ANNONS
Annons

Nybörjarfråga - Sony a300

Produkter
(logga in för att koppla)

outofsense

Aktiv medlem
Jag håller på att läsa boken "Kreativ fotografering med rätt exponering" (som verkar vara en mycket bra bok för ändamålet), och där står det att man ska ställa bländaren på f/x och justera slutartiden tills korrekt exponering uppstår. Hur visar kameran korrekt exponering? Jag hittar inte uttrycket i handboken.

Undrar också om någon kan tipsa om någon bra artikel på nätet om det här med att välja fokus-inställningar (AF mode, Metering mode och AF area). Det flyter ihop för min del.

Tacksam på förhand!

Ja sätt kameran på A-mode så slipper du ratta mer än på bländaren då sköter kameran om slutartiden.

A : du sköter bländaren kameran slutartiden.
M : Du sköter bägge och.
S : Du sköter slutartiden och kameran bländeren.
P : Du sköter antingen bländaren eller slutartiden beroende på vilkemn ratt du rattar på :)

Exponeringsskalan är den som har 0 i mitten - till vänster och + till höger syns dels i botten i sökaren och antar att den visas ngn stans i liveviewmode med på skärmen.

Gör det enkelt för Dig, investera i Gary Friedmans e-bok om Sony a350 – USD19,98 – och Du behöver inte "översätta" generella anvisningar, eller Cakon-inställningar. Han är hängiven Minoltian, som numera kör Sony.

Ska Du bara skaffa en publikation om Din kamera, förutom manualen, är det denna.

Räcker det inte med den bifogade manualen till kameran, för att kunna hantera den rätt?

Sedan är det en "try and error" hantering, som gäller, m.a.o. övning, övning ...

Special böcker eller tidningar inom fotografering, ger mycket lite i konsten, att fotografera, författaren blir vinnaren, - tjänar pengar!

Alla drivna fotografer har nått sin nivå, med ett bra bildsinne och mycket övning, läsa diverse texter "how to do it" har ofta bara gamla faster nytta av, till julafton och midsommar!

Gå till bibblan och låna några gamla hederliga fotoläroböcker, prinsipipen med fotografering är ju som tur är fortfarande den samma.

Räcker det inte med den bifogade manualen till kameran, för att kunna hantera den rätt?

Sedan är det en "try and error" hantering, som gäller, m.a.o. övning, övning ...

Special böcker eller tidningar inom fotografering, ger mycket lite i konsten, att fotografera, författaren blir vinnaren, - tjänar pengar!

Alla drivna fotografer har nått sin nivå, med ett bra bildsinne och mycket övning, läsa diverse texter "how to do it" har ofta bara gamla faster nytta av, till julafton och midsommar!
Men för b-v-l-n - han kommer inte vidare med hjälp av manualen. Läs hans inlägg.

"Jag hittar inte uttrycket i handboken".

Ska vi be honom chansa vilt enligt trial-and-error-metoden, eller ska vi försök hjälpa honom lite mer precist? Jag gör de efterfrågande iställningarna "i sömnen", men vad f-n hjälper det honom? Han bor ju inte i min närhet - så jag kan inte visa honom.

Fast Din gamla faster - hon som läst så mycket nyttigt - kanske har tid.

Ok, tack så mycket för era svar. Tyvärr var jag nog lite otydlig i min fråga. Jag hade ställt kameran i M-läge och blir anvisad i boken att te.x. ställa in bländaren på f/8 och sedan justera slutartiden tills korrekt exponering infaller. Av någon anledning hade jag snöat in på att det skulle tändas en lampa eller nåt när det inträffade, men Callestahls svar hjälpte mig då jag såg att pilen dansade runt på exponeringsskalan, så där fick jag svar. Tack så mycket!

Den andra frågan ställde jag kanske mest för att jag är lite lat. Jag har David Buch´s bok om just a300, men den är så tung att jag sökte något mer lättöverskådligt. Självklart kan jag hitta svaret själv, men det är så mycket jag vill lära just nu att jag helst vill få lite "genvägar" för att komma vidare. =)

Sen är jag själv en morbror (och ingen faster, men nära nog), och känner inga andra fotografer men har själv ett mycket stort nyväckt intresse för det här, och måste nog säga att jag har haft hjälp av både tidningar och böcker. Scott Kelbys böcker (Digital fotografi del 1 & 2)tycker jag är mycket inspirerande, och att läsa och själv prova gör ialla fall att jag utvecklas mer än om jag bara hade provat mig fram (utan vägledning).

Men för b-v-l-n - han kommer inte vidare med hjälp av manualen. Läs hans inlägg.

"Jag hittar inte uttrycket i handboken".

Ska vi be honom chansa vilt enligt trial-and-error-metoden, eller ska vi försök hjälpa honom lite mer precist? Jag gör de efterfrågande iställningarna "i sömnen", men vad f-n hjälper det honom? Han bor ju inte i min närhet - så jag kan inte visa honom.

Fast Din gamla faster - hon som läst så mycket nyttigt - kanske har tid.

Självklart har jag läst hela tråden, samt det allra första inlägget, därför är jag fortfarande totalt gapande ,inför din info, gällande någon viss specialbok om kameran Sony A300!

outofsense skrev, bl.a.:

"... där står det att man ska ställa bländaren på f/x och justera slutartiden tills korrekt exponering uppstår. Hur visar kameran korrekt exponering?..."

Detta fundamentala i inställning av bländare/slutartider tills korrekt exponering uppstår i kameran, menar du, tannler, inte står att finna i manualen?
Woh!

Min gamla faster har lärt sig, med åren, riktigt bra, genom övning, - förvånad?
Bildsinne har hon!

Självklart har jag läst hela tråden, samt det allra första inlägget, därför är jag fortfarande totalt gapande ,inför din info, gällande någon viss specialbok om kameran Sony A300!

outofsense skrev, bl.a.:

"... där står det att man ska ställa bländaren på f/x och justera slutartiden tills korrekt exponering uppstår. Hur visar kameran korrekt exponering?..."

Detta fundamentala i inställning av bländare/slutartider tills korrekt exponering uppstår i kameran, menar du, tannler, inte står att finna i manualen?
Woh!

Min gamla faster har lärt sig, med åren, riktigt bra, genom övning, - förvånad?
Bildsinne har hon!

Tja...manualer är inte alltid klockrena i sin pedagogik, eller i hur de förklarar begrepp som egentligen är mkt enkla att förklara.Ibland används helt fel ord till och med, eller ord som verkar påhittade eller knöliga pga dålig översättning.

Nu har ju trådstartaren hittat det...så bra, men kan ju vara annat som är mindre perfekt beskrivet i en och annan manual (refererar nu inte till just A300)

Så visst kan man som NYbörjare helt klart ha glädje av diverse böcker, specialböcker om vissa kameror eller andra mer "neutrala" där just de grundläggande begreppen ang skärpedjup, slutartider etc förklaras på ett vettigt sätt.

Jag anser fortfarande, fullständigt oavsett vad superfotografen Lars B tycker, att Gary Friedman är en lysande pedagog, en pedagog som inte drabbas av kunskapsföraktets svarta dimma så snart det okända smyger sig på. Gary F är bara en enkel sketen fotointresserad kille, men en relativt enkel utbildning i bagaget. Den nyfikne kan googla sig fram till vad han gjort och vad han lämnar efter sig. De kunskapdföraktande kan fotsätta att bortse från den informationen.

Att kunna läsa innantill är en gåva värd att vara rädd om - inte att förakta, bakdanta och nedvärdera. Det finns fler inlärningsstilar än "brutalmisslyckandets" debila konst och en av dem är förmågan att läsa innantill.

...
Nix!

Inte när man är grön. Då är manualen ett väldigt maffigt och hårdsmält alster. Manualer har en HELT ANNAN struktur än en välskriven bok i ämnet. Manualer är (eller försöker åtminstone att vara) en skrift SOM SVARAR PÅ FRÅGOR man ställer. Men för en nybörjare är de flesta manualer alldeles för koncentrerade, det är en överväldigande mängd av väldigt hårt packad fakta och info som väldigt kvickt tröttar ut dem totalt. De vet inte riktigt vilka frågor de behöver ställa, de är obekanta med fackuttrycken, registren blir för dem huvudsakligen en samling obegripliga koder osv. Ovanpå detta är det så att läsning inte alls är någonting naturligt som vi är födda med, det är i själva verket en rejält avancerad aktivitet. De flesta av oss har ändå lyckats lära oss detta mer eller mindre hjälpligt, men det är dock såpass många som 25-30% av befolkningen som har svårt eller omöjligt att ta till sig det som står just i en bruksanvisning. Detta handlar inte alls om dumhet, de har inga som helst svårigheter att ta till sig hur t.ex. en kamera ska skötas ifall man istället BERÄTTAR om detta, och/eller VISAR.

...
{Först på egen hand läsa manualen, och} Sedan är det en "try and error" hantering, som gäller, m.a.o. övning, övning ...
.
Detta är en synnerligen ineffektiv metod att lära sig något med! Hade mänskligheten följt denna metod skulle vi inte ens ha klarat av steget att bli apor! Att yngre individer i allt större utsträckning fick lära sig av de äldres erfarenheter är grunden till att mänskligheten drog ifrån allt annat liv på den här planeten. Sedan kom skriftspråket och lade grunden till högkulturerna, för nu kunde vi dels effektivt massprida våra erfarenheter över i princip hela klotet, och dels kunde vi utan förvrängningar och minnesfel ta del av erfarenheter och idéer från massor av begåvade människor (samt beklagligtvis även ett icke föraktligt antal idioter...) även LÅNGT EFTER ATT DE VAR DÖDA!

Under min officersutbildning fick jag lära mig en mycket enkel men synnerligen effektiv grundregel när man skulle lära ut något till en grupp (vanligen, men det var ju precis detsamma även för en enskild person):

VISA, INSTRUERA, OCH ÖVA!

På detta vis hoppar man ju i stort sett helt över den långa, (ibland evighetslånga) "Trial and horror"-metod, som du förespråkar. Min erfarenhet säger mig att denna metod är det allra sista man ska ge sig på att använda! Bara i nödsituationer när inget annat sätt finns tillgängligt.

...
...
Visst finns det massor av sådana böcker och tidningar. MEN! Det finns också lysande alster, som är klart värda varenda krona många gånger om.

Jag brukar för min del normalt rekommendera två böcker. Den ena är "Kreativ Exponering" av Bryan Peterson (som jag uppfattar att trådskaparen redan har), samt Gary Friedmans böcker (billigast som PDF-filer) som tannler rekommenderade. Som Lennart skriver, så är Gary F. en gudabenådad författare och pedagog. Många mycket erfarna fotografer som läst någon av hans böcker kan säga att de kanske i och för sig inte lärde sig något som var direkt NYTT, men som genom hans sätt att beskriva det för dem välbekanta gav dem nya och annorlunda perspektiv. De fann alltså hans skrifter värdefulla, och rekommenderade dem varmt till alla, oavsett kompetensnivå.

...
Alla drivna fotografer har nått sin nivå, med ett bra bildsinne och mycket övning,
...
Uppriktigt sagt så pratar du persilja. Jag har träffat en och annan duktig fotograf, och av de av dessa som jag pratat med om detta, så hade väl så gott som alla börjat på ungefär samma sätt som trådskaparen här ovan. Att först stappla sig fram, fråga mera erfarna, läsa lite här och lite där. Och sedan, efterhand, absolut - mycket praktisk övning och utveckling av bildsinnet har också krävts. Men detta tillhör ju DEN SENARE DELEN av vederbörandes förkovring. Absolut INTE den enda!

Senast ändrad:
Uppriktigt sagt så pratar du persilja. Jag har träffat en och annan duktig fotograf, och av de av dessa som jag pratat med om detta, så hade väl så gott som alla börjat på ungefär samma sätt som trådskaparen här ovan. Att först stappla sig fram, fråga mera erfarna, läsa lite här och lite där. Och sedan, efterhand, absolut - mycket praktisk övning och utveckling av bildsinnet har också krävts. Men detta tillhör ju DEN SENARE DELEN av vederbörandes förkovring. Absolut INTE den enda!

Du menar väl persedel?

Hur kan en person med officersutbildning missuppfatta, så totalt en diskussion, allvarligt, eftersom militärer lär sig, att läsa kritiskt, - manualen anser jag räcker, de speciella böcker, likt de uppräknade är långt mycket tjockare än original manualen, det kan väl ingen påstå något annat!

Fackutryck i en manual skulle ställa till problem?
Förklaring till dessa ord finns i registret, i manualen, om det nu skulle vara så konstiga ord, svårt att tro, att de fackutrycken skulle få en nybörjare, att köpa ytterligare en handlig, som de omtalade böckerna!
Trevlig läsning, säkert, men nu avsåg jag enbart behovet, inget annat!
Att sedan en nybörjare lär sig genom tips, från andra mera erfarna fotografer, har väl ingen heller påstått skulle vara fel?

Tydligen ganska infekterat ämne, att manualen inte är något att lära sig av, hur den aktuella kameran, skall hanteras i olika situationer.

Ointressant, egentligen, att gå till svar, när var och en försvarar sin metod, inget annat är lika bra!

Men, eftersom jag själv har en Sony A200 och en Sony A900 är jag väl insatt i hur deras manualer är uppbyggda, allt gås igenom från grunden, informativa översikter var de olika knapparna sitter, hur och varför man använder dem, vad exponeringstiden och bländaren betyder för den färdiga bilden, lika informativ, som vilken militär instruktionsbok som helst, inom officersutbildningen, det som tidigare relaterades till, ganska långsökt, men alla har ju sina referensramar.

Jag har också träffat en och annan duktig fotograf, sedan jag började fotografera, för många är sedan ...

O heliga bredsidesargimentation - tagen till sin episkt fulländade form!

Det är lite lätt patetiskt roande att Du blandar ihop mig och mina tillkortakommanden med Gunnars blida väsen. Det är jag som är den elake som Du avskyr så hjärtligt att Du får framfall. Nu har Du testat - och det blev fel. Testa igen. Du kanske lär Dig så småningom vem som är vem.

Kommer Du att kommentera sina sexuella prefenrenser härnäst? Eller det faktum att jag haltar lätt? Ett annat alternativ som Du kan ta till är ju att söka upp mig IRL och slå mig på käften - gammal klassisk svensk argumentationsstategi när det "tar slut"?

Trådskaparen har testat - han har läst manual - men sedan fastnar han. Vilken strategi tycker Du han ska använda? "Testa mera - attans noob!", eller "Bläddra sönder manualen - Din latmask!", eller vad?

Jag tror inte att Din metod - det ädla brutalmisslyckandets fulländning - per nödvändighet passar alla andra, utan tillåter mig att rekommendera läsning av altenativa publikationer, sk. böcker - Du vet dom där fyrkantiga sakerna som står på rad i det där konstiga huset - Bibblan, om Du hört talas om företeelsen.

Senast ändrad:
O heliga bredsidesargimentation - tagen till sin episkt fulländade form!

Det är lite lätt patetiskt roande att Du blandar ihop mig och mina tillkortakommanden med Gunnars blida väsen. Det är jag som är den elake som Du avskyr så hjärtligt att Du får framfall. Nu har Du testat - och det blev fel. Testa igen. Du kanske lär Dig så småningom vem som är vem.

Kommer Du att kommentera sina sexuella prefenrenser härnäst? Eller det faktum att jag haltar lätt? Ett annat alternativ som Du kan ta till är ju att söka upp mig IRL och slå mig på käften - gammal klassisk svensk argumentationsstategi när det "tar slut"?

Trådskaparen har testat - han har läst manual - men sedan fastnar han. Vilken strategi tycker Du han ska använda? "Testa mera - attans noob!", eller "Bläddra sönder manualen - Din latmask!", eller vad?

Jag tror inte att Din metod - det ädla brutalmisslyckandets fulländning - per nödvändighet passar alla andra, utan tillåter mig att rekommendera läsning av altenativa publikationer, sk. böcker - Du vet dom där fyrkantiga sakerna som står på rad i det där konstiga huset - Bibblan, om Du hört talas om företeelsen.

Dina inlägg är alltid så komiska och överdrivna, förvirrade, blandar ihop fakta och personer, men vad du egentligen kan inom fotografin, undrar vi alla.

Du haltar betänkligt, tyvärr, för att någon skall kunna ta dina inlägg, som seriösa.

Vad är prylar, utan riktiga kunskaper hur de skall skötas?
Fortsätt du med dina egna åsikter, det gör dagen riktigt rolig, för oss alla erfarna fotografer.

Vi väntar, med spänning, på att höra ifrån dig, igen ...

Jag delar in mänskligheten i två kategorier; skitstövlar och inte-skitstövlar. Jag ska inte besvära Dig med att tala om vilken kategori Du hamnade i vid den stora omröstningne, men det finns en utmärkt sida på nätet att titta på. Testa Dig fram - så kommer Du kanske rätt så småningom.

Väldigt tråkigt att det blev en sån här ton i den här tråden.
Jag ska fokusera på det positiva och tacka tannler för tipset om Gary Friedmans bok, som verkar vara mycket intressant. Tack också till FlyerOne som satte ord på mina tankar, och fick mig att känna mig mindre dum över min ursprungliga fråga. Att svara i såna här trådar är ju frivilligt, och visst hade jag kunnat lägga ner mer tid på att lära mig från manualen, men lite av anledningen till att jag och säkert många med mig besöker sådana här fora är att vi vill utvecklas, och hoppas kanske få tips som vi inte ens har frågat efter.. med mera.

Och ja, vad är prylar utan riktiga kunskaper hur de skall skötas? Lika lite som ett bra bildsinne. Mitt mål är att utveckla allt detta så att jag en dag blir en bra fotograf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar