Annons

Nybörjarfråga om bildkomprimering i kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Lander

Avslutat medlemskap
På min nya digitalkamera kan jag välja upplösning i fyra nivåer. (2034 är högsta).
Jag kan även välja bildkomprimering. Finns tre nivåer.

Om jag ska dra ned på något för att spara minnesutrymme, vad ska jag minska på? Upplösning eller komprimering?

Jag avser inte att skriva/ta fram "stora" bilder utan kommer att hålla mig till 11x15, eller möjligen steget större.

/Björn

Nu vet jag inte vad för slags kamera du har, men personligen skulle jag i ditt fall köpa ett större minneskort och köra med den högsta kvaliteten i kameran.
Detta för för att tänka lite framåt i tiden. Det är bättre att ha ett så bra original kvar som det är möjligt. Sänka kvaliteten på bilderna gör jag hellre i något bildprogram där jag har mer kontroll över komprimering t.ex.

Det är mitt råd...

mvh

Håller med Christer det är som om du skulle köra med mindre film eller en sämre framkallning med vanlig film och det är det ingen som gör. Bara allt att förlora. Jag kör alltid med störtsa bildfil och mera minneskort Lycka till...

Det är klart att stora minneskort alltid är bättre än små, men om man inte har plats med största bildstorleken (minneskort kostar faktiskt pengar) är det bättre att komprimera hårdare än att minska upplösningen.
Om man har en stor (i pixlar räknat) JPEG med mer kompression, och jämför den med en mindre (fortfarande pixlar) med mindre kompression (så att de båda är lika stora i utrymme räknat), så är den "stora" snyggare. Tycker jag.
Iallafall i JPEG så är många dåliga pixlar bättre än få bra.

Jag skulle nog köra högre upplösning med hårdare komprimering iaf, men det bästa är ju att investera i mer minne.

Jag säger nog tvärtmot alla andra,
jag förmodar att du vill ha bra utskrivningar och kanske framkalla din digitala film på labb.

Ställ ner storleken lite på kameran och minska uppnlösningen
På så vis sparar du pixlarna intakta utan att bli sönderkomprimerade, att interpolera en bild som är tagen med ex 2048*1536 som är sönderkomprimerad är svårt att få bra, Men att interpolera upp en bild tex, 1600 till 2000 i S.Fine är inga problem.

Minska upplösningen och minska komprimeringen.

Men ett nytt media kort är inte helt fel det heller.
Dom kostar inte så mycket ny faktiskt.
www.pricerunner.com

mvh. Adam

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar