Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfråga om objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hejsan
Jag har en systemkamera (minolta dynax 500 si super) och till den har jag ju självklart objektiv. På dom står det lite olika saker. Bland annat 35-70 men det förstår jag för det är ju zoomen men vad är:
1:3.5(22) - 4.5
och vad är:
0.5m/1.6ft

Tacksam för hjälp för jag är lite nyfiken på vad det är.
 
35-70 = brännvidden
1:3,5(22)-4,5 = bländaröppning max-min vid 35 resp 70 mm brännvidd
0,5m/1,6ft = närgränsen för objektivet, d v s kortast avstånd till motivet där objektivet kan ställa skärpan utryckt i meter och fot.
 
Hallå

1:3,5(22)-4,5 anger största (och minsta) bländaröppning.

Ditt objektiv har variabel största bländre, dvs 3,5 i 35mm-läget och 4,5 i 70-läget. (22) visar att minsta bländaröppningen är 22.

Dvs, stor öppning -> litet tal. Liten öppning -> stort tal.

0.5/1.6ft är förmodligen närgränse, dvs närmsta avstånd mellan filmplanet och objektet som det går att focusera på.

/Jacob
 
Är det kanske någon av er som vet vad knappen som det står spot på gör? Det står slow sync brevid knappen och spot på den.
 
spottta

Om det är på kameran knappen finns så betyder spot att ljusmätaren mäter ljuset endast i centrum av sökaren (omring 1 procent av hela sökarområdet). Det är ofta markerat i sökaren som en cirkel eller rektangel. Det är bra att ha när man vill mäta ljuset på en enskild yta och sedan exponera efter denna.

Slow sync har med blixten att göra. Kolla i manualen hur just din kamera funkar. ( kan inte Minolta)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.