Annons

Nybörjarfråga om AF(Nikon d7000)

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan Norling

Ny medlem
Hej!

Jag är som ni nog förstår av min frågeställning någon som precis börjat med foto. Jag har försökt fånga min hund på bild när han kommer springande mot mig men inte med någon större framgång måste jag erkänna. Jag har använt mig av sekvenstagningsläget CH på kameran och har en fokuspunkt i mitten av sökaren och AF-S. Jag har märkt att mitt fokus på bilderna jag lyckats ta ofta ligger bakom hunden. Min fråga är om mina inställningar för fokus är optimala för mitt ändamål eller om jag ska ändra till 39 punkters och kanske AF-C eller AF-A?

Ser att det finns något som heter 3D som tillval också(även om jag inte hittar hur man ställer in det), skulle det vara något man skulle kunna använda? Eller är det helt enkelt så att det är för mycket att förvänta sig av min kamera att den effektivt på något automatiskt sätt skulle kunna följa något som kommer emot en med hög fart?

Tacksam för svar!

//Stefan

Hej!

Jag är som ni nog förstår av min frågeställning någon som precis börjat med foto. Jag har försökt fånga min hund på bild när han kommer springande mot mig men inte med någon större framgång måste jag erkänna. Jag har använt mig av sekvenstagningsläget CH på kameran och har en fokuspunkt i mitten av sökaren och AF-S. Jag har märkt att mitt fokus på bilderna jag lyckats ta ofta ligger bakom hunden. Min fråga är om mina inställningar för fokus är optimala för mitt ändamål eller om jag ska ändra till 39 punkters och kanske AF-C eller AF-A?

Ser att det finns något som heter 3D som tillval också(även om jag inte hittar hur man ställer in det), skulle det vara något man skulle kunna använda? Eller är det helt enkelt så att det är för mycket att förvänta sig av min kamera att den effektivt på något automatiskt sätt skulle kunna följa något som kommer emot en med hög fart?

Tacksam för svar!

//Stefan

AF-s används för stillastående motiv. Använd AF-C, mittersta fokuspunkten och snabbast seriebildstagning. Kan varmt rekommendera instruktionsboken, där står mycket matnyttigt om autofokus

AF-C och 3D skulle jag välja i ditt fall. Håll in AF-knappen som sitter under objektivfattningen och ratta på kommandorattarna.

Sen ska AF bli snabbare om man i "Anpassade inställningar" går in på Autofokus (a) och väljer "Av" eller "Kort" under menyn "a3" (Fokusföljning med låsning). Kameran ska då fokusera om snabbare, jag har dock inte själv märkt någon jätteskillnad.

Sen ska man tänka på att det är väldigt svårt att fota något som rör sig snabbt emot kameran, jag har i alla fall svårt att få skarpa bilder. Men AF-C eller 3D med fullt ös på avtryckaren är en förutsättning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar