Uppriktigt sagt så pratar du persilja. Jag har träffat en och annan duktig fotograf, och av de av dessa som jag pratat med om detta, så hade väl så gott som alla börjat på ungefär samma sätt som trådskaparen här ovan. Att först stappla sig fram, fråga mera erfarna, läsa lite här och lite där. Och sedan, efterhand, absolut - mycket praktisk övning och utveckling av bildsinnet har också krävts. Men detta tillhör ju DEN SENARE DELEN av vederbörandes förkovring. Absolut INTE den enda!
Du menar väl persedel?
Hur kan en person med officersutbildning missuppfatta, så totalt en diskussion, allvarligt, eftersom militärer lär sig, att läsa kritiskt, - manualen anser jag räcker, de speciella böcker, likt de uppräknade är långt mycket tjockare än original manualen, det kan väl ingen påstå något annat!
Fackutryck i en manual skulle ställa till problem?
Förklaring till dessa ord finns i registret, i manualen, om det nu skulle vara så konstiga ord, svårt att tro, att de fackutrycken skulle få en nybörjare, att köpa ytterligare en handlig, som de omtalade böckerna!
Trevlig läsning, säkert, men nu avsåg jag enbart behovet, inget annat!
Att sedan en nybörjare lär sig genom tips, från andra mera erfarna fotografer, har väl ingen heller påstått skulle vara fel?
Tydligen ganska infekterat ämne, att manualen inte är något att lära sig av, hur den aktuella kameran, skall hanteras i olika situationer.
Ointressant, egentligen, att gå till svar, när var och en försvarar sin metod, inget annat är lika bra!
Men, eftersom jag själv har en Sony A200 och en Sony A900 är jag väl insatt i hur deras manualer är uppbyggda, allt gås igenom från grunden, informativa översikter var de olika knapparna sitter, hur och varför man använder dem, vad exponeringstiden och bländaren betyder för den färdiga bilden, lika informativ, som vilken militär instruktionsbok som helst, inom officersutbildningen, det som tidigare relaterades till, ganska långsökt, men alla har ju sina referensramar.
Jag har också träffat en och annan duktig fotograf, sedan jag började fotografera, för många är sedan ...