76 som filmframkallare. Den kommer i pulver som man blandar med varmt vatten till förrådslösning. Det kan man göra dagen innan man ska använda den, och fylla på flaskor.

Till stoppbad går vilket märke som helst bra, men det går även mycket bra med att bara köpa 24% ättika som man späder 30-50 ml till en liter vatten.

Fix rekommenderar jag snabbfix, och där spelar märket ingen större roll.

Får hålla med övriga om Tri-x:s ypperlighet.

Trevlig och relativt lättanvänd.

Kodaks d-76frmk. är kanon men ta också en titt på deras Xtol. Billig och riktigt bra!!