Advertisement

Annons

Nybörjarefråga, hur stänga av förblixt för fokus/ljusmätning?

Produkter
(logga in för att koppla)

erikpersson

Ny medlem
När jag tar bilder med blixt med min E-500 envisas blixten att sända av en eller flera förblixtar vilket gör att de personer jag försöker fotografera mimerar. Jag har stängt av röda ögon-reducering och kör på M, A eller S. Är detta ett nödvändigt ont?

(har sökt på forumet och hittar ej i manual)

/Erik, nybliven systemkamera ägare!

På min minolta 5d finns ett menyval vid namn fokusbelysning. Om det finns en sådan sätt den isåfall på av. (Problemet är då att den kan ha svårt att hitta fokus i mörker men mauell fokus bruar lösa det.)

På min Nikon så kan man själv skicka iväg en förblixt som kameran mäter ljuset på. Sedan kan man låsa exponeringen och ingen förblixt används. Hoppas förklaringen går att förstå och att det finns något liknande på din Olympus.

Jag har inte letat så noga i menyerna ang detta, så jag vet inte om det går att stänga av den eller ej, dock borde det finnas. Men jag har testat att fokusera först med blixten nere och sen fälla upp blixten när jag ska ta kortet (håller avtryckarknappen halvvägs intryckt hela tiden) och det har funkat ganska bra för mig. Får kika närmare imorn om det står något i instruktionsboken om detta.

Detta var det första som jag med irriterade mig på. Att försöka smyga sig på och ta en diskret bild för att sedan upptäcka att man förorsakat ett epilepsianfall med den flimrande blixten!!!! inte kul.

Snabbmanual

-Tryck på menu-knappen
-Gå ner på "skiftnyckel 1"
-Bläddra dig ner till AF-BELYSNING (svensk menu)
-Markera AV

Om du nyttjar blixten FL-36 så finns en diskret liten röd lampa som af-hjälp istället, mycket bättre.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar