Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarhjälp fototermer mm

Produkter
(logga in för att koppla)

maxal

Ny medlem
Hej! Jag har precis köpt en digitalkamera (en olympus camedia C-700UZ, 10x optisk zoom, 2mpixel... nån som har något att säga om den kameran?) och har nu börjat mina små stapplande steg mot mästerfotografnivåerna. :)

Jag sitter här och försöker läsa den tämligen dåliga manualen och det är en del termer som jag inte får grepp om.

1) Vad betyder a) Aperture b)Spot metering c) ISO (har förstått att det har något med ljus att göra) d) AEL (finns en knapp på kameran som heter så, ingen förklaring alls i manualen) e) exposure (exponering, hur länge linsen eller vad det heter är öppen?)

Lite andra frågor också:

2) Jag tycker att kameran tar ganska suddiga och dåliga bilder i autoläget. Den väljer bland annat i normalt ljus en shutterspeed (slutartid?) på ungefär 1/30s inomhus och 1/40-50 utomhus. Är inte det ganska långsamt!? Jag får mycket bättre skärpa om jag manuellt väljer 1/200-500 utan att bilderna blir mörkare!? Finns det någon nackdel med att ha snabb slutartid!?

3) Slutartiden verkar också ha något samband med "aperture" som jag inte vet vad det betyder? Stämmer det? På vilket sätt?

4) ISO har väl som sagt något med ljus att göra. ISO 100 ger mörkare bild men inte lika grynig, är det rätt uppfattat? Alltså är det egentligen bara iso 100 som gäller, för det går att använda även när det är ganska mörkt om man använder blixt.

5) Om jag har autoläget så använder den nästan alltid blixt, även i dagsljus. Ska den göra det? Ska man alltid ha blixt!? Jag resonerar som så att jag inte vill "slösa" på blixten för går den sönder så verkar det inte gå att byta ut den... men en blixt håller kanske hela kamerans livslängd?

6) Sen finns det något som heter Bracketing (BKT i menyn?).. man kan välja +-0,3, +-0,6 och +-1,0. Vad är det för något?

maxal skrev:
1) Vad betyder a) Aperture b)Spot metering c) ISO (har förstått att det har något med ljus att göra) d) AEL (finns en knapp på kameran som heter så, ingen förklaring alls i manualen) e) exposure (exponering, hur länge linsen eller vad det heter är öppen?)
a) Bländare, öppningen i objektivet som styr hur skärpedjupet i bilden blir
b) Lusmätning på bara en liten bit av bildytan. Bra om man vill fatta egna beslut om exponeringen.
c) International Organization for Standardization, den internationella standardiseringsorganisationen, har fastställt en standard för mätning av ljuskänslighet och det värdet brukar kallas för ISO.
d) Exponeringslås gissar jag. Bra i kombination med ovan nämnda spot. Att trycka på när man fattat sitt beslut.
e) Din översättning är korrekt men exponeringen beror på tre saker, bländare, slutare och ISO-känslighet.

maxal skrev:
2) Jag tycker att kameran tar ganska suddiga och dåliga bilder i autoläget. Den väljer bland annat i normalt ljus en shutterspeed (slutartid?) på ungefär 1/30s inomhus och 1/40-50 utomhus. Är inte det ganska långsamt!? Jag får mycket bättre skärpa om jag manuellt väljer 1/200-500 utan att bilderna blir mörkare!? Finns det någon nackdel med att ha snabb slutartid!?
Kameran kompenserar förmodligen med högre ISO-känslighet om den står på auto vilket ger brusigare bilder. Men i princip prioriterar du nog ändå rätt, så länge du inte använder stativ.

maxal skrev:
3) Slutartiden verkar också ha något samband med "aperture" som jag inte vet vad det betyder? Stämmer det? På vilket sätt?
Som sagt ovan, slutartid är tiden som ljuset får verka, bländaren är storleken på hålet som ljuset kranas in genom och ISO-känsligheten är mediets känslighet för ljus. Så allt samverkar.

maxal skrev:
4) ISO har väl som sagt något med ljus att göra. ISO 100 ger mörkare bild men inte lika grynig, är det rätt uppfattat? Alltså är det egentligen bara iso 100 som gäller, för det går att använda även när det är ganska mörkt om man använder blixt.
Njae, det blir inte mörkare bilder med lägre känslighet så länge du exponerar korrekt. Och det gör du genom att ändra någon av de andra variablerna lika mycket. Enheten för ändring kallas 'steg' och ett steg är alltid en fördubbling eller halvering av ljuset. ISO 100 är hälften så ljuskänslig som ISO 200. Bländare 2 är dubbelt så känslig som 2.8. Slutartid 1/125 släpper int hälften så mycket ljus som 1/60.

maxal skrev:
5) Om jag har autoläget så använder den nästan alltid blixt, även i dagsljus. Ska den göra det? Ska man alltid ha blixt!? Jag resonerar som så att jag inte vill "slösa" på blixten för går den sönder så verkar det inte gå att byta ut den... men en blixt håller kanske hela kamerans livslängd
Den håller, men det drar ju batteri. Annars är en grundregel om man vill ha bra bilder att blixt är bra i starkt solsken för att lätta upp skuggor, men en styggelse när det är mörkt för att det ger ett onaturligt ljus (i alla fall om den sitter på kameran).

maxal skrev:
6) Sen finns det något som heter Bracketing (BKT i menyn?).. man kan välja +-0,3, +-0,6 och +-1,0. Vad är det för något?
Kameran tar flera bilder med en liten förskjutning av exponerinsvärdet så du kan välja mellan flera varianter, ljusare och mörkare än den normalt uppmätta. Nuffrorna är antalet steg den hoppar mellan alternativen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar