Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfrågor - filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alore

Medlem
Jag skulle bli supertacksam om någon kunde dra basickunskaper om olika filter, eller kanske länka till en artikel där jag kan läsa lite? Jag har tidigare fotat enbart digitalt samt med min pappas urgamla Pentax - alltid utan filter. Nu har jag lyckats få tag på en digital systemkamera och skulle gärna lära mig hur olika filter funkar, vad det finns för sorter, vilka filter som passar till vilka kameror och... tja, allt sånt som är bra att veta när man inte kan ett smack om dem, helt enkelt :) Jag hoppas inte att det här ämnet varit uppe tidigare, jag kunde inte hitta något med sökfunktionen, annars får nån gärna länka till den andra tråden och slänga denna!

Tack på förhand,

Rookie-Lotta
 
Många nybörjare är väldigt förtjusta av tanken med filter, att det blir spännande bilder med filter.
Tyvärr är det inte så.
Ännu mindre med en digital kamera.
Färgfilter har du ingen nytta av nämligen då kameran korrigerar bort färgstick automatiskt.

Däremot ett pol. filter har du nytta av, med det kan du få blåare himmel och få bort blänk.
Men det är nog det enda. Kanske ett avtonat gråfilter, men då måste man köpa ett Cokin eller motsv. system (fyrkantiga filter) som kräver en lite större investering, och det är nog inte värt det för en nybörjare.

/Henri
 
Suveränt, tack! Nu är jag med, och undrar bara vilka filter som passar vilka objektiv, eller om det finns någon sorts standard? Jag kan inte hitta något om det...
 
Henri - Det var lite det jag misstänkte, tack. Men jag ska kika runt lite efter polariseringsfilter i alla fall.
 
Jag håller i mångt och mycket med Henri, utom på den punkten om kostnaden för gråfilter av märket Cokin. Jag köpte själv filterhållare, anpassningsring och ett tvåstegs gråfilter för ca 600 kr. Är inte helt säker, men det är väl ungefär samma kostnad som för ett polarisationsfilter av någorlunda kvalité. Vet inte om det finns polfilter till Cokinsystemet, men det borde finnas.

Vill dessutom slå ett slag för UV-filter alt. skylightfilter. De ger inte så mycket effekt på bilden (tycker jag...), men man skyddar frontlinsen på objektivet från att repas. Hellre repa ett filter för 2-300 kr. Nackdelen är att de i vissa fall kan ge upphov till reflexer, men då är det bara att skruva av dem tillfälligt. Tar typ 10 sekunder.
 
Ett Hoya cirk. pol. för 52mm gänga går på 310kr, så nog skiljer det en del.

Jo om standarden, det är gängor med olika storlek beroende på objektivet. Brukar stå där fram på gluggen.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Ett Hoya cirk. pol. för 52mm gänga går på 310kr, så nog skiljer det en del.

Jo om standarden, det är gängor med olika storlek beroende på objektivet. Brukar stå där fram på gluggen.

/Henri

Ok, jag utgick från mina filterstorlekar (62-77mm) och då är de ju lite dyrare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.