ANNONS
Annons

Nybörjarfrågor: 40 mm vs 50 och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

bjoli

Aktiv medlem
Hejsan!

Har länge funderat på att skaffa mig en digital systemkamera och nu äntligen har det blivit av.

Jag köpte en 60D och med följde ett 18-135 3.5-5.6 IS och ett 40 2.8 STM. Jag har insett att jag behöver mer zoom och tänkte köpa ett 55-250 för det verkar prisvärt och ha gott rykte. http://www.elgiganten.se/product/fo...anon-ef-s-55-250-f-4-5-6-is-ii-kameraobjektiv

En kompis som har en 350D var här och vi testade lite olika objektiv, inställningar och blixt och det krävdes inte många sekunder innan jag bestämde mig för att köpa en blixt, men jag behöver lite hjälp.
Jag kommer använda den till inomhusbilder. Jag är nybörjare och behöver inga supergrejer men vill att det ska fungera.
Är den här bra tror ni?
http://www.elgiganten.se/product/fo...blitz-36-af-5-digital-extern-blixt-till-canon
Om jag förstått rätt ger den mer ljus än en Speedlite 270EX II som jag först tittade på. För- och nackdelar?

Kompisens 50 1.8 gillade jag. Såg att ett sådant bara kostar 890:- här: http://www.elgiganten.se/product/foto-video/objektiv/EF50MM18/canon-objektiv-ef-50mm-f-1-8-ii
Nu till frågan: Kommer jag märka någon skillnad på mitt fasta 40 jämfört med 50? Tyckte det i helgen men "nyhetens behag" spelar ju alltid in. Är det stor praktisk (och användbar) skillnad på 1.8 och 2.8 även för en nybörjare?

Tack på förhand.

Det blir en skillnad mellan 1.8 och 2.8, men tänker du skaffa blixt kanske du inte behöver ett mer ljusstarkt objektiv.

Blixten, som jag utläser det, saknar stöd för Canons automatik och är främst tänkt att användas externt dvs inte på kameran. Köper du inte objektivet skulle jag nog lägga pengarna på en 320EX istället. En bra blixt, har den själv och är väldigt nöjd.