Annons

Nybörjarkamera, vilken ska man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

angeleye82

Ny medlem
Hejsan, jag har nu en digital kamera som heter kodak easyshare 360, jag vet inte om den är bra enligt proffs osv..men jag håller på att lära mig den mer och mer..nu till min fråga..om man vill ha en riktigt bra nybörjar kamera som inte är så värst dyr som man kan få riktigt bra macro bilder med..vilken ska man då välja??

Tacksam för svar!

Vad har du för krav? Hur stor är din budget? Räcker det med en kompakt med bra närgräns eller vill du ha en system så du kan byta objektiv? Väljer du systemkamera måste du köpa en macro glugg till den för att komma nära. Ett 1:1 macro är ett "riktigt" macro, altså det som är 1mm i verkligheten blir 1mm på sensorn/filmen. Men dessa är rätt så dyra.

En systemkamera är ju helt klart att föredra om du vill utvecklas och lära dig mycket, visst du kan lära dig med en mer avancerad kompakt men troligen kommer du känna dig bergänsad med optiken förr eller senare.

De instegsmoddeller som är populära nu är:
*Canon EOS 400D (350D som har utgått)
*Nikon D70(s), har utgått men vissa handlare har nog nått ex på hyllan som du får billigt.
*Nikon D50 (har ersatts av D40 men finns kvar om man letar lite)
*Nikon D40
*Pentax K100D
*Olympus E-500

Dessa kameror ligger i prisklassen 6000-8500:-, då inkulsive kitoptik, vanligtvis ett 18-55mm, olympus har något annat, har för mig att det är något i stil med 14-40 men inte säker.Cyberphoto sålde ut D70s med deras fina 18-70 glugg för 6999:- den finns nog kvar eftersom den ligger ute på deras hemsida.

Hoppas det hjälpte lite i ditt val.

Man kommer ganska långt med en bra kompakt t ex en från Canons Powershot A-serie, de ligger på mellan 1500 och 3000.

Det enklaste är om du säger hur mycket pengar du är beredd att lägga ut, då kan du få många goda råd.

Ja ni..

Jag vet inte..lär nog få spara en hel del innan jag har råd med någon kamera i dessa pris klasser..men det är det väl värt om man verkligen vill satsa och fota mera..och det vill jag ju som det känns nu iallafall..hehe..ska ta och köpa mig något fotobok också så att jag lär mig allt som bör vetas...jag lärde mig en hel del när jag gick media på gymnasiet..men har glömt en hel del..men runt 6000 är väl max pris känns det som iallafall..dock så lär det ta ett tag att spara till en sådan..

På en del ställe tar de bara starx under 6000:- för K100D inklusive kitoptiken. Mycket kamera för pengarna. Ska du sen ha ett "riktigt" macro på det så är det väll typ 5000:- och uppåt för ett sådant, sen finns det tex Sigma 70-300 som har ett fusk macro läge som nog funkar att börja med, dock blir inte avbildningsskalan 1:1. Kostar ca 2400:-.

För 6000:- får du mycket kamera! T ex en Pentax K100D som Albin föreslår, den är väldigt prisvärd! Problemet är väl att om du vill ta macrobilder så måste du antagligen komplettera. Vill du göra det billigt så köper du till ett stativ och några mellanringar. Är de dessutom manuella och begagnade så kan de kosta en bra bit under en tusenlapp! Då kan du ta riktigt bra macrobilder, men det kräver lite övning och du måste fokusera manuellt.

Om du inte vill lägga ut så mycket så finns det alltid bra kompaktkameror. Då är det också lite enklare att ta bra macrobilder, men det är inte samma bildkvalitet.

Fråga bara mera om du undrar något.

Nybörjare

Hej!

Har precis blivit medlem här, kan tänka mig att jag kommit rätt om jag har frågor om kamera?
I alla fall, ska till Frankrike till sommaren och är sugen på en systemkamera.
Har då en fråga angående vilken nybörjar kamera man kan köpa. Har kollat mycket på Nikon de verkar mest pålitligt.
Har kollat lite på D40 men även D3000.

Men har ni något annat förslag, budgeten ligger väl mellan 3-5000 kronor. Inget krångel utan en enkel simpel bra startar kamera, som man ändå kan ta snygga bilder med.

Tack på förhand!

Mvh Martin.

Med din budget skulle jag föreslå begagnat. Nikon D40x, D60, eller Canon 400D. Eller motsvarande från Pentax, Sony och Olympus, vad de nu har för beteckning.

En trevlig sak med dessa kameror är att du i princip inte kan välja fel, eftersom det inte finns några dåliga kameror. Möjligen ska man undvika objektivet Canon 18-55 (utan "IS"), men någon katastrof är det inte.

Titta på annonssidan här på FS.

Per.

Jag är själv Nikonist, men syrran köpte nyligen en Canon 1000D med 18-55 (utan IS trots mina varningar) och hon är supernöjd och har tagit många väldigt fina bilder redan med kameran.

En D40 tycker jag skulle kännas lite väl gammal vid det här laget trots att det är en erkänt bra kamera. Jag skulle rekommendera minst en D60, men den nyare D3000 är nog bättre på många punkter, bland annat har den ett bättre autofokussystem. Men bättre sensor har den inte så bildkvaliteten är väl rätt lika. Problemet med Nikons instegsmodeller idag är att de saknar autofokusmotor i kamerahuset och kräver att denna finns i objektivet istället (finns i alla Nikonobjektiv som har "AF-S" i namnet). Det kan vara ett problem om man vill fynda äldre begagnade objektiv men knappast annars. För mig var det en av huvudorsakerna att byta upp mig till en D90 från min D60. (De andra orsakerna var den snäppet bättre sökaren, det bättre autofokussystemet och möjligheten att fjärrstyra blixtar).

Problemet är ju aldrig att "kameran inte duger", för det gör den ju, även förra generationens DSLR:er. VR (IS) är ju också mycket användbart och bra, men mer värt på teleobjektiv än på normal- (kit-)zoomen.

En begagnad-doldis i Nikonsvängen är D70(s) eller t o m D50, där man får den här fokusdrivningen till äldre objektiv. Men att som oerfaren köpa begagnat och i praktiken garantilöst låter heller inte alldeles enkelt. Lockpriserna på nya kameror är ju på en sådan nivå att det blir ointressant att köpa begagnat om man inte får kamerorna oförskämt billigt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto