Annons

Nybörjarhjälp systemkamera (eos 1000d)

Produkter
(logga in för att koppla)

challe1337

Ny medlem
Ber om ursäkt om det finns inlägg om detta sen innan, har sökt lite men inte hittat nåt.

Köpte mig en Canon eos 1000 d för några veckor sen, har aldrig haft en kamera innan och har inte kolla på några inställningar eller nåt, så jag undrar om någon vänlig själ som har en stund över kan förklara lite enkelt, eller länka till nån bra guide på svenska.

Det jag undrar är bla:

Vad betyder de olika inställingarna P, Tv, Av, M, A-DEP.

Vad ska man ha för inställningar om man ska ta en närbild, en naturbild, en bild på kvällen osv.

Det jag är ute efter är att slippa fota på "auto" lägena som finns på kameran.

Allt annat nyttigt får ni såklart gärna berätta lite om.


Tack för mig!
 
Jag skall inte varken säga att du ställer fel frågor eller på annat sätt förlöjliga dina frågor. Är själv ägare till en 1000d som är min första systemkamera.

Men ändå, mitt tips är att läsa i manualen, du kommer rätt långt med den och jag tycker att Canons manualer är överraskande bra utformade.

Sedan,, köp en utbildnings-dvd? Finns en som heter "Fotoautomat" eller liknande. typ 300:- Där får man en lite djupare förklaring kring lite av varje som man måste veta så fort man skall vrida på ratten så att den gröna rutan är långt borta.

Fler tips, gå en kurs! Kostar ca 1100-1600 för 5-6 tillfällen på medborgarskolan.
 
Ber om ursäkt om det finns inlägg om detta sen innan, har sökt lite men inte hittat nåt.

Köpte mig en Canon eos 1000 d för några veckor sen, har aldrig haft en kamera innan och har inte kolla på några inställningar eller nåt, så jag undrar om någon vänlig själ som har en stund över kan förklara lite enkelt, eller länka till nån bra guide på svenska.

Det jag undrar är bla:

Vad betyder de olika inställingarna P, Tv, Av, M, A-DEP.

Vad ska man ha för inställningar om man ska ta en närbild, en naturbild, en bild på kvällen osv.

Det jag är ute efter är att slippa fota på "auto" lägena som finns på kameran.

Allt annat nyttigt får ni såklart gärna berätta lite om.


Tack för mig!

Ställer du kameran i läge M styr du helt själv över kamerans inställningar. God litteratur finns på de kommunala biblioteken, som t ex boken "Foto min hobby" av Pär Lunqvist.
 
Nu är jag väl lite partisk eftercom jag själv leder sådana kurser...

En nybörjarkurs på valfritt studieförbund eller fotoklubb är nog en bra lösning för att lära sig kameran. Dock förväntas du nog veta lite om kameran när du kommer dit, så läsa manualen är inte fel ändå.
 
Dina frågor handlar om exponering, dvs du styr på olika sätt hur mycket ljus ska komma in i kameran.

I grunden styr du två parametrar, tiden och bländaren (bländaren är alltså hur står ljudinsläppet är)

P: styr båda dessa parametrar samtidigt. Skillnaden mot Auto är att du själv kan styra blixen, val av fokuspunkt osv.

Tv: Du väljer vilken tid kameran ska vara öppen för ljusinsläpp, kameran väljer bländaren, dvs ljusöppningen, så att bilden får rätt ljus

Av: Du väljer bländare, kameran väljer tiden, så att bilden får rätt ljus

M: Du väljer själv både tiden och bländaren.

A-Dep: Handlar om skärpedjup, strunta i detta tills vidare.


Ska du ta en bild på kvällen måste du antingen använda blixt eller lång tid + stativ

Ska du ta en naturbild... tja det beror på vad du vill uppnå... det går inte att svara på

Läs mera här, jag tror du kommer få svar på många frågor. http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm
 
Jag läste instruktionsboken när jag skaffade min 400d. Sen gav jag mig ut varje dag i några veckors tid och fotade så fort jag fick tid över, expirmenterade och lärde mig mycket så sett.
 
Som nybörjare skulle jag vilja summera lite,,,

Du har ett antal faktorer som du kan variera rätt mycket

Ljuskänslighet
Tid som du låter "filmen" bli exponerad för ljuset
Storlek på det "hål" som släpper in ljus

Längre exponeringstid = mer kritiskt med rörelser hos objekt och kameraskak

M - är helt manuellt, du får själv veta/testa dig fram till rätt värden / kombination av värden på T och A
T - du ställer in tiden och kameran anpassar A för bästa exponering
A - du ställer in bländare och kameran anpassar T för bästa exponering

ISO ligger lite utanför detta då det är den tänkta "filmens" känslighet, medans A och T är objektivet...


Nej jag är INTE någon expert, men jag tror jag börjar förstå hur lite jag kan om fotografering!!
 
Läge M

Kan berätta lite om Manuellt läge (M).

Här bestämmer du allt själv,

ISO
Slutartid
F - värde.
m.m

Slutartid:
Genom att sänka från ex. 100 till 10 i slutartid blir dina bilder ljusare, desto mer du sänker, ljusare blir det. Och tvärt om ifall du höjer.

F-värdet:

Ungefär lika här, om den är på lägsta blir det ljusare, men även gör den så att allt runt om blir ur fokus, förutom det du har
i "siktet". Men om du höjer blir det mörkare men också gör den så allt runtom blir skarpt.

Iso:
Här ställer du in ljuset, desto högre Iso du tar, mer brus blir det.




Hoppas denna guide hjälpte lite iaf.
Men som sagt läs en bok eller gå en kurs!
Det är lätt värt pengarna..
 
Jag tycker ni glömmer en viktig detalj för läge M (manuell). Inne i kamerans titthål brukar det finnas en liten mätare som talar om när kameran tycker att det är lagom inställningar i M-läge. Om det är en skala, en visare, eller siffror beror lite på vilken kamera det är. Det ger en viss vägledning för att prícka inställningarna någotsånär. Sen får man trimma lite efter önskemål. Med dagens digitala kameror ser man ju resultatet redan direkt på displayen om man vill. Men, lita inte på att det är lagom det som syns på displayen, för det kan se mörkt ut om det är sol ute, och se ljust ut om det är mörkt inne. Leta efter det som kallas histogram och försök memorera ungefär hur ett normalt historgram ser ut. Manualen berättar mer detaljerat vad det är, än jag klarar på ett inlägg i ett forum.

Till sist tycker jag att auto är inte så dåligt läge heller. Om man vill få ut lite bilder av sin nya kamera på momangen kan man visst köra på auto och sen när man känner och har tålamod prova de andra lägena allt eftersom man känner sig mogen eller sugen. Sen kan kamerans förslag på inställningar duga som lite vägledning att utgå ifrån. Jag tycker det är lite dumt att kategoriskt säga att man skall ha bländare 8 och 1/90 sek för ett visst motiv.
 
Varför vill så många nya kameraägare överge autoläget? Är det känslan av att vara en riktig bilförare om man växlar själv med automatlådan?

I min mening har kameratillverkarna kommit väldigt långt med att göra en för de flesta situationer och fotografer korrekt exponering av en scen. Varför vill så många avvika från den? Ligger det status i M-läget?

Ursäkta min magsura ton.

Och, just det: handboken! Jag måste säga att ni som svarat här har ett fantastiskt tålamod med att förklara det som redan står i handboken.

Per.
 
Jag håller med dig Per! Autoläget är inte fel att börja med så att fotografen kan fokusera (!) på BILDEN och inte på alla mäjliga och omöjliga inställningar. Det finns också en viss risk med de andra inställningarna: man glömmer att ställa om eller tillbaka och får mer eller mindre knasiga bilder. Det händer ju inte med autoläget i första taget.

Sedan verkar det finnas en marknad för ett fotopiller med hela manualen som gör det möjligt att lära sig allt utan att läsa manualen..... :) Ett piller och ett glas vatten och en ny stjärnfotograf är född!

Varför vill så många nya kameraägare överge autoläget? Är det känslan av att vara en riktig bilförare om man växlar själv med automatlådan?

I min mening har kameratillverkarna kommit väldigt långt med att göra en för de flesta situationer och fotografer korrekt exponering av en scen. Varför vill så många avvika från den? Ligger det status i M-läget?

Ursäkta min magsura ton.

Och, just det: handboken! Jag måste säga att ni som svarat här har ett fantastiskt tålamod med att förklara det som redan står i handboken.

Per.
 
Autoläge

Självklart kan man köra på Autoläget, men jag själv tycker att det blir sämre bilder, man får inte bilderna som man vill osv.
 
Varför vill så många nya kameraägare överge autoläget? Är det känslan av att vara en riktig bilförare om man växlar själv med automatlådan?

I min mening har kameratillverkarna kommit väldigt långt med att göra en för de flesta situationer och fotografer korrekt exponering av en scen. Varför vill så många avvika från den? Ligger det status i M-läget?
Instämmer helt. Själv har jag inte haft anledning att använda M-läge sedan jag skaffade en Nikon FE i början på 1980-talet. Även om man använder något av auto-lägena behöver man inte göra exakt som kameran föreslår, utan kan justera exponeringen.

För övrigt kommer jag aldrig att köpa en bil utan automatlåda. Eller en spis som inte har termostatreglerad temperatur i ugnen.
 
Autoläget

På kvällen, när det är mörkt alltså.
Sjävklart går det att fota med auto men som sagt JAG tycker det är
enklare att fota med manuell på kvällen.

Och som jag sagt tidigare, ibland får man inte det riktigt som man vill med auto.

Men vill inte starta någon fight om vilket man sk använda, men JAG tycker att manuell är bättre än auto.
 
På kvällen, när det är mörkt alltså.
Sjävklart går det att fota med auto men som sagt JAG tycker det är
enklare att fota med manuell på kvällen.

Och som jag sagt tidigare, ibland får man inte det riktigt som man vill med auto.

Men vill inte starta någon fight om vilket man sk använda, men JAG tycker att manuell är bättre än auto.

Nej, något bråk var jag inte ute efter heller, bara ett förtydligande. Anledningen är att jag inte vill att en nybörjare i onödan ska göra det svårt för sig, det finns mycket nog att tänka på ändå.

Mitt råd till en nybörjare: använda autoläget!

Per.
 
Mina kameror har inget autoläge och jag fotograferar helst med manuella inställningar. Precis som när man parkerar en automatväxlad bil, finns det ett val på kameran som heter "P". Det är så nära automatik man kan komma och kameran är redo om något oväntat dyker upp framför linsen.

Nu handlade denna tråd om nybörjare och jag tycker att det är bra att börja i autoläget. Moderna kameror är duktiga på att analysera bilden och ge en bra exponering. När man blir lite varmare i kläderna är det lämpligt att studera exif och se hur kameran tänkt och vad man skulle kunna göra för att få bilden som man ville ha den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.