Annons

Nybörjarkurs - lämpligt pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

simonc

Ny medlem
Håller på med en skoluppgift inom företagsekonomi. Skall bilda ett fiktivt bolag som ger nybörjarkurser i fotografi. Tanken är att kursen går över en helg (dvs ungefär 16-18 timmar) med utflykter i naturen och klassrumslektioner med bildvisning etc, och att all teknisk utrustning (endast digital, dvs ingen film, framkallning eller mörkrum) ingår i kursen, för att locka deltagare som saknar egna prylar. Det ingår ingen logi eller mat.

Vad är lämpligt pris?
Är en nybörjare beredd att betala 1000? 1500? 2000? eller är jag ute och cyklar?

Är det företagsekonomi som är syftet bör du nog bestämma vad som ingår i kursen, vad kostar varje pinal, arbetsuppgift, transport, hyra etc.
Då får du fram vad kostnaden för kursen blir.

Därefter får du fråga dig om deltagarna tycker att din kurs är intressant.

Mm, jo det är ju lite grann det jag gör. Min fråga var egentligen bara ägnad att ta reda på vad som är ett skäligt pris för en nybörjarkurs - och om jag eventuellt måste tänka om helt o göra en ny kalkyl.

Tänk på att om ett studieförbund är inblandat, brukar en del av avgiften täckas av kommunala bidrag.

Som företag får man inget med av de pengarna, man fakturerar antagligen studieförbundet, och de i sin tur begär bidrag från kommunen.

Så vitt jag förstår, blir i så fall deltagarnas avgifter till viss del subventionerade av studieförbundets bidrag... men det handlar inte om mycket pengar.

anneli_lundberg skrev:
Tänk på att om ett studieförbund är inblandat, brukar en del av avgiften täckas av kommunala bidrag.

Som företag får man inget med av de pengarna, man fakturerar antagligen studieförbundet, och de i sin tur begär bidrag från kommunen.

Så vitt jag förstår, blir i så fall deltagarnas avgifter till viss del subventionerade av studieförbundets bidrag... men det handlar inte om mycket pengar.

Jag ser det mer som en referens... man får ju kolla utbudet så man vet vad man har att konkurera med.

Studieförbunden har ju ofta ganska bra kontakter med lokaler m.m. också.

Allt beror ju på hur man lägger upp sin kurs. Analog/digital. Med eller utan labb/dator arbete m.m.

Håller själv på att sätta ihop lite olika kurser som främst kommer vända sig till företag.

Jag vet inte hur jag ska börja men jag vill utveckla lite vad de andra pratar om.. vi testar så här.

Vem är nybörjare? har nybörjaren gott om pengar? kan du inte svara på dessa frågor är det svårt att utgå från nybörjaren.

Istället bör du utgå från ex. konkurenter el. helt enkelt efter vad du låter ingå i kursen. I slutändan är det konkurenternas prissättning eller vad du erbjuder som avgör om nybörjaren väljer din kurs eller inte.

Tänk ut allt som ska ingå i kursen för att räkna ut självkostnaden av hela kursen. Dela sedan självkostnaden med antalet önskade nybörjare. Då får du fram vad DU minst måste ta betalt för varje nybörjare. Sen vill du säkert ha ett pålägg för att tjäna något på att hålla kursen.

Ett enkelt sätt att räkna ut pålägget är att dela ÖNSKAD vinst med självkostnaden (glöm inte att räkna med din lön i självkostnaden).

Ex. Du vill ha en vinst på 20 000 kr. Självkostnaden är 100 000 kr. 20 000/100 000= 20%

Uträknad kostnad per nybörjare ex. 1 200 kr.
1 200*1,2= 1440 kr. <-- åsatt försäljningspris.

(något extremt exempel men kanske lättare att förstå)

Det bästa är om du använder en liknande metod som den jag pressenterade. Sedan får DU avgöra om du får fram ett lämpligt pris. Leta lite på nätet för att se vad andra tar ut för nybörjarkurser. Tanken med hela uppgiften ni fått är ju att tänka ekonomiskt och få testa lite finansiell kalkylering.

Det är antagligen detta du läser men jag tyckte du tacklade uppgiften lite snett. Målet är att skapa en produkt(kursen) som är bättre eller billigare än konkurenterna vilket får nybörjaren att välja din kurs. Inte en kurs som är tillräkligt billig att vilken nybörjare som helst tar den för prisets skull.

Jag tror inte läraren bedömmer om du har ett rimligt slutresultat utan om du tänkt rätt när det gäller FiKa (Finansiering och Kalkylering).

Lycka till med uppgiften.
Mvh Stellan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar