Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nybörjarkamera att växa i

Produkter
(logga in för att koppla)

jope

Avslutat medlemskap
Har kikat runt på massor av ställen (även här) men kan ändå inte bestämma mig.

Jag är i färd med att köpa en digitalkamera som jag bl.a. skall ha med på en 8 mån lång resa till Sydamerika och Ostasien.

Jag är nybörjare men vill lära mig ta bra och spännande bilder. Är intresserad av konst och form, men aldrig riktigt gett mig in på foto. Därför vill jag ha en kamera att växa i, med möjlighet till manuella instaällningar.

Det kommer att bli en hel del panoramabilder, så vidvinkel är uppskattat. Men det är klart att jag vill ju även kunna zooma in fåglar i träden, så en hyfsad zoom vill man ju också ha. Jag vill kunna förstora upp en del bilder och ha på väggen, därför är hög upplösning önskvärt. Kort sagt, det mesta av det bästa :)

De kameror jag har funderat på är:
1) Olympus Camedia C-5050 Zoom. Mest pga 5.0 upplösning och ljusstyrka på 1,8, synd att den inte har något större zoom (kan ju köpa telekonverter).
2) Canon Digital Powershot G3
3) Fujifilm FinePix S602 pga dess höga zoom, men skulle kanske vilja ha högre upplösning
4) HP Photosmart 850, stor zoom, bra pris

HP tillhör ju inte de klassiska kameramärkena vilket gör mig lite misstänksam, kanske helt obefogat.

Väldigt tacksam för alla förslag, synpunkter, råd eller varningar.

Tack på förhand
Jonas Petersson

Hej Jonas,

Jag tycker att Du tänker rätt som prioriterar ljusstyrka. Men tänk på att ju större zoom, desto större risk för rörelseoskärpa eftersom det det blir svårare att hålla kameran stadigt. För jag antar att Du inte tänker släpa på ett stativ?

Bland de modeller som Du nämner skulle jag välja mellan Olympus och Canon. Men detta får Du ta med en nypa salt, för jag har inte testat modellerna mot varandra. Men Olympus är av hävd mycket duktiga på optik och jag har bra erfarenhet av Olympus. Samtidigt gillar jag Canons motivprogram skarpt. Canon PowerShot S50 kanske också kan vara ett alternativ? Kompaktare, men fortfarande med 3x zoom och 5 MP.

En annan kamera som Du kanske skall titta närmare på är Minolta Dimâge 7i. Många av de riktigt duktiga här på fotosidan använder den, och jag har sett en del riktigt vassa bilder från den. Det finns även ett separat diskussionsforum här på FS för denna.

Fundera även på batteriaspekten. Det kan vara både dyrt och knivigt att få tag på batterier utomlands, så inbyggt laddningsbart batteri kan säkert vara en fördel. Och kolla vilka spänningar som laddaren fungerar för. Kom ihåg adapter!

Sist: Glöm det där med digital zoom. Räkna aldrig med att använda det. Det är bättre att "förstöra" bilderna i efterhand i datorn i så fall :eek:)

Hoppas Du får en riktigt trevlig resa. Minst en här är jätteavis :eek:)

m v h

Anders

Ett alternativ är ju att leta reda på en bagagnad Canon D30, såg en senast idag för 9000 nånting, det är väl antagligend en bästa digitalkameran i prisklassen du nämner.

En Minolta dimage 7i borde väl också vara att tänka på?

Jo, en Minolta DiMage 7i verkar ju helt klart vara något.

Det enda jag kommer på just nu är att den är något större. Olympus C5050 får väl inte direkt plats i innerfickan, men verkar ändå hyfsat behändig. Kvalitet är visserligen viktigare än storlek. Men det är bra med smått när man skall resa, både praktiskt och lättare att dölja för tjuvar.

En annan sak är priset. Jag bor i Norge för stunden och jobbar på komplett.no. Där kan jag köpa en Olympus C5050 Zoom för 7872 kr. Mer än 1000 kr billigare, vilket inte är helt ointressant. Redan det är egentligen mer än jag tänkt mig, men i jakten på den rätta kameran är priset ändå inte det allra viktigaste.

anders84 skrev:
Ett alternativ är ju att leta reda på en bagagnad Canon D30, såg en senast idag för 9000 nånting, det är väl antagligend en bästa digitalkameran i prisklassen du nämner.

Låter synnerligen dumt att rekommendera en DSLR till någon som förmodligen inte har optik till den redan, ska han köpa optik så rusar ju priset iväg en hel del, och optik ska han väl ha isåfall?

Jag kan nästan ingenting om digitalkameror så jag ger mig inte in i diskussionen om vilken som är bäst.

Däremot är jag nyfiken på hur man lagrar alla bilder man tar när man är borta i 8 månader. Det lär ju bli fler bilder än de som får plats på kortet.

mvh

Fredrik

Fredrikpersson skrev:
Jag kan nästan ingenting om digitalkameror så jag ger mig inte in i diskussionen om vilken som är bäst.

Däremot är jag nyfiken på hur man lagrar alla bilder man tar när man är borta i 8 månader. Det lär ju bli fler bilder än de som får plats på kortet.

mvh

Fredrik
Om man inte har med sig dator (vem har det?) och plåtar många bilder så 'måste' man i prinip köpa en portabel hårddisk att ladda ur kortet med. De billigaste finns bl.a. på www.digitalnytt.com
Och...visst. en DSLR (typ Canon D30) är inte alltid bästa valet. En mer kompakt, komplett kamera kan vara mer lämplig på en resa.

Hej tack för alla svar. Jag funderar, kollar runt, sliter mitt hår och tittar i plånboken.

Jag hade tänkt satsa på att skicka hem bilderna via internet. Hoppas på att inte internetcaféerna har något emot att jag pluggar in kameran via USB'n. Men stort minne måste det bli ändå om det är ont om internetställen. Funderar på någon form av portabel hårddisk eller fler minnebricker.

Oroar mig desto mer för batterit. Jag måste ju ha så att jag kan vandra Inca-leden i 4 dagar utan ström och massor med underbara bildtilfällen.
Har fått för mig att C5050z skulle hålla bättre än 7i. Har jag fel?

mvh Jonas

Jonas,

Återigen vill jag nämna att jag är dålig på det här med digitalkameror, men jag tror att det kan bli svårt att skicka hem bilder via internetcafeer.

Jag tror att datorn du använder måste ha mjukvara som kan "tala med in kamera" installerad. Andra här kan säkert utveckla det här.

I dina kläder hade jag nog satsat på en digitalt lagringsmedia typ portabel hårddisk.

Ser fram emot att få se dina bilder när du kommer tillbaka!

mvh

Fredrik

med XP och USB krävs det inget extra mjukvara..kameran dyker upp som en extern HD, bara att flytta filerna..gärna bränna in på CD då.

alternativt kan en fotobutik bränna in bilderna på CD, hur vanligt det är i sydamerika har jag ingen aning om..

bärbar batteridriven HD med kortläsare är nog bästa alternativet.

extern batteripack med mycket kraft finns här
kolla under länken: "Universal Digital Camera Power-packs"
mvh
/Kim

Jag hade tänkt ta med mig mjukvaran och/eller eventuellt ladda hem den från nätet. På backpacking.nu läste jag om någon som gjort det i vitryssland och Indien, så jag tycker det borde funka i Sydamerika också.

Fast det är klart, går det inte blir man ju riktigt sur när minnet tar slut och man tvingas köpa tråkig engångskamera. Det är ju stöldrisken också. Skulle vara värre att mista bilderna än kameran. Därför skulle det vara toppen att skicka hem dem.

Hoppas jag kan visa bilderna redan när jag är där så att alla blir riktigt avundsjuka :)

Inte så dumt, om nu internetcaféet har brännare vilket tyvärr inte är så troligt.

Men jag måste ju köpa kameran först. Reser den 12:e maj och vill ju hinna känna på den bra innan jag åker. Med alla tillbehör som behövs för resan rusar priset iväg.

jag vet inte hur det är i sydamerika, men i spanien är det många internetcaféer som det går att få sina bilder brännda till CD.

Där ser man.

Behöver man ha med sig egen CD eller kan man köpa där. Vad kostar det. Spanien ligger ju visserligen i västeuropa, men helt klart värt att undersöka saken.

Återigen: Tänk på batterier om Du skaffar en kamera som tar "vanliga" batterier...

Vi har en Olympus Camedia C2000-Zoom på jobbet och den äter batterier något alldeles gruvligt. Använd bara LCD-displayen när Du måste.

Nu är detta en ganska gammal kamera med dagens mått mätt, så C-5050 Zoom är förhoppningsvis strömsnålare. Någon annan vet säkert...

4 dagar på Inka-leden är ganska länge och Du vill *bergis* inte bli utan batterier.

Satsa på uppladdningsbara batterier på minst 1800 mAh. Du kommer snabbt att tjäna in den investeringen.

Din bilder kommer att bli ganska stora (flera MB beroende på komprimering/ej) med en 4/5 MP-kamera. Att ladda hem dem via Internetkafé kommer att bli styggt dyrt och tidskrävande.

Ett alternativ till portabel hårddisk kanske kan vara att skaffa flera minneskort? Lättare att bära, men det kostar...

Vanliga (AA) batterier har ju fördelen att man kan köpa med sig en bunt vid längre turer utan tillgång till ström.

Tänkte för det mesta fota med 3MP, men vill kunna ta 5MP vid speciella tillfällen (för man kan väl ställa in sånt på kameran?).

Har jag fattat rätt om jag tror att Olympus C5050z är strömsnålare än Minolita DiMage 7i men att 7i tar något bättre bilder?
Hur är det med strömåtgång till Canon Powershot G3 och Fujifilm FinePix S602 som jag även har funderat något på?

Tack för infon.

Har lite sporadisk tillgång till internet så jag blir lite stressad och missar endel bra sidor när jag är uppkopplad.

Tycker att 270 bilder borde räcka länge. Fast det är klart, när man väl kommer igång och bilden inte kostar något att ta är det lätt att det rusar iväg.

Du får ursäkta mig, jag är nybörjare och har inte koll på alla begrepp (har däremot tänkt att få det snart, därav valet av något mer avancerade kameror). Vad innebär kromatisk abberation?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar