Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nybörjarkamera att växa i

Produkter
(logga in för att koppla)

jope

Avslutat medlemskap
Har kikat runt på massor av ställen (även här) men kan ändå inte bestämma mig.

Jag är i färd med att köpa en digitalkamera som jag bl.a. skall ha med på en 8 mån lång resa till Sydamerika och Ostasien.

Jag är nybörjare men vill lära mig ta bra och spännande bilder. Är intresserad av konst och form, men aldrig riktigt gett mig in på foto. Därför vill jag ha en kamera att växa i, med möjlighet till manuella instaällningar.

Det kommer att bli en hel del panoramabilder, så vidvinkel är uppskattat. Men det är klart att jag vill ju även kunna zooma in fåglar i träden, så en hyfsad zoom vill man ju också ha. Jag vill kunna förstora upp en del bilder och ha på väggen, därför är hög upplösning önskvärt. Kort sagt, det mesta av det bästa :)

De kameror jag har funderat på är:
1) Olympus Camedia C-5050 Zoom. Mest pga 5.0 upplösning och ljusstyrka på 1,8, synd att den inte har något större zoom (kan ju köpa telekonverter).
2) Canon Digital Powershot G3
3) Fujifilm FinePix S602 pga dess höga zoom, men skulle kanske vilja ha högre upplösning
4) HP Photosmart 850, stor zoom, bra pris

HP tillhör ju inte de klassiska kameramärkena vilket gör mig lite misstänksam, kanske helt obefogat.

Väldigt tacksam för alla förslag, synpunkter, råd eller varningar.

Tack på förhand
Jonas Petersson

Hej Jonas,

Jag tycker att Du tänker rätt som prioriterar ljusstyrka. Men tänk på att ju större zoom, desto större risk för rörelseoskärpa eftersom det det blir svårare att hålla kameran stadigt. För jag antar att Du inte tänker släpa på ett stativ?