Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfråga om framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
Ok, så jag tycker mellanformat verkar spännande. Har dock ingen erfarenhet av analoga kameror.

Säg att jag vill scanna in i datorn. Visst är det negativen man scannar och inte själva filmen?

Har inte riktigt förstått skillnad på dia och negativ. Kan man scanna båda varianterna i typ en Epson V700?

Visst är det så att man kan instruera ett professionellt labb att man bara vill ha bilderna färdigscannade så att man själv kan bearbeta dem vidare i datorn (alltså levererade som fil)?

Ja just det...funderar på en Lubitel!

Ok, så jag tycker mellanformat verkar spännande. Har dock ingen erfarenhet av analoga kameror.

Säg att jag vill scanna in i datorn. Visst är det negativen man scannar och inte själva filmen?
Film är oframkallade negativ/dia, så ja det är negativen/dia man scannar :)

Har inte riktigt förstått skillnad på dia och negativ. Kan man scanna båda varianterna i typ en Epson V700?
Negativ är negativa, dvs allt ljust är mörkt och allt mörkt är ljust. Solen blir alltså svart på ett negativ. Diabild är positiv och ser ut som vanliga bilder med ljust och mörkt Som man förväntar sig :)
Du skannar båda i en V700, även om dia är mer rakt på. Negativ fil kräver en profil som hjälper dig att "vända" den rätt.

Visst är det så att man kan instruera ett professionellt labb att man bara vill ha bilderna färdigscannade så att man själv kan bearbeta dem vidare i datorn (alltså levererade som fil)?

Ja just det...funderar på en Lubitel!

Jepp t.ex. Crimson scannar åt dig om du vill, i olika kvalité till olika pris.
En egen scanner är rätt snabbt intjänad om du inte ska ha en väldigt dyr scanner.

Negativ är tvärtom mot dia. Dia är en positiv bild medan negativ är en negativ bild. När du belyser ett ljuskänslgt material genom negativet och sedan framkallar det får du en positiv (normal) bild. När du scannar negativet kan du ställa så du får antingen en negativ eller positiv bild direkt.

Negativen är själva filmen framkallad, alltså samma sak men i olika stadier av processen. Om du är sugen på mellanformat pga bildkvalitén/upplösningen/skärpan ska du inte köpa en Lubitel. Det är en ganska medioker kamera i jämförelse med de bästa på marknaden.

Negativ är tvärtom mot dia. Dia är en positiv bild medan negativ är en negativ bild. När du belyser ett ljuskänslgt material genom negativet och sedan framkallar det får du en positiv (normal) bild. När du scannar negativet kan du ställa så du får antingen en negativ eller positiv bild direkt.

Negativen är själva filmen framkallad, alltså samma sak men i olika stadier av processen. Om du är sugen på mellanformat pga bildkvalitén/upplösningen/skärpan ska du inte köpa en Lubitel. Det är en ganska medioker kamera i jämförelse med de bästa på marknaden.

Tänkte på Lubitel eftersom de tack vare attraktivt pris är ett bra sätt att testa om mellanformat är något för mig. Men kanske bara blir besviken om kvaliteten på Lubitel är för låg...?

De flesta TLR-kameror från Lubitel är rena kopior av Voigtländer Brillant. Voigtländer Brillant kom redan 1932, vilket säger ganska mycket om hur "modern" Lubitels konstruktion är. Jag skulle nog inte satsa på en sådan. Kolla efter Rolleiflex eller Rolleicord istället. Båda är nämligen betydligt mer avancerade än Lubitel, även fast de har ungefär lika många år på nacken.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

De flesta TLR-kameror från Lubitel är rena kopior av Voigtländer Brillant. Voigtländer Brillant kom redan 1932, vilket säger ganska mycket om hur "modern" Lubitels konstruktion är. Jag skulle nog inte satsa på en sådan. Kolla efter Rolleiflex eller Rolleicord istället. Båda är nämligen betydligt mer avancerade än Lubitel, även fast de har ungefär lika många år på nacken.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Lubitel har en ryskutvecklad optik som iofs duger bra till mindre bilder. Men annars är den medioker. Vid förstoring syns skillnaderna mera. Själva kamaran verkar annars vara ganska slitstark med en beprövad slutare.

Jag har scannat mycket i v700 medan jag pluggade. Har för mig att någon tysk hade kommit på att man skulle vända på några gummipluttar för att sänka ramen någon milimeter för optimal skärpa. Jag tyckte iallafall den var bra., scannade iofs mest direkt på glaset. Finns lite olika inställningar att göra i scanningsmjukvaran, bland annat om du har ram eller inte.

En intressant kamera att hålla koll efter om du vill komma undan billigt men med sjyst optik är Yashica-Mat eller yashica 124. Kolla objektivet. Det ska helst vara ett Yashinon eller ett lumaxar. Tessarkopior.

Dom brukar gå att få för mellan 500 och 1000 spänn på tradera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar