Annons

Nybörjarfotograf, hjälp med objektiv för fotografering i alperna

Produkter
(logga in för att koppla)

asvedberg

Ny medlem
Tjena,

Är relativt ny med mitt fotointresse men har införskaffat en begagnad canon 400D med batterihållare och två batterin, gav bara 3500:- så känns som en bra start. Kommer spendera hela vintern i alperna, så fokus kommer ju ligga på att ta kort i vintermiljö..

Sen till objektiven, jag vill ju försöka hålla mig relativt allround, vill både fota lite landskapsbilder på längre avstånd (få lite fina vyer från de olika topparna) men även ha ett lättanvänt objektiv för porträtt och schyssta bilder i parken och fota folk som hoppar och allmän fotografering.. Vill väl helst inte lägga mer än ca 4000 kr på objektiven.

Kickat lite på dessa två:

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS ca pris 2700:-

Canon EF 50mm f/1.8 II ca pris ca 1100:-

Vad tror ni? Kan det täcka mina nybörjarbehov? Kom gärna med förslag. Försökt specificera mina behov, men upplys mig gärna om jag kan ge er ytterligare upplysningar!
 
Om du inte redan har det, så skulle jag starkt rekomendera en kort normalzoom, typ 18-55. om du skulle åka utan en sån kommer du snart upptäcka att det är precis vad du behöver. Komplettera gärna med en telezoom, typ 55-250 som du var inne på, eller en superzoom (t ex 18-200) om du inte vill byta objektiv när du är ute och plåtar :)

Hälsningar!
 
Såg din fråga på freeride.se också så det är väl dags att du får ett svar i alla fall :)

Ser ut som en rätt bra början - har inte testat tele-zoomen själv men jag kan tänka mig att du kanske kommer att vilja byta den i framtiden. 50:an är ju riktigt bra och är ett självklart val. Tänk på att det inte är så nödvändigt att tack precis alla brännvidder. Ett 70-300 eller ett beggat 70-200 4L (en av kanons mest prisvärda L-gluggar) skulle nog funka lika bra då du inte kommer att sakna det mellan 50-70.

Nu tillåter ju inte budgeten det kanske men tänk på att det kommer att bli svårt att fota de storslagna vyerna utan ett mer vidvinkligt objektiv. Jag tycker dock att det är helt rätt att inte satsa på en "superzoom" (inte mycket super med dem jämfört med dina förslag) som klarar både tele och vidvinkel. Det kommer du inte att ångra när du väl kompletterat med en vidvinkel.

En möjlighet skulle ju vara att skippa 50:at till förmån för nåt mer vidvinkligt som föregånde föreslår men det tycker jag vore dumt då 50:at verkligen är ett sjysst objektiv. som du kommer använda mycket och är en perfekt porträttglugg till ditt hus.

Sist men inte minst tycker jag att du ska kika på begagnatmarknaden - just nu finns det ett 55-250 för 2000 och 50:eek:rna brukar gå för ca 800.

Lycka till i vinter!
 
Hpllker inte alls med om att storslagna vyer i alperna kräver vidvinkel! Jag har huserat i alperna i 15 år och aldrig använt mer vidvinkel än 28 mm! Det går alldeles utmärkt och du får topparna mer in på skinnet. Mitt förslag är ett Tamron 28-75 2,8 som är snorskarpt och ger dig en normal - kort tele med bra ljusstyrka för lite drygt 4000 nytt och 3000 begagnat:

http://www.cyberphoto.se/tamron/new28-75.jpg

Såg din fråga på freeride.se också så det är väl dags att du får ett svar i alla fall :)

Ser ut som en rätt bra början - har inte testat tele-zoomen själv men jag kan tänka mig att du kanske kommer att vilja byta den i framtiden. 50:an är ju riktigt bra och är ett självklart val. Tänk på att det inte är så nödvändigt att tack precis alla brännvidder. Ett 70-300 eller ett beggat 70-200 4L (en av kanons mest prisvärda L-gluggar) skulle nog funka lika bra då du inte kommer att sakna det mellan 50-70.

Nu tillåter ju inte budgeten det kanske men tänk på att det kommer att bli svårt att fota de storslagna vyerna utan ett mer vidvinkligt objektiv. Jag tycker dock att det är helt rätt att inte satsa på en "superzoom" (inte mycket super med dem jämfört med dina förslag) som klarar både tele och vidvinkel. Det kommer du inte att ångra när du väl kompletterat med en vidvinkel.

En möjlighet skulle ju vara att skippa 50:at till förmån för nåt mer vidvinkligt som föregånde föreslår men det tycker jag vore dumt då 50:at verkligen är ett sjysst objektiv. som du kommer använda mycket och är en perfekt porträttglugg till ditt hus.

Sist men inte minst tycker jag att du ska kika på begagnatmarknaden - just nu finns det ett 55-250 för 2000 och 50:eek:rna brukar gå för ca 800.

Lycka till i vinter!
 
Kul för dig att du varit där så länge...
Nu är ju i och för sig 28:mm hyffsat vidvinkligt och jag har aldrig påstått att man behöver mer vinkel än så. Sen antar jag att du inte haft en digitalkamera med crop-sensor de sensate 15 åren vilket innebär att en vidvinkel (allt under 50mm är väl per definition vidvinkel om jag inte är ute och cyklar) runt 18mm skulle ge ungefär samma utsnit och vore lagom för trådskaparen...

Hpllker inte alls med om att storslagna vyer i alperna kräver vidvinkel! Jag har huserat i alperna i 15 år och aldrig använt mer vidvinkel än 28 mm! Det går alldeles utmärkt och du får topparna mer in på skinnet. Mitt förslag är ett Tamron 28-75 2,8 som är snorskarpt och ger dig en normal - kort tele med bra ljusstyrka för lite drygt 4000 nytt och 3000 begagnat:

http://www.cyberphoto.se/tamron/new28-75.jpg
 
Men allt handlar ju om prioriteringar här i livet - jag hade definitivt valt antingen eller om jag inte hade råd med båda. Det tycker jag är ett bättre alternativ än att köra på en "superzoom". Alternativt köpa en billigt kit-zoom (18-55) för några hundralappar som en ytterst temporär lösning.
 
Hpllker inte alls med om att storslagna vyer i alperna kräver vidvinkel! Jag har huserat i alperna i 15 år och aldrig använt mer vidvinkel än 28 mm! Det går alldeles utmärkt och du får topparna mer in på skinnet. Mitt förslag är ett Tamron 28-75 2,8 som är snorskarpt och ger dig en normal - kort tele med bra ljusstyrka för lite drygt 4000 nytt och 3000 begagnat:

http://www.cyberphoto.se/tamron/new28-75.jpg

Tvivlar inte alls på din erfarenhet men har du några bilder ifrån alperna som man kan få som smakprov. Skall ev åka till Zurich till vintern & ev vidare till Bad Ragaz så är lite nyfiken på en del bilderna.:)
 
Det var bara ett tips om att det är möjligt att fota med längre brännvidder i alperna. Det fanns en annan diskission här på FS om landskapsfoto i allmänhet och brännvidder där det hävdades att vidvinkel var ett måste, men där det visade sig att flera proffs konsekvent körde med telegluggar. Sanningen är väl att båda duger till att fixa bra bilder. Det beror ju på hur man vill visa landskapet. Jag har inte tid att lägga ut bilderna just nu.

Tvivlar inte alls på din erfarenhet men har du några bilder ifrån alperna som man kan få som smakprov. Skall ev åka till Zurich till vintern & ev vidare till Bad Ragaz så är lite nyfiken på en del bilderna.:)
 
Vart ska du aka, och hur länge ska du vara borta? Bor själv i Innsbruck och fotar mest med min D300 och fast 35mm, men en normalzoom är nog att föredra att börja med. Den duger till väldigt mycket och kompleteras den med en tele 70-300 sa kommer du med störst sanolikhet inte att sakna nagonting.
 
Det var bara ett tips om att det är möjligt att fota med längre brännvidder i alperna. Det fanns en annan diskission här på FS om landskapsfoto i allmänhet och brännvidder där det hävdades att vidvinkel var ett måste, men där det visade sig att flera proffs konsekvent körde med telegluggar. Sanningen är väl att båda duger till att fixa bra bilder. Det beror ju på hur man vill visa landskapet. Jag har inte tid att lägga ut bilderna just nu.

Tack för svaret iallafall! :)
 
Kickat lite på dessa två:

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS ca pris 2700:-

Canon EF 50mm f/1.8 II ca pris ca 1100:-

Vad tror ni?

Förutsatt att du har en normalzoom, t.ex. paketgluggen 18-55, är det en utmärkt kombination som ger dig stora möjligheter! Har du ingen normalzoom bör du skaffa en sådan, lämpligen i stället för 50:an. Paketgluggar finns begagnade till låga priser.

Per.
 
Vart ska du aka, och hur länge ska du vara borta? Bor själv i Innsbruck och fotar mest med min D300 och fast 35mm, men en normalzoom är nog att föredra att börja med. Den duger till väldigt mycket och kompleteras den med en tele 70-300 sa kommer du med störst sanolikhet inte att sakna nagonting.

Jag kommer hålla till i gasteinerdalen, bo i Bad Gastein. Åker ner i mitten på november och stannar till slutet på april!

Tack för tipset!

Så om man skall sumera lite, den fasta 50 mm är ju ett bra och användbart objekt så den tror jag att jag kommer införskaffa. Sen ställer jag mig från om man antingen ska satsa på den Tamron 28-75 2,8 som förislagits. Låt oss säga att jag stannar vid dem två, hur tror ni jag klarar mig då?

Eller skall jag skippa Tamron och gå på den linje jag själv tänk med Canon EF-S 55-250mm?

Klarar Tamronen av att knäppa de vackra vyerna över bergen? Har läst på en del om den och den har ju fått otroligt fina vitsord.
 
Känns dumt att börja med två överlappande gluggar (50 + 28-70) tycker jag. Risken är att zoomen får sitta på hela tiden av bekvämlighet. Skulle själv satsat på 50 + 55-250. Alternativt endast 28-70 och något billigare 70-300.

Ha en bra vinter!
 
Så om man skall sumera lite, den fasta 50 mm är ju ett bra och användbart objekt så den tror jag att jag kommer införskaffa. Sen ställer jag mig från om man antingen ska satsa på den Tamron 28-75 2,8 som förislagits.

Eller skall jag skippa Tamron och gå på den linje jag själv tänk med Canon EF-S 55-250mm?
Vet inte om jag missuppfattar dig, men som jag förstår det har du i dag inget objektiv alls till din kamera? I så fall skulle jag instämma med dem som tycker att du ska skaffa en billig normalzoom först, t ex Canons 18-55 IS eller 17-85. Den ger dig hyfsad vidvinkel som du kommer att uppskatta i många situationer.

50/1,8 är, enligt min uppfattning, inte alls speciellt användbart -- tvärtom ganska begränsat. Objektivets enda fördel är att det är det billigaste sättet att få hyfsat hög ljusstyrka (och i och med det t ex kort skärpedjup).

Tamron 28-75 skulle kunna vara ett alternativ till normalzoomen, men innebär att du i pricip inte har någon vidvinkel alls.

Mitt förslag skulle vara 18-55 IS, 55-250 -- och eventuellt komplettera med 50/1,8 för ljusstyrkans skull.
 
Tror det är bra att börja med ett normalzoom. Använda detta medan du utforskar ditt nya intresse och ser om det håller i sig. Efter ett tag kommer du på vad du verkar vara mest intresserad av. Är det mer vidvinkel för du t ex vill låta förgrunden dominera, är det macro för att du vill fotografera växter och insekter, är det tele för du vill kunna komma närmre föremål som djur, fåglar eller få till tighta ihopdragna kompositioner. Du kanske tycker om miljöer där ett ljusstarkt objektiv med bildstabilisator behövs.

Genom att köra med en normalzoom ett tag så kan du spara pengar då du sakta kan komma underfund med vad du vill med fotograferandet.

/Gunnar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.